VVD blij met voorgenomen uitbreiding ASML

22 april 2024

Nederland staat bekend om ons sterke bedrijfsleven. Een bedrijf als ASML speelt daarin een cruciale rol. Het is daarom goed nieuws dat ze hier willen uitbreiden en groeien. Niet alleen zodat wij als Nederland voorop kunnen blijven lopen in deze belangrijke industrie. Maar met de belasting van al deze extra banen, kunnen we belangrijke zaken financieren. Zoals onze zorg, ons onderwijs en onze politie.

Dilan Yesilgöz – Zegerius belde in bij Goedemorgen Nederland om te reageren op de voorgenomen uitbreiding van ASML in Nederland. Lees hieronder haar bijdrage:

“Ik ben ontzettend blij. Dit besluit is belangrijk voor de regio en voor ons land. Met de technieken die daar worden ontwikkeld lopen wij als Nederland voorop in de wereld. En dit besluit zorgt ook voor tienduizenden banen. Dat is bij ASML zelf en bij bedrijven eromheen. Dus daar ben ik heel blij mee.

Het is natuurlijk ongelooflijk belangrijk en het laat ook zien dat we breed moeten investeren om bedrijven hier te houden. Het betekent dat we moeten investeren in mensen opleiden die er kunnen werken. In woningen in de regio zodat mensen er ook willen wonen en werken. Maar ook in infrastructuur. Ik wil dat veel meer bedrijven voor ons land kiezen en blijven kiezen. Dus dit is een heel mooi voorbeeld en een heel mooie stap om te laten zien wat we als Nederland kunnen als we die krachten bundelen, om ervoor te zorgen dat die bedrijven hier blijven en de banen ook.”

Tweede Kamerlid Claire Martens:

Eerder kondigde minister van Economische Zaken en Klimaat, Micky Adriaansens, een pakket aan om belangrijke bedrijven in Nederland te behouden. Lees het hier terug.

Minister van Economische Zaken en Klimaat, Micky Adriaansens, over de mogelijke uitbreiding van ASML: