Tweede Kamerlid Queeny Rajkowski over kunstmatige intelligentie

13 juni 2023
Queeny Rajkowski. 2

Heb jij ChatGPT wel eens gebruikt voor werk of school, een filtertje gebruikt op sociale media en/of verbaas jij je ook over de snelheid waarmee sommige technologische ontwikkelingen gaan?

Bekijk hier de video met Tweede Kamerlid Queeny Rajkowski over deze technologische ontwikkelingen:

Kunstmatige intelligentie zit al in veel onderdelen van ons leven: werk en privé. Zoals het er nu naar uitziet, gaat dit in de toekomst alleen maar meer worden. Deze techniek biedt enorme hoopvolle kansen voor onze maatschappij, bijvoorbeeld in de gezondheidzorg en het onderwijs. Het kan in mum van tijd persoonlijke leerprogramma’s maken voor leerlingen en bijdragen aan medicijnen die het beste bij jouw lijf passen. Het kan ook de druk op de arbeidsmarkt verlichten door MRI scans goed te bekijken en de arts hierover te adviseren of karretjes met producten in magazijnen rond laten rijden. Kunstmatige intelligentie gaat daarmee niet ons werk overnemen, maar ervoor zorgen dat er meer ruimte komt in ons werk voor waar wij goed in zijn: mens zijn.

Maar zoals elke nieuwe techniek kan ook deze worden misbruikt. Er zullen landen op de wereld zijn die deze techniek gaan inzetten om (nog) machtiger te worden door andere landen aan te vallen of dwars te zitten. En de grootste bedrijven van de wereld worden met kunstmatige intelligentie zeer waarschijnlijk nog groter. Daar moeten we ons op voorbereiden en tegen beschermen.

Het is voor de VVD belangrijk dat elke nieuwe techniek, dus ook kunstmatige intelligentie ruim baan krijgt voor innovatie die onze samenleving beter maakt, onze economie nog sterker maakt en dat we daar allemaal van profiteren. Tegelijkertijd werken we aan wetten en regels die de gevaren van kunstmatige intelligentie beperken. Zo kan deze techniek plaatjes, video’s en stemmen maken van mensen en situaties die niet bestaan, maar net echt lijken. Wat de VVD betreft, moet het altijd kristal helder zijn of een plaatje, video of stem echt of nep is. Dit kan aangegeven worden met een watermerk en platforms zoals sociale media waarop deze content wordt verspreid, moeten dit controleren.

Computers met kunstmatige intelligentie gaan bovendien bij de Rijksoverheid worden ingezet. Het moet wel altijd de mogelijkheid blijven om een mens te spreken, een ambtenaar, die het systeem aan de kant kan schuiven en een ander besluit kan nemen. We moeten voorkomen dat een systeem discrimineert of bepaalt of iemand wel of geen toeslag krijgt. En ook hier moet het helder zijn of je met een mens of een computer praat. De overheid, maar ook gemeenten en andere belangrijke voorzieningen, moeten bereikbaar blijven via brief, balie of telefoon. Zo voorkomen we dat mensen die digitale voorzieningen niet kunnen of willen gebruiken, worden buitengesloten.

Hoe kunstmatige intelligentie zich precies gaat ontwikkelen weten we niet. Wel weten we dus dat het enorme kansen kan bieden en dat we scherp moeten zijn op het voorkomen van gevaren. Dat bereiken we niet alleen door wetten en regels te maken, maar ook door te investeren in de toekomst: onze kinderen. Onze kinderen zijn constant online en chatten tegenwoordig met leeftijdsgenootjes en met ‘chatbots’. Op al die plekken in de digitale online wereld moeten zij vrij en veilig kunnen zijn en is het de verantwoordelijkheid van de politiek om ervoor te zorgen dat met de juiste wet- en regelgeving kinderen niet geconfronteerd worden met kwalijke praktijken en dat hun privacy extra wordt beschermd.

Daarnaast moet er gewerkt worden aan digitale vaardigheden van Nederland en dat begint in het onderwijs. Wat de VVD betreft, zijn de basisvaardigheden niet alleen rekenen, lezen, schrijven, maar ook digitale vaardigheden. Van jongs af aan moet er op school en thuis door ouders gepraat worden over de kansen en gevaren van digitalisering. Zo voeden we een generatie op die snapt hoe je slim en veilig gebruik kan maken van technieken en bouwen we aan de economie van de toekomst.

Om onze ambities en regulering kracht bij te zetten, moeten we slim gebruik maken van Europa. De digitale wereld houdt niet op bij de landsgrenzen en alles is met elkaar verbonden. Daarom werkt de VVD ook in Europa, aan een veilig en vrije online wereld met heldere kaders om kwaadwillenden buiten de deur te houden.

Heb je vragen, ideeën of zorgen? Onze woordvoerder digitale zaken Queeny Rajkowski is te bereiken op: [email protected]

Wil je meer weten over kunstmatige intelligentie en wat het voor jou kan betekenen in simpele taal? Kijk dan op: https://www.ai-cursus.nl/