Ruimte geven. Grenzen stellen.
Lid worden Inloggen

Homogenezingswet ingediend op Coming Out Day

11 oktober 2023
Initiatiefwet verbod ‘homogenezing’ naar Raad van State 2

In Nederland mag je zijn wie je bent en houden van wie je wil. ‘Homogenezing’ vindt nog steeds plaats in Nederland en dat zou verboden moeten worden. Daarom heeft Tweede Kamerlid Hatte van der Woude, samen met andere partijen, het initiatief genomen om dit soort handelingen te verbieden.

Reactie Tweede Kamerlid Hatte van der Woude:

Vandaag, op Coming Out Day, hebben we de definitieve versie van de initiatiefwet voor het strafbaar stellen van homogenezing bij minderjarigen en kwetsbare mensen opgestuurd naar de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Omdat je van liefde nooit genezen hoeft te worden. Een wet om een eind te maken aan middeleeuwse praktijken die pubers beschadigen, die ze het gevoel geven dat ze niet goed zijn zoals ze zijn. Een wet waaraan ik, naast mijn portefeuille hoger onderwijs en wetenschapsbeleid, twee jaar met veel plezier heb gewerkt.

Wat is er in de tussentijd gebeurd? De wet heeft inmiddels de openbare consultatieronde doorlopen en is ook becommentarieerd door de Raad van State. Wij waren blij met de gedegen reacties en hebben in reactie hierop nog enige aanpassingen doorgevoerd. Nu sturen we hem opnieuw op naar de Tweede Kamer. Als die de wet niet controversieel verklaart, zal er eerst een schriftelijke vragenronde worden gehouden. Later zal de wet in de plenaire zaal behandeld worden.

Blijf op de hoogte.

Word lid van onze nieuwsbrief.

Confidental Infomation