Mark Rutte.

Mark Rutte.
Geboortedatum 14/02/1967

Wie is Mark Rutte?
Mark Rutte werd op 14 februari 1967 geboren in Den Haag en groeide op in een gezin met zeven kinderen.

Jeugd en familie
Mark Rutte is de jongste zoon van zijn ouders. Zijn vader kreeg drie kinderen met zijn eerste vrouw. Zij overleed in het Jappenkamp waar zij gevangen zaten. Na de oorlog hertrouwde hij met de zus van zijn overleden vrouw. Met haar kreeg hij vier kinderen, onder wie Mark.

Opleiding
Mark Rutte heeft geschiedenis gestudeerd aan de Universiteit Leiden. Hij speelt piano en heeft nog overwogen om naar het conservatorium te gaan, maar de keuze viel uiteindelijk op geschiedenis. Zijn opleiding in Leiden rondde hij in 1992 af met het halen van het doctoraalexamen. Op de middelbare school behaalde Mark het diploma gymnasium-A.

VVD-leider en premier
Van 2002 tot en met 2004 was Mark Rutte staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Daarna was hij twee jaar staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Nadat Mark politiek leider van de VVD werd, werd de partij onder zijn leiding voor het eerst in de geschiedenis de grootste partij van Nederland. Sinds 2010 is Mark minister-president.

Leraar
Naast zijn baan als premier werkt Mark Rutte enkele uren per week als leraar. Op een middelbare school in Den Haag geeft hij een keer per week het vak maatschappijleer. Mark is al leraar sinds september 2008 en hij is er niet mee gestopt toen hij in 2010 minister-president werd.

Agenda
De agenda van Mark Rutte is over het algemeen erg vol. Als minister-president zit hij onder andere de ministerraad voor, voert hij debatten in de Tweede Kamer en onderhoudt hij contacten met buitenlandse leiders. Daarnaast vindt hij het belangrijk om door het hele land bezoeken te brengen aan Nederlanders die samen ons mooie land vormgeven.

Hoe kom ik met Mark Rutte in contact?

Het is mogelijk om Mark Rutte in zijn functie als minister-president een brief te sturen via het ministerie van Algemene Zaken. Mark is daarnaast ook leider van de VVD. Heb je een vraag aan de VVD? Dan beantwoorden wij die graag zo snel mogelijk. Hier vind je al onze contactmogelijkheden.

Wat is het salaris van Mark Rutte?

Het salaris van Mark Rutte als minister-president is € 170.910 inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering (2020). Daarnaast heeft hij recht op een vaste onkostenvergoeding en een aantal andere tegemoetkomingen en voorzieningen. De minister-president ontvangt in Nederland hetzelfde salaris als de andere ministers.

Heeft Mark Rutte een relatie?

Nee, Mark Rutte heeft geen relatie.

Waarom zien we Mark Rutte zo vaak op de fiets?

Omdat hij woont en werkt in Den Haag, vindt Mark net als veel andere Nederlanders de fiets het fijnste en handigste vervoersmiddel. In ons land zijn we daar wel aan gewend, maar in het buitenland kijkt men soms raar op als onze regeringsleider gewoon op de fiets aankomt bij een topoverleg. Daarom zijn die filmpjes regelmatig online te zien.

Bekijk andere mensen

Bekijk onze mensen