Deze week vieren we Veteranendag. Een dag waarop Nederland stilstaat bij onze mensen die zich namens ons land hebben ingezet voor vrede, vrijheid en veiligheid.
Wij denken daarbij aan de veteranen van de Tweede Wereldoorlog. Aan degenen die dienden in Libanon, in voormalig Joegoslavië, in Irak en Afghanistan. Aan de mannen en vrouwen die deelnamen aan de vele andere missies, operaties en vredesmissies waarin Nederland wereldwijd verantwoordelijkheid heeft genomen.
Sommigen dragen daar zichtbare gevolgen van. Velen dragen herinneringen met zich mee die een leven lang meegaan.
Erkenning en waardering zijn belangrijk. Veteranendag is belangrijk. Herdenkingen zijn belangrijk. Maar echte waardering zit uiteindelijk niet alleen in woorden en ceremonies. Echte waardering blijkt uit de manier waarop Nederland voor zijn veteranen en hun gezinnen zorgt wanneer zij ons nodig hebben. Wie namens Nederland wordt uitgezonden, moet erop kunnen vertrouwen dat Nederland er ook na terugkeer staat.
Daarom komt ons Tweede Kamerlid Peter de Groot met plannen voor de uitvoering van het veteranenbeleid. Door onder andere:
- Veteranen en samenleving dichter bij elkaar te brengen
- Veteranenstatus beter te laten aansluiten op moderne inzetvormen
- Veteranenbeleid en -zorg beter laten meebewegen met een veranderende en groeiende krijgsmacht.
Wat de VVD betreft bouwen we verder aan een cultuur waarin waardering voor veteranen niet iets is van één dag per jaar, maar iets wat zichtbaar aanwezig is in het dagelijks leven.
Want uiteindelijk zit erkenning niet alleen in een ceremonie, een medaille of een herdenking. Erkenning zit ook in de manier waarop wij als samenleving laten zien dat we onze veteranen blijven zien.
Niet alleen op Veteranendag. Maar iedere dag.