Aanleiding
Het centrum van dorpskern Sint-Michielsgestel krijgt ook qua infrastructuur geleidelijk definitief vorm. Torenplein, Torenstraat, Kloosterpad en de wegen en paden die daarheen leiden en het centrum omringen, worden door allerlei verkeersdeelnemers intensief gebruikt. Nu er in toenemende mate ook winkels en andere ondernemingen direct langs de genoemde wegen en paden zijn gevestigd, neemt de drukte meer dan incidenteel fors toe. Dit zorgt voor onveilige situaties.
Vragen
Vraag 1:
Ligt het in de bedoeling dat het Torenplein en directe omgeving als ‘voetgangersgebied’ wordt bestempeld?
Vraag 2:
Worden er aanvullende maatregelen genomen, om de veiligheid en leefbaarheid van het centrumgebied te waarborgen?
Vraag 3:
De verkeersborden die langs de diverse toewegen naar het genoemde gebied zijn geplaatst, worden qua positie soms onlogisch en qua betekenis zijn de borden niet eenduidig. Bestaan er plannen om de duidelijkheid en handhaafbaarheid te vergroten, bijvoorbeeld door integrale toepassing van het verkeersbord L54b: ‘wandelstraat, fiets te gast’?
Vraag 4:
Is er zicht op verdere maatregelen om de doorgaande verkeersstroom die over de kleine Dommelbrug door het gebied loopt te reguleren, en wat betreft verkeersveiligheid en handhavingsmogelijkheden te verbeteren?