Ruimte geven. Grenzen stellen.
Lid worden Inloggen

Pieter Oud

• Oprichter VVD.
Pieter Oud 1

Het gebeurt tegenwoordig met de nodige regelmaat: het oprichten van een nieuwe politieke partij. Maar een partij beginnen die 75 jaar later nog steeds bestaat, in tal van kabinetten regeringsverantwoordelijkheid droeg en inmiddels al jaren de grootste van het land is, dát is maar weinig mensen gegeven. Pieter Oud deed het. Hij richtte – samen met Dirk Stikker – in 1948 de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie op.

Op dat moment had Oud er al een ruime politieke carrière als liberaal opzitten. Namens de Vrijzinnig-Democratische Bond was hij Tweede Kamerlid, minister van Financiën en burgemeester van Rotterdam.

Pieter Oud 1

Pieter Oud was vanaf de oprichting 15 jaar lang leider van de VVD. Hij bouwde aan een stabiele organisatie en een betrouwbare partij, waarmee het goed samenwerken was. Tegelijkertijd bouwde hij aan een sterk, optimistisch en herkenbaar liberaal verhaal. Of de VVD nu meeregeerde of niet: Oud liet dat verhaal vanuit de Tweede Kamer met verve horen.

Staan voor je overtuiging, maar bereid zijn met anderen samen te werken in het belang van Nederland. Dat is de basis die Pieter Oud in die belangrijke beginjaren voor de VVD heeft gelegd. Het is nog steeds de manier waarop wij met volle overtuiging politiek bedrijven.

Bekijk andere mensen

Bekijk onze mensen

Blijf op de hoogte.

Word lid van onze nieuwsbrief.

Confidental Infomation