Het stroomnet raakt overbelast

28 februari 2024

Ons elektriciteitsnet is eigenlijk net zo belangrijk als ons wegennet. Net zoals je liever niet in de file staat, wil je ook niet dat het elektriciteitsnet te vol is, waardoor je je bedrijf niet kunt laten draaien of uitbreiden of je auto niet kunt opladen wanneer jij dat wilt. Maar ondertussen gebruiken we met zijn allen steeds meer stroom. Om goede redenen, want bijvoorbeeld het opwekken en gebruiken van duurzame energie, willen we natuurlijk ondersteunen.

Dat betekent dat ons land moet kunnen rekenen op een goed werkend elektriciteitsnet. En dat net is op dit moment niet toereikend, laat staan dat het klaar is voor de toekomst. Met grote gevolgen. Woonwijken en bedrijven kunnen niet worden aangesloten, waardoor woningbouw wordt vertraagd en bedrijven zich niet kunnen vestigen of uitbreiden.

Ondernemers worden gevraagd te verduurzamen, maar krijgen geen ruimte op het stroomnet. En mensen die goede stappen zetten door over te gaan op een elektrische auto of zonnepanelen, lopen vervolgens aan tegen de grenzen van het net. Dus moeten we ons stroomnet snel versterken en uitbreiden.

De VVD doet voortdurend voorstellen om onze capaciteit te vergroten en slimmer in te zetten. Door regels weg te nemen die dat in de weg staan. En te zorgen dat we goed omgaan met de voorzieningen die we hebben. Denk aan het stimuleren van het gebruik van energy hubs, waar energie slim wordt gedeeld. Wij doen er alles aan om te voorkomen dat Nederland vastloopt. En kan blijven rekenen op de energie die ons land nodig heeft.

Een goed werkend elektriciteitsnet zou een vanzelfsprekendheid moeten zijn in een ontwikkeld land als het onze.

Wil je al onze plannen lezen? Bekijk dan onze standpunten over klimaat en energie.

Wil jij door ons op de hoogte gehouden worden van de laatste politieke ontwikkelingen? Laat dan hier je e-mailadres achter, en ontvang onze nieuwsbrief in je mailbox!