VVD zegt lidmaatschap Soumaya Sahla op

30 oktober 2023
Het Hoofdbestuur van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie heeft het partijlidmaatschap van mevrouw S. Sahla met onmiddellijke ingang opgezegd.
Zij is daarmee geen lid meer van de VVD.
De reden voor de opzegging is het zojuist verschenen artikel van HP/De Tijd, waarin de familie Bolkestein meldt dat mevrouw Sahla ons erelid Frits Bolkestein in een kwetsbare periode grote geldbedragen heeft ‘ontfutseld’. Wij hebben contact gehad met de familie en de juistheid van het bericht vastgesteld.
VVD-Voorzitter Eric Wetzels: ‘Wij hebben als partij mevrouw Sahla een tweede kans gegeven, wat niet altijd eenvoudig was gezien haar veroordeling voor terrorisme. Nu blijkt dat zij ons erelid Frits Bolkestein grote geldbedragen heeft ontfutseld in een voor hem kwetsbare periode. Daarmee heeft zij die tweede kans in onze ogen op moreel uiterst laakbare wijze verprutst. Daarom is er voor haar geen plaats meer in onze partij.’
Het hoofdbestuur zal de komende periode bezien of zij de partij wil voorstellen haar statuten aan te passen om te regelen dat in ieder geval veroordeelden van terroristische of zedenmisdrijven nooit lid kunnen worden van de partij. Naar eventuele andere categorieën zal uiteraard nader gekeken worden.