De VVD staat positief tegenover het plan om zes wooneenheden te realiseren op het terrein van De Vondel aan De Bente 10, waar een zorginstelling wordt gerealiseerd. Wel had de VVD, bij monde van Anita Brinckman, enige kanttekeningen tijdens de commissievergadering van twee weken geleden en de raadsvergadering van dinsdag 26 mei. “We willen bouwen, we willen zorg mogelijk maken, maar we willen ook zorgvuldig zijn.” Zij ziet dan ook de zorgfunctie graag goed omschreven in de vergunningaanvraag.
“Omwonenden maken zich vooral zorgen over de omvang van de te bouwen woningen die aanzienlijk groter zijn dan in eerdere plannen. Bewoners herkennen hierin niet meer het beeld van kleinschalige partner‑zorgwoningen. Zij vragen zich terecht af waarom deze schaalvergroting nodig is en wat dit betekent voor het karakter. Nergens wordt duidelijk gemaakt waar de verbinding met zorg precies ligt. Als een plan wordt gepresenteerd als zorggerelateerd, dan moet dat ook inhoudelijk aantoonbaar zijn.
Ook de toevoeging van losse bergingen bij de woningen vraagt om uitleg. Wat is de noodzaak en wat betekent dit voor de ruimtelijke opzet?” vroeg Anita Brinckman zich af. “Omwonenden maken zich zorgen omdat de huidige opzet sterk lijkt op twee‑onder‑één‑kapwoningen met bergingen. In het voorgestelde besluit wordt echter alleen gesproken over zes wooneenheden, niet over partner‑zorgwoningen. Waar is de verbinding met zorg?”
Daarnaast maakte de VVD zich zorgen over de vier inritten en mogelijke vijfde inrit die worden voorgesteld op de tekening. Wethouder Jeroen Huizing maakte duidelijk dat op de nieuwste tekening twee inritten en mogelijke voetgangersingang staan vermeld. Die is echter niet gedeeld met de fracties waarover Anita Brinckman haar verbazing uitsprak. Net als andere fracties benadrukte Anita dat meer communicatie nodig is vanuit de initiatiefnemers.