Reactie van partijvoorzitter Wetzels op afscheid Mark Rutte

10 juli 2023

Vanmorgen heeft Mark Rutte aangekondigd dat hij niet beschikbaar is als VVD-lijsttrekker bij de aankomende Tweede Kamerverkiezingen. Ik heb enorm veel respect voor dit moeilijke besluit.

Mark heeft onze partij 17 jaar met ongeëvenaarde toewijding en vastberadenheid geleid en ons land ruim 13 jaar als premier gediend. Zijn onvermoeibare inzet heeft ons land vrijer, veiliger en welvarender gemaakt.

Onder zijn leiderschap hebben we met elkaar grote uitdagingen gekend; de financiele crisis, het neerhalen van MH17, de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne. De wereld veranderde. En de VVD heeft onder zijn leiding alles gedaan om ons land stabiel te houden. Mark heeft ons land met niet aflatende inzet vertegenwoordigd op het internationale toneel. Altijd met een scherp oog voor het landsbelang. Hij heeft en verdient een unieke plek in onze parlementaire geschiedenis.

Het is dan ook met grote dankbaarheid dat we straks afscheid zullen nemen van Mark als onze voorman. Wij zijn diep dankbaar voor zijn buitengewone bijdrage aan de VVD en aan ons land.

Wij zijn blij dat Mark ook de komende tijd beschikbaar is om als demissionair premier ons land te leiden.

Zoals gewoonlijk starten we de lijsttrekkersprocedure op en zal het Landelijk Bestuursoverleg deze week komen met een kandidaat-lijsttrekker.