Ruimte geven. Grenzen stellen.
Lid worden Inloggen

Zijn politieke partijen één pot nat?

Het is een argument dat we vaak horen van mensen die niet gaan stemmen: politieke partijen zijn toch één pot nat. Is het waar dat partijen zo veel op elkaar lijken dat er eigenlijk niets te kiezen valt?

Als je kijkt naar grote, overkoepelende onderwerpen, dan is het misschien wel waar. Gelukkig maar! Want Nederlandse politieke partijen zijn het erover eens dat we een democratie zijn, waar het volk het voor het zeggen heeft. Dat we een rechtsstaat zijn, waar ook de machthebbers gebonden zijn aan de wet. Maar ook dat we een verzorgingsstaat hebben, waarin we solidair zijn met zwakkeren in de samenleving.

Grote verschillen tussen partijen

Binnen die grote thema’s zijn er wel degelijk forse verschillen. Hoe die verzorgingsstaat er precies uitziet, daar hebben de SP en de VVD bijvoorbeeld een heel andere mening over. En zo zijn er over allerlei onderwerpen grote verschillen. Van immigratie tot zorg en van economie tot veiligheid.

Natuurlijk zijn partijen het ook over die thema’s niet altijd met iedereen oneens. Sommige partijen hebben veel raakvlakken op het ene punt, terwijl ze totaal anders denken over een ander onderwerp.

Samenwerken

Om in Nederland iets voor elkaar te krijgen moeten partijen op zoek naar een meerderheid. Dat kan alleen door samen te werken met andere partijen. Dat levert dan een compromis op. Als partijen dat compromis verdedigen, kan het lijken alsof ze één pot nat zijn.

Maar dat compromis is tot stand gekomen doordat diezelfde partijen hard hebben onderhandeld om zo veel mogelijk van hun eigen ideeën uit te kunnen voeren.

Betrouwbare overheid

Samenwerking tussen politieke partijen heeft Nederland er niet slechter op gemaakt. Het levert meer op dan te blijven hangen in de verschillen. Die verschillen tussen partijen zijn dus behoorlijk groot, maar door de samenwerking blijven de verschillen in beleid beperkt. Dat zorgt voor een stabiele en betrouwbare overheid. En die draagt dan weer bij aan het mooie land dat we hier hebben.

Waarom zou ik gaan stemmen?

Waarom breken politici beloften?

Waarom hoor ik alleen wat van politieke partijen als er verkiezingen aankomen?

Op wie kan ik stemmen?

Blijf op de hoogte.

Word lid van onze nieuwsbrief.

Confidental Infomation