VVD vs. GroenLinks

De Tweede Kamerverkiezingen komen eraan: in maart mag je weer stemmen. Misschien weet je al voor welke politieke partij je kiest, maar misschien twijfel je nog. Twijfel je bijvoorbeeld tussen VVD en GroenLinks? Wij zetten graag wat verschillen op een rij: VVD vs. GroenLinks.

VVD vs. GroenLinks

Economie en werk – VVD vs. GroenLinks

GroenLinks wil naar eigen zeggen ‘rijkdom eerlijk delen’. Dat klinkt als iets waar je niet tegen kunt zijn. Toch denk je daar waarschijnlijk anders over zodra je als hardwerkende middenklasser de belastingaanslag ziet die je van GroenLinks krijgt. In het nieuwe verkiezingsprogramma wil de VVD de rafelranden van het kapitalisme afschuren. Wij vinden dat mkb’ers en middeninkomens aan de beurt zijn om van onze welvaart te profiteren.

Veiligheid – VVD vs. GroenLinks

Je moet goed zoeken als je wilt weten wat de plannen van GroenLinks voor veiligheid zijn. Onder het kopje ‘gelijkwaardigheid’ vind je uiteindelijk een paar dingen, bijvoorbeeld dat gevangenen meer begeleiding verdienen en recht hebben op een eigen cel. De VVD staat voor strenger straffen en een keiharde aanpak van de drugsmaffia en terroristen.

Immigratie en integratie – VVD vs. GroenLinks

Ook immigratie is bij GroenLinks weggestopt onder het kopje ‘gelijkwaardigheid’. De partij richt zich vooral op het bestrijden van de oorzaken van migratie door middel van ontwikkelingshulp. Voor de VVD zijn immigratie en integratie twee van de belangrijkste thema’s van onze tijd. Wij staan voor beperkte immigratie, opvang van vluchtelingen in de regio en nieuwkomers die de Nederlandse waarden moeten omarmen.

Zorg – VVD vs. GroenLinks

VVD en GroenLinks staan allebei voor liefdevolle zorg. Het is een thema waar we soms ook samenwerken, bijvoorbeeld bij het voorstel om verpleegkundigen meer inspraak te geven. Toch zijn er grote verschillen. GroenLinks neemt maatregelen die op het eerste gezicht sympathiek lijken (zoals het afschaffen van het eigen risico), maar op termijn zowel de solidariteit als de betaalbaarheid in gevaar brengen. De VVD wil de doorgeschoten marktwerking in de zorg overigens wel aanpakken. Dat betekent echter niet dat we ons complete (succesvolle) systeem maar overboord moeten gooien.

Klimaat – VVD vs. GroenLinks

GroenLinks vroeg al aandacht voor klimaatverandering voordat het voor veel andere partijen een thema werd. De VVD zag het belang van klimaatbeleid later in, maar komt wel met plannen die realistischer zijn. Waar GroenLinks allerlei leuke dingen verbiedt en belastingen verhoogt, wil de VVD dat de overgang naar een duurzame samenleving behapbaar en betaalbaar blijft voor mensen. Dat neemt niet weg dat we ambitieus zijn: we willen de klimaatdoelen halen. Bijvoorbeeld door bewust te kiezen voor kernenergie; iets waar GroenLinks fel op tegen is.

Lijsttrekker – VVD vs. GroenLinks

VVD-lijsttrekker Mark Rutte is een realistische optimist, die als minister-president al tien jaar leidinggeeft aan ons land. Hij staat pal voor het Nederlandse belang, en als het nodig is schuwt hij stevige taal niet. GroenLinks-lijsttrekker Jesse Klaver leidt zijn partij sinds 2015. Na de verkiezingen van 2017 koos hij voor de vertrouwde rol in de oppositie in plaats van meeregeren.

Heb je een vraag? App ons!