Edith Schippers op ondernemerstour: deel 2

6 maart 2023

Edith Schippers bezocht zaterdag 4 maart diverse bedrijven die aan de basis staan van de banen van de toekomst.

Hierover zegt zij: “De oplossingen voor de uitdagingen van de toekomst, worden door bedrijven bedacht. Ondernemers die het risico nemen en zich verdiepen in nieuwe technieken of producten. Die moeten we koesteren en de ruimte geven. Zij zijn het die ervoor zorgen dat we ook de komende decennia in ons land een goede boterham kunnen verdienen.”

Schippers bezocht eerst in Velsen-Noord het bedrijf Drystack, dat bakstenen heeft ontwikkeld die geen cement nodig hebben. Dat levert een forse vermindering van de CO2-uitstoot in het bouwproces op. Vervolgens sprak zij in Leeuwarden met het bedrijf Acquaint, dat zich bezighoudt met technologische inspectietools voor in waterleidingen, waarmee beschadigingen sneller worden geconstateerd en dus wordt voorkomen dat er(drink)water verloren gaat. Daarna bezocht zij Pandrika Bake Off in Meppel, een innovatief opererende producent van afbakbrood. De dag werd afgesloten met een bezoek aan Fiberneering in Zwolle, een scale-up in de ontwikkeling van technologie voor 3D-printers.

“Wij moeten er in Den Haag voor zorgen dat Nederland een land blijft waar bedrijven zich graag vestigen en kunnen groeien. Het is cruciaal dat bedrijven de ruimte hebben om te innoveren. Ik hoor zaterdag graag van deze bedrijven hoe wij kunnen zorgen dat zij hun creativiteit maximaal kunnen inzetten voor de oplossingen en de banen van de toekomst.

Tijdens alle bezoeken was het laatste kwartier gereserveerd voor het stellen van vragen aan schippers.