Inloggen Lid worden

Nederland van het stikstofslot

26 juni 2026

Nederland zit op veel plekken al jarenlang vast en onze agrarisch ondernemers zitten onnodig lang in onzekerheid. Mensen wachten op een woning, bedrijven kunnen niet uitbreiden, het elektriciteitsnet is overbelast, wegen moeten hoognodig worden aangelegd en onderhouden en doordat onze krijgsmacht tegen grenzen aanloopt, raakt het zelfs onze veiligheid. Tegelijkertijd heeft Nederland een ongekend innovatieve en sterke agrarische sector die nu niet vooruit kan.

Het stikstofslot is een van de belangrijkste problemen om op te lossen, omdat het ons land op heel veel vlakken stil heeft gezet. En we kunnen dit probleem alleen oplossen als de uitstoot van stikstof omlaag gaat en we weer vergunningen kunnen gaan verlenen. En als de natuur daadwerkelijk wordt hersteld. Om dat te kunnen doen, moeten ingrijpende maatregelen worden genomen, dat realiseren wij ons. Maar we kunnen niet anders. Nederland moet weer vooruit. We kunnen ons niet veroorloven om vast te blijven zitten in een systeem dat steeds ingewikkelder en steeds minder uitlegbaar wordt. Hard nodig dus, wat de VVD betreft, dat het stikstofbeleid van de grond af opnieuw wordt opgebouwd. Zodat iedereen die daar de gevolgen van voelt, eindelijk duidelijkheid en weer ruimte krijgt. Om te bouwen en te ondernemen, terwijl we rekening houden met onze natuur en de omgeving waarin we leven.

Voor de VVD is een van de belangrijkste stappen de invoering van een rekenkundige ondergrens. Modellen zijn nuttige hulpmiddelen, maar het is niet meer uit te leggen dat de bouw van huizen, het uitbreiden van het elektriciteitsnet of de aanleg van wegen, vastloopt op een nauwelijks te meten hoeveelheid stikstof. Een rekenkundige ondergrens zorgt voor een werkbaar systeem. Zo komt er weer ruimte om te bouwen en te ondernemen. Wat de VVD betreft is het niet alleen verstandig, maar zelfs noodzakelijk om te onderzoeken hoe dat kan worden ingevoerd.

Hetzelfde geldt voor beperkende wetgeving die is gebaseerd op de zogenaamde kritische depositiewaarde. Ook dat is een voorbeeld van hoe een model steeds meer een doel op zich werd. Dus daar willen we van af. Terwijl mensen wachten op een woning, of hun bedrijf willen laten bloeien, hielden we vast aan een model, terwijl we in de tussentijd geen idee hadden of de natuur daadwerkelijk verbetert. Dat levert onder de streep op alle vlakken niets op. Natuurlijk wil de VVD dat we zorgvuldig omgaan met onze natuur. Maar dan moeten we kijken naar hoe we die uitstoot daadwerkelijk omlaag krijgen en hoe het werkelijk gaat met onze natuurgebieden. Niet naar een theoretisch rekengetal, dat niets zegt over de praktijk.

De VVD wil dat we altijd het doel voor ogen houden waar we naar op weg zijn. We moeten stoppen met eindeloos praten over regels en voorschriften, maar we moeten het hebben over het resultaat dat we willen. Dat kan niet zonder ook pijnlijke maatregelen te moeten nemen. Maar ze zijn wel noodzakelijk. En onze agrarisch ondernemers moeten eindelijk weten waar ze aan toe zijn. Als we weten welk doel we met elkaar willen bereiken, kunnen ondernemers in de landbouw en daarbuiten, de ruimte krijgen om zelf met oplossingen te komen. Zij zijn degene die hun vak beheersen. Dus als we hen zelf aan zet laten zijn, levert dat vaak betere ideeën op dan wanneer we dat vanuit Den Haag voorschrijven. Minder micromanagement en meer vertrouwen in vakmanschap en focus op innovatie. De VVD vindt het goed dat er vooral op doelen wordt gestuurd, zodat boeren de ruimte houden om te ondernemen op een manier die bij hun past.

En laten we verder vooral weer trots zijn op onze agrarisch ondernemers en naar de toekomst kijken. Op heel veel plekken wordt met jaloezie gekeken naar onze agrofoodbedrijven en ons landbouwkundig onderzoek. Het is een bloeiende sector waarin wij voorop kunnen lopen. Daarvoor zullen we moeten innoveren. Velen van hen doen dat al. Nederland heeft keer op keer laten zien dat grote uitdagingen kunnen worden aangepakt met nieuwe technieken, ondernemerschap en gezond verstand. Dus zijn zij voor de VVD van groot belang bij het oplossen van het stikstofvraagstuk. Innovaties leiden niet altijd van de ene op de andere dag tot voldoende resultaat. Maar door ruimte te geven aan nieuwe oplossingen kun je gaandeweg ontdekken wat werkt. Dus laat boeren investeren in slimmere stalsystemen, nieuwe technologieën en innovatieve manieren van werken. Dat is de manier om de uitstoot omlaag te krijgen terwijl onze landbouwsector modern en sterk de toekomst in gaat. En is iets succesvol, geef daar dan vol de ruimte aan.

De VVD steunt dat dit pakket nu serieus wordt uitgewerkt. Hoe ingrijpend een deel van de maatregelen ook is, we moeten stoppen met een systeem dat Nederland steeds verder op slot zette. En toe naar een aanpak die ons land weer laat draaien en groeien!

Confidental Infomation