Frits Bolkestein.

Frits Bolkestein

• Oud-partijleider VVD
Frits Bolkestein.

Een streng migratiebeleid, en Nederlandse waarden en vrijheden als basis van integratie. Dat is wat een ruime meerderheid van de Nederlandse bevolking wil. Tegenwoordig kijkt niemand er meer van op als een politieke partij daarvoor pleit. Maar toen Frits Bolkestein in de jaren ’90 de multiculturele samenleving ter discussie stelde, veroorzaakte het een schokgolf.

Frits Bolkestein. 1

Bolkestein was op dat moment partijleider van de VVD. Hij begreep dat er in de samenleving veel onvrede was over de falende inburgering van grote groepen migranten. In de politiek was dat geluid echter niet te horen. Andere partijen waren er nog niet aan toe.

Toen Bolkestein het taboe doorbrak, werd hij dan ook onmiddellijk uitgemaakt voor racist. Hij was er niet van onder de indruk. Frits Bolkestein zat in de politiek om de problemen van Nederlanders op te lossen en ons land nog mooier te maken. Hij liet zich de mond niet snoeren.

Inmiddels wordt de analyse van Bolkestein breed gedeeld en durven zelfs linkse partijen integratieproblemen te benoemen. Toch moet je voor een streng en rechtvaardig vreemdelingenbeleid en inburgering à la Frits Bolkestein nog altijd bij de VVD zijn.

Bekijk andere mensen

Bekijk onze mensen