Thematische netwerken

Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

De wereld verandert in hoog tempo. Bij deze fundamentele veranderingen is het van blijvend of zelfs extra belang om de aandacht te vestigen op de kwaliteit van het bestuur en de door grondrechten gewaarborgde vrijheden in Nederland. Het netwerk Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties doet dit bij uitstek. Het is een laagdrempelig netwerk voor liberalen om hen in staat te stellen om samen, fysiek en digitaal, ideeën te verzamelen waarmee wij het openbaar bestuur kunnen versterken. Hiertoe organiseert het netwerk regelmatig bijeenkomsten.

Cultuur en Media.

Media, digitale informatie, kunst en cultuur zijn volop aanwezig in ons leven. Zij hebben een groot effect op onze maatschappij en helpen ons, onze identiteit te vormen. Het thematisch netwerk Cultuur en Media is het netwerk om ervaringen en kennis te delen, het gesprek aan te gaan, standpunten te bepalen en positie te kiezen op dit gebied. Daarom organiseren wij als netwerk, geregeld spraakmakende bijeenkomsten met beleidmakers en deskundigen.

Website: cultuurenmedia.vvd.nl

Defensie.

Weet jij alles over defensie, of wil je juist alles te weten komen? Wil jij je mening over veiligheid binnen Nederland en het Koninkrijk delen of juist aanscherpen? Wil je met ons mee op werkbezoek naar belangrijke spelers binnen de Nederlandse defensie-economie of een symposium bijwonen over andere defensie-gerelateerde onderwerpen? Kortom; Wil jij deel uitmaken van het meest boeiende (en leukste) Thematische Netwerk van onze partij? Meld je dan nu aan voor het Thematisch Netwerk Defensie. Wij zullen je met open armen ontvangen. Tot snel!

Meld je aan en doe mee!

Aanmelden? Klik hier

Economische Zaken en Innovatie.

Heb jij expertise op thema’s gelieerd aan het Ministerie van Economische Zaken & Klimaat (EZK)? Wil jij je liberale geluid laten horen en impact maken? Wij helpen jou je boodschap bij de Tweede Kamerleden te agenderen, zodat zij weten wat er speelt en wat de impact is van hun beslissingen. Jaarrond organiseren wij activiteiten, van diepgaande expertsessies tot laagdrempelige grotere events, op de volgende vijf thema’s: Energie & Klimaat, MKB & Ondernemerschap, Digitalisering, Innovatie, en Macro-economie. Het Thematisch Netwerk Economische Zaken & Innovatie (EZI) staat middenin de transities die Nederland ondergaat. Of het nu gaat om de Nederlandse ambitie in 2050 klimaatneutraal en circulair te zijn, of de digitale transformatie in al haar facetten. Voor EZI is het van belang dat hierbij het verdienvermogen wordt behouden en versterkt. We hebben hiervoor niet alleen de grote bedrijven nodig, maar (juist) ook het MKB als economische motor en de startups en scale-ups als de innovators en pareltjes van de toekomst. Dit vraagt om een uitstekend ondernemers- en vestigingsklimaat. Het doel van onze activiteiten is om met de expertise binnen ons netwerk te komen tot concrete oplossingen, om zorgen te agenderen en visies te formuleren. De aanwezigheid van Tweede Kamerleden zorgt ervoor dat deze oplossingen politiek landen en kunnen worden omgezet in beleid. We nodigen jou van harte uit hieraan bij te dragen: dit kan al door het eenmalig bijwonen van een EZI event, maar we hebben ook opties voor meer diepgaande of structurele bijdragen. Bezoek ezi.vvd.nl om je vandaag nog bij ons aan te sluiten.

Website: ezi.vvd.nl

Gezondheid en Zorg.

Thematisch Netwerk Gezondheid en Zorg.

Gezondheid en zorg zijn thema’s waar iedereen mee te maken krijgt. Wat is wel en niet ethisch aanvaardbaar, hoe kijken we aan tegen kwaliteitseisen, preventie, innovatie en de stijgende zorgkosten? Het thematisch netwerk Gezondheid en Zorg wil samen met jou in gesprek over deze vragen. Met praktijkervaringen, kennis en expertise vanuit diverse invalshoeken draagt het thematisch netwerk bij aan het debat binnen de partij én delen wij onze visie met onze Kamerleden. In      werkgroepen worden de onderwerpen verder uitgediept     . Daarnaast zijn er      bijeenkomsten over actuele onderwerpen voor geïnteresseerden van binnen én buiten de partij.

Aanmelden thematische netwerken

Aanmelden kan via de knop ‘log in op mijn VVD’ op VVD.nl.      Daar kun je naar Thematische Netwerken gaan en je aanmelden voor het netwerk Gezondheid en Zorg. Dan ben je automatisch geregistreerd voor de nieuwsbrief en krijg je alle updates over bijeenkomsten.

Werkgroep

Actief worden binnen een werkgroep? Mail dan      naar onderstaande e-mailadres jouw contactgegevens en je wordt gekoppeld aan een van de onderstaande werkgroepen:

• Digitale zorg
  • Ethiek
  • GGZ
  • Houdbaarheid en toekomst van de zorg
  • Moet alles wat kan
  • Regeldruk
  • Sociaal domein
  • Volksgezondheid
  • Zorg en welzijn

Contact: [email protected]

LinkedIn: https://www.linkedin.com/groups/8326317/
Aanmelden? Klik hier

Impact en Verandering.
Internationaal.

Het Thematisch Netwerk Internationaal (TNI) is het platform voor liberaal denkenden met interesse in Buitenlandse Zaken, Europa, en Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Het netwerk is de plek voor discussie, debat, ideeënvorming en expertise over deze onderwerpen. TNI organiseert discussiebijeenkomsten met topsprekers uit binnen- en buitenland, symposia en kleinschalige expertbijeenkomsten. In de werkgroepen gaan leden dieper in op internationale thema’s.

Aanmelden? Klik hier

Landbouw, Natuur en Visserij.

Landbouw zit in het oog van de storm, juist het moment om het liberale geluid uit de achterban te laten horen en onze bestuurders en volksvertegenwoordigers te helpen en van advies te voorzien met een sterk netwerk. Regelmatig organiseert net netwerk bijeenkomsten over uiteenlopende onderwerpen, goede momenten voor ontmoeting, uitwisselen van kennis en discussie.Een stevige basis waarmee snel geschakeld kan worden als er behoefte is aan advies, maar juist ook om een liberale lange termijn visie op te bouwen.

Liberaal Groen.

Liberaal Groen is het thematisch netwerk binnen de VVD dat een duurzame economische groei voorstaat. Liberaal Groen bespreekt de hedendaagse uitdagingen op het gebied van milieu, energie, klimaat, water en voedsel. Liberalen, van binnen én buiten de VVD, treffen elkaar om samen stappen te zetten in verduurzaming van politiek en beleid. Liberaal Groen zet het thema duurzaamheid binnen de VVD hoog op de agenda. Daarvoor wordt invloed uitgeoefend op de samenstelling van verkiezingsprogramma’s, het beleid en de strategie van de partij. Verder vindt dialoog plaats met actieve politici en worden politici waar nodig geïnformeerd en begeleid. En uiteraard treedt Liberaal Groen veel in contact met VVD-leden, onder meer bij bijeenkomsten van Liberaal Groen rond een specifiek thema of bij bijeenkomsten die op verzoek van VVD-leden georganiseerd worden. Liberaal Groen draagt naar buiten toe uit hoe er binnen de VVD over het thema duurzaamheid wordt gedacht. Liberaal Groen gaat daartoe de dialoog aan met samenleving en maatschappelijke organisaties. Dit draagt er ook toe bij potentiële leden en kiezers via het netwerk Liberaal Groen aan de VVD te binden.

Website: www.liberaal-groen.nl

Liberaal Vrouwen Netwerk.

De belangrijkste doelstelling van het Liberaal Vrouwen Netwerk is om de talenten van vrouwen zichtbaar te maken binnen én buiten de partij. Niet alleen voor politieke, maar ook zeker voor maatschappelijke functies. Het Liberaal Vrouwen Netwerk doet dat door jaarlijks twee landelijke netwerkbijeenkomsten te organiseren die aansluiten op de politieke actualiteit. Het netwerk is daarnaast actief in het Politiek Vrouwen Overleg, een bestuurlijk samenwerkingsverband van zes politieke partijen dat punten die de positie van vrouwen verbeteren op de politieke agenda zet.

Website: liberaalvrouwennetwerk.vvd.nl

LHBT.

VVD LHBT zet zich in zodat iedereen zichzelf mag zijn en volwaardig mee kan doen. Nederland was een gidsland toen we het burgerlijk huwelijk als eerste land in de wereld openstelden. Het is hier goed vertoeven voor de meeste LHBT-mensen, maar er zijn nog wat onnodige hordes die sommige LHBT-mensen relatief vaker op hun weg vinden. Wij besteden daarom o.a. veel aandacht aan veiligheid voor LHBT’ers – en specifiek voor LHBT-jongeren. Daarnaast willen we bijvoorbeeld de rechtspositie van kinderen in regenbooggezinnen versterken en blijven we, zoals het liberalen betaamd, sterk inzetten op zelfbeschikkingsrecht en individuele waardigheid. Thematisch netwerk VVD LHBT is dé brug tussen VVD-politici en -bestuurders en VVD’ers in het land. Ook onderhouden we nauw contact met het maatschappelijk middenveld en LHBT-netwerken van andere politieke partijen zodat we signalen en casussen kunnen communiceren. We zijn die spil zodat het beleid dat VVD’ers voorstellen en steunen altijd gericht blijft op de realiteit van mensen – mensen zoals jij, dus meld je aan en doe mee.

Maatschappelijk Middenveld.

Het maatschappelijk middenveld is een synoniem voor de civil society. Een sterke, ontwikkelde samenleving kent organisaties die de belangen van een sector of een specifieke groep behartigen. De vakbonden, onderwijs- en landbouworganisaties, de milieubeweging, jongerenorganisaties, zijn goede voorbeelden van het maatschappelijk middenveld. Het primaire doel van deze organisaties is invloed nemen op beleid dat gericht is op de sector of groep die het representeert. Ben je geinteresseerd in of werkzaam als bestuurder (zowel publiek als privaat), ben je geinteresseerd in of al actief bij een belangenorganisatie? Dan is het thematisch netwerk maatschappelijk middenveld binnen de plek voor de ontmoeting met gelijkgestemden. We gaan in gesprek over bestuurlijk leiderschap in relatie tot participatie / medezeggenschap. De publieke sector is een vast thema en we willen aspirant bestuurders helpen op het pad naar een bestuurlijke functie. Ook de bestuurlijke functies binnen het Openbaar Bestuur!

Website: maatschappelijkmiddenveld.vvd.nl

Migratie en integratie.

Het thematisch netwerk Migratie en Integratie is hét platform voor liberalen om in discussie te gaan over deze voor de VVD zeer belangrijke onderwerpen. Er zijn in Nederland heel veel migranten die hun eigen weg hebben gevonden en geïntegreerd zijn in onze samenleving. Dat hebben die mensen zelf gedaan en dat is ontzettend knap. Deze migranten hebben de kansen gegrepen die Nederland biedt. Binnen het netwerk organiseren we sprekers- en discussieavonden, bezoeken en online activiteiten om te sparren en spreken over de uitdagingen van ons migratie- en integratiebeleid. Omdat dit onderwerp altijd actueel is, zijn onze activiteiten altijd interessant en relevant. Daar moet je bij zijn!

Contact: [email protected]

Mkb, Zzp en Familiebedrijf.

Mkb, zzp en familiebedrijf is een nieuw thematisch netwerk binnen de VVD. Het is opgericht dóór ondernemers, vóór ondernemers en nodigt ook niet-leden nadrukkelijk uit om ook mee te komen praten. Doel is dat deze groep ondernemers herkend en erkend wordt voor haar innovatiekracht, het binnenlands product en de werkgelegenheid.

Het thematisch netwerk is toegankelijk voor zowel VVD-leden als niet-leden.

Ben je ondernemer of gewoon geïnteresseerd, leden kunnen zich aanmelden via MijnVVD. Geen lid van de VVD? Neem dan contact op met het bestuur via [email protected].

Facebook: https://www.facebook.com/liberaalmkbzzp/

Instagram: https://www.instagram.com/liberaalmkbzzp/

Website: www.liberaalmkbzzp.nl

Mail: [email protected]

Mobiliteit en Leefomgeving.

De vrijheid om zonder problemen van A naar B te kunnen reizen op de manier die bij je past, daar staan we als VVD voor. Maar in een dichtbevolkt land kan het soms best eens knellen, omdat we dat met teveel tegelijk willen, of omdat de inrichting van ons land niet optimaal is. Van files en volle treinen, of slecht bereikbare bedrijventerreinen en woonwijken wordt niemand gelukkig. Dus hoe pakken we dat slim aan? En kan dat dan ook betaalbaar en een beetje duurzaam? Op dit soort vraagstukken proberen we in het thematisch netwerk Mobiliteit en Leefomgeving antwoorden te vinden. Dat doen we met themabijeenkomsten voor een breed publiek, inhoudelijke expertsessies en informele ontmoetingen met Kamerleden en andere VVD’ers uit de politiek en daarbuiten. Doe mee, zo blijven we met zijn allen in beweging!

Onderwijs.

Goed onderwijs is belangrijk om het maximale uit jezelf te kunnen halen en klaar te zijn voor de toekomst. Binnen het VVD Onderwijsnetwerk werken wij – met ruim 650 enthousiaste VVD’ers – samen met onze Kamerleden en minister zodat dat ons onderwijs nog beter wordt en ruimte geeft aan ieder talent. Het VVD Thematisch Netwerk Onderwijs is dé plek waar liberalen met een hart voor onderwijs en wetenschap elkaar ontmoeten. Wij organiseren activiteiten en bijeenkomsten over onze basisscholen, middelbare scholen, mbo, hoger onderwijs en onze wetenschap.

Public Professional.

Het VVD public professional netwerk is een netwerk met het streven om alle leden van VVD – jong en oud – die in het openbaar bestuur werken (of te maken hebben met) met elkaar in contact te brengen. Het biedt de bijzondere mogelijkheid om een veelzijdig netwerk op te bouwen binnen het plaatselijk, regionaal en landelijk openbaar bestuur. Dit netwerk richt zich daarvoor op professionals die werkzaam zijn bij overheidsorganisaties of hier regelmatig mee te maken hebben. In dit netwerk staat zowel het ontmoeten van elkaar als het uitwisselen van kennis en ervaring centraal. Zo is Nederland gezamenlijk weer een beetje beter en mooier te maken! Om dit voor elkaar te krijgen worden er verschillende soorten activiteiten georganiseerd. Zo worden er bijeenkomsten georganiseerd om elkaar te kunnen ontmoeten: van een Meet&Greet met politici en bestuurders tot een borrel met bijzondere spreker uit het openbaar bestuur. Hiernaast zijn er verschillende soorten bijeenkomsten om kennis en ervaring te delen: van discussie over het eindrapport onderzoek uitvoeringsorganisaties tot een diner om de werkvloer beter met de directiekamer te verbinden.

Aanmelden? Klik hier

Senioren in de Samenleving.

Senioren, een groeiende groep. Een groep die ertoe doet en waarvan de belangen feitelijk alle beleidsterreinen raken. Een groep van leden ook die vaak de kurk vormt waar de VVD op drijft, zowel in aantallen als ook in loyaliteit. Een groep die zich kenmerkt door kennis en ervaring en die graag ook in wil zetten voor de grote opgaven waar de VVD voor staat. Niet uit eigenbelang, en daarom heten we ook thematisch netwerk Senioren in de Samenleving. Omdat samenwerken alleen de oplossingen gaat bieden die ons land hard nodig heeft. Hoewel wij senioren in onze naam hebben is iedereen bij ons welkom. Veel landelijk beleid wordt regionaal en lokaal vertaald in concrete doelen. En daar hebben we allemaal mee te maken. Word lid en praat mee. U bent van harte welkom.

Website: seniorennetwerk.vvd.nl

Sport en Bewegen.

Sport en Bewegen

Sport en bewegen is voor liberalen meer dan de belangrijkste bijzaak. Voor de gepassioneerde beoefenaar, gymleraar, trainer, coach, politici, bestuurders of sportliefhebbers; voor hen is sport en bewegen werk, passie, een middel voor persoonlijke groei en ontwikkeling, de weg naar een vitaal en fijn leven. Het thematisch netwerk Sport en Bewegen is de plek waar kennis, ervaringen en opvattingen met elkaar worden gedeeld. Waarin een vraag leidt tot antwoorden, een opmerking reacties krijgt en een stelling dispuut oproept.

Justitie en Veiligheid.

Veiligheid is voorwaarde voor vrijheid. Het bewaken van de democratische rechtstaat en het voorzien in veiligheid voor iedereen zien wij als eerste verantwoordelijkheid van de staat. Het debat hierover vormt het fundament om dat te verwezenlijken. De primaire rol van het Thematisch Netwerk Justitie & Veiligheid is het bevorderen van het liberale debat met als uitgangspunt: wat betekenen keuzes op het gebied van Justitie & Veiligheid voor mensen in Nederland? We organiseren en bevorderen het debat met een liberale grondslag, waarbij alle meningen worden gehoord. Het TN biedt het platform om open en toegankelijk van gedachten te wisselen. In het geval van gevoelige onderwerpen kan het zo zijn dat het debat in een kleiner gezelschap plaatsvindt. We streven naar een zo groot mogelijke openheid.  Naast het organiseren van het interactieve debat, initiëren/ondersteunen we het debat binnen de partij door het delen van ervaringen en expertise. Nieuwe inzichten en perspectieven in een meer zendende vorm zoals een werkbezoek, opiniestuk of lezing leveren een bijdrage aan het goede gesprek.

Contact: [email protected]

Meer weten? Klik hier voor de website.

Werk en Inkomen.

Het thematisch netwerk Werk en Inkomen is actief op alle terreinen die met werk en inkomen te maken hebben. Wij denken na over de beste manier om mensen aan het werk te krijgen en te houden, maar bekommeren ons ook over de mensen die (tijdelijk) niet kunnen werken door bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid, werkloosheid of ouderdom. Veel onderwerpen komen bij dit netwerk aan de orde, zoals bijvoorbeeld de Participatiewet, WW, WIA, arbeidsmarktbeleid, AOW en pensioenen.

Website: werkeninkomen.vvd.nl

Wonen.

Het thematisch netwerk wonen houdt zich bezig met kennisvergaring en kennisdeling over alle onderwerpen die met wonen te maken hebben. Van bouwen voor starters en senioren, tot voldoende huizen voor gezinnen. Van huisvesting arbeidsmigranten tot wonen met zorg. Daarbij haken wij graag aan bij andere maatschappelijke thema’s die hiermee verbonden zijn zoals mobiliteit en duurzaamheid. Met boeiende sprekers, inhoudelijke discussies en een netwerk van geïnteresseerden en belanghebbenden. Want wonen is van en voor ons allemaal. Doe mee en meld je aan!

Website: wonen.vvd.nl

Young Professional.

Ons thematisch netwerk bestaat uit jonge liberale professionals. Mensen die de VVD een warm hart toedragen. Wij zetten ons in om jonge professionals te verbinden en netwerken tussen deze professionals te versterken en nieuwe netwerken te laten ontstaan. Bij de VVD Young Professionals staat netwerken en gezelligheid centraal in alle inhoudelijke events. We organiseren o.a. een jaarlijks VVD Young Leadership diner, waar we onder genot van een lekker diner in gesprek gaan met Ministers, Kamerleden en jong talent of jonge ondernemers, over hun carriere en wat YP’s daarvan kunnen leren en vice versa. Daarnaast doen we o.a. bezoeken aan en events met Kamerleden, sessies zoals “Hoe maak je een wet?” en bedrijfsbezoeken en staan we altijd open voor suggesties van onze leden.”

Website: youngprofessional.vvd.nl

Financiën

We organiseren bijeenkomsten en formuleren visies over liberaal financieel en fiscaal beleid. We bespreken monetair beleid, ons concurrentievermogen, de rijksbegroting, financiën mede-overheden, bankieren en beleggen, vestigingsklimaat, belastingen en welke politieke richting de VVD daarin volgens jou moet kiezen. Ook werken we regelmatig samen met andere netwerken om financiële en fiscale inzichten op grote vraagstukken zoals de energietransitie scherp te krijgen. Het netwerk biedt jou een unieke kans om te sparren met VVD Kamerleden, bewindspersonen en (intern)nationale experts uit wetenschap, bedrijfsleven en overheid.

Contact: [email protected]

Mee debatteren? Word lid.