Reactie Dilan Yesilgöz-Zegerius op de formatie

12 februari 2024

Zojuist heeft informateur Plasterk zijn verslag aan de Tweede Kamer gestuurd. Plasterk schrijft in zijn verslag dat het ‘zeer urgent is dat er een kabinet komt dat de problemen van het land aanpakt’. Dat ben ik zeer met hem eens.

Komende woensdag vindt in de Tweede Kamer het debat plaats over het verloop van de formatie tot nu toe en over het vervolg. Op het vervolg en op de toekomst zal ik mij focussen. Want Nederland zit te wachten op een politiek die levert en met oplossingen komt. Zoals ik jullie al vaker heb gezegd: aan de VVD zal het niet liggen. Dus wij gaan er weer tegenaan deze week!

Gelet op het verslag van de informateur zullen de vervolggesprekken gaan over zowel de inhoud als de vorm. Daarbij blijven onze drie basisvoorwaarden onverminderd van kracht. Het beschermen van de waarden van de rechtstaat, het bewaken van degelijke overheidsfinanciën en het behouden en versterken van onze internationale economische en veiligheidspositie.

De gesprekken over inhoud en vorm doen we, zoals ik in Noordwijkerhout zei, vanuit onze liberale waarden. Die binden ons VVD’ers. Die houden wij overeind. Met wie we ook onderhandelen.

Wij zullen op inhoud alles op alles zetten om dit land vooruit te helpen. De stabiliteit en de toekomst van Nederland zullen daarbij voor ons altijd doorslaggevend zijn.