Neelie Kroes.

Neelie Kroes

• Oud-minister en staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat • Oud-Europees Commissaris
Neelie Kroes.

Grote bedrijven die iets terugdoen voor de samenleving. Die hun eerlijke deel aan belasting betalen. In het meest recente verkiezingsprogramma besteedt de VVD veel aandacht aan die wederkerigheid en aan een sterke overheid die optreedt als marktmeester. Onze Neelie Kroes is misschien wel de verpersoonlijking van die visie.

Neelie Kroes. 1

Als eurocommissaris van Mededinging hield Kroes de macht van grote bedrijven scherp in de gaten. Bij dreigende monopolies, prijsafspraken of oneerlijke staatssteun zat zij er meteen bovenop. In de vijf jaar dat zij deze portefeuille had, legde Kroes voor maar liefst 9 miljard euro aan boetes op vanwege ernstige verstoringen van de vrije markt.

Neelie Kroes was daarna nog vijf jaar eurocommissaris voor ICT en Telecommunicatie. Voor ze naar Brussel vertrok, was zij lange tijd staatssecretaris en minister van Verkeer en Waterstaat. Ook in die functies stond zij bekend als een vrouw om rekening mee te houden.

Dat is precies de sterke overheid die wij voor ons zien. Een menselijk gezicht, open en welwillend voor de inwoners van ons mooie land. Maar hard en niet bang om in te grijpen als er bedrijven of organisaties zijn die de belangen van de Nederlanders schaden.

Bekijk andere mensen

Bekijk onze mensen