Ruimte geven. Grenzen stellen.
Lid worden Inloggen

Provinciale staten 2023

Verkiezingen Provinciale Staten 2023

Op woensdag 15 maart 2023 zijn er weer verkiezingen in Nederland. We kiezen dan de Provinciale Staten. In mei 2023 kiezen de nieuwe Provinciale Staten de nieuwe Eerste Kamer. De verkiezingen zijn dus ook belangrijk voor de landelijke politiek. De VVD doet in 2023 in alle 12 provincies mee aan de Provinciale Statenverkiezingen.

Welke verkiezingen zijn er precies in 2023?

• Provinciale Statenverkiezingen
  • Waterschapsverkiezingen
  • Eerste Kamerverkiezingen

Waar gaan deze verkiezingen over?

De Provinciale Statenverkiezingen gaan over het bestuur van je eigen provincie. De provincie beslist over een aantal grote onderwerpen, zoals woningbouw, verkeer, landbouw en natuur. Daarom is het belangrijk om ook bij deze verkiezingen te gaan stemmen. Op de website van de VVD in jouw provincie kun je al onze standpunten bij deze Provinciale Statenverkiezingen lezen.

Wat zijn Provinciale Staten?

Elke provincie in Nederland heeft een eigen parlement, met leden die rechtstreeks door de inwoners van die provincie zijn gekozen. Dit parlement heet Provinciale Staten. De Provinciale Statenleden vertegenwoordigen het volk en controleren het bestuur (de Gedeputeerde Staten) in die provincie. Zij hebben het laatste woord over belangrijke besluiten op het gebied van woningbouw, verkeer, landbouw en natuur.

Hoe zit het met de Eerste Kamerverkiezingen?

De Eerste Kamer wordt in Nederland niet rechtstreeks gekozen. Toch bepalen de kiezers indirect wie er in de Eerste Kamer komen. Dat zit zo: de Eerste Kamer wordt gekozen door de leden van Provinciale Staten. Dat gebeurt op 30 mei 2023. Tijdens de Provinciale Statenverkiezingen stem je dus in zekere zin ook voor de Eerste Kamerverkiezingen. Als jij graag een sterke VVD in de Eerste Kamer ziet, is het verstandig om ook in jouw provincie op de VVD te stemmen.

Op wie moet ik stemmen bij de verkiezingen in 2023?

Dat bepaal je helemaal zelf. Wij hopen natuurlijk dat je op de VVD stemt. VVD’ers in jouw provincie vertellen je graag wat de plannen zijn in de buurt van jouw woonplaats!

Lees hier meer over onze standpunten.

Blijf op de hoogte.

Word lid van onze nieuwsbrief.

Confidental Infomation