De Delftse VVD zet vraagtekens bij het proces rondom de handhavingsactie tegen 24 horecaondernemers op de Markt. Handhaving is belangrijk voor een veilige openbare ruimte, maar de huidige actie midden in het toeristisch hoogseizoen getuigt van weinig gevoel voor de praktijk. De VVD eist opheldering van de wethouder.
Onze horecaondernemers zijn de motor van de Delftse levendigheid en de lokale economie. De Markt is daarbij hét visitekaartje van onze historische stad. Juist daarom is de timing van deze bureaucratische veegactie op z’n zachtst gezegd ongelukkig. Onbegrijpelijke timing Ondernemers moeten nu, midden in het seizoen, hun brood verdienen. Om dán met een harde juridische bezem door de terrassen te gaan, is niet proportioneel.
Situaties die al bijna veertig jaar zijn gedoogd, worden nu plotseling hard aangepakt. Dit zorgt voor veel onbegrip en de indruk dat er met twee maten wordt gemeten. Onze hardwerkende ondernemers vragen geen voorkeursbehandeling. Zij vragen om drie basale zaken: tijd. duidelijkheid en gezond verstand.
Wethouder Huijsmans (D66) verweet de ondernemers tijdens het debat echter een gebrek aan ‘actiebereidheid’. VVD’er Lars Nieuwerf reageerde direct fel: “Ondernemers werken zich iedere dag het zweet op de rug. Dus om hen nu een gebrek aan actiebereidheid te verwijten… Hier is het laatste woord nog niet over gezegd.”
Samen oplossen met een kop koffie
De Delftse VVD gelooft niet dat dwangsommen dit probleem gaan oplossen. De gemeente moet naast de ondernemer gaan staan in plaats van tegenover hen. Nieuwerf deed daarom een concreet voorstel aan de wethouder: “Kan de gemeente zorgen dat een deskundige meedenkt, gewoon met een kop koffie op de Markt?”
Donderdag 2 juli praat de gemeenteraad verder over deze kwestie. De VVD zal er dan bij het nieuwe college — dat volgende week aantreedt — op aandringen dat de menselijke maat per direct terugkeert op de Markt.