Wat zijn de Europese verkiezingen?

Er zijn heel wat verkiezingen in 2019. Op 23 mei mocht je alweer gaan stemmen, dit keer voor de Europese verkiezingen. Maar wat is de Europese Unie? En wat doet het Europees Parlement?

Europese Unie

De Europese Unie (EU) is een samenwerking tussen 28 Europese landen. Sommige problemen kun je namelijk beter samen oplossen. Bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid, migratie en klimaat. De EU heeft ook economische voordelen: handel is makkelijker dankzij de samenwerking. Dat levert geld en banen op.

Europees Parlement

Het bestuur van de EU is de Europese Commissie. Veel belangrijke besluiten worden echter genomen door de Europese Raad. Daarin zitten de regeringsleiders van de EU-lidstaten. Er is ook een Europees Parlement (ook wel bekend als het Europarlement), dat veel besluiten neemt over Europese regels. Bij de verkiezingen in mei kiezen mensen in heel Europa de leden van het Europees Parlement, ook wel Europarlementariƫrs genoemd.

Politieke partijen

Aan de Europese verkiezingen doen verschillende politieke partijen mee. In Nederland zijn dat grotendeels partijen die je al kent, zoals de VVD. Net als bij andere verkiezingen hebben zij een verkiezingsprogramma en een lijsttrekker. Bekijk hier ons verkiezingsprogramma in 5 minuten en onze kandidatenlijst.

Samenstelling Europees Parlement

Iedere lidstaat heeft een aantal zetels te verdelen, op basis van het aantal inwoners. Na de verkiezingen vormen partijen uit verschillende landen samen fracties. Zo zit de VVD (net als D66) in de liberale ALDE-fractie.

Heb je een vraag over de Europese verkiezingen?