7 tips bij het kiezen van je zorgverzekering

Leestijd: 2 minuten

Wie gezond is, betaalt via de zorgverzekering mee aan de zorg van mensen die ziek zijn. Daardoor hebben we in Nederland allemaal toegang tot de beste zorg. Iets om trots op te zijn!

Ook dit jaar heb je tot 31 december de kans om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar. Dit kan je veel opleveren: een lagere premie en zorg die beter bij je past! Wij geven je 7 tips bij het kiezen.

Tip 1 Kies de basisverzekering die bij je past.

Welke basisverzekering je ook kiest, je hebt altijd toegang tot het basispakket. Daarin zitten bijvoorbeeld de huisarts, het ziekenhuis en de apotheek. Je kunt kiezen tussen de naturapolis of restitutiepolis. Met een naturapolis heb je de keuze uit een ruim aanbod zorgverleners. Een restitutiepolis geeft keuze uit alle zorgverleners in Nederland, maar is iets duurder.

Tip 2 Controleer of een collectieve verzekering voordeliger is.

Vaak kun je via je werkgever, vakbond of vereniging kiezen voor een collectieve verzekering. Soms kan dat ook via je partner of een familielid. Een collectieve verzekering levert je een korting op van 8 tot 10 %. Let wel goed op: het is niet altijd voordeliger, ondanks de korting.

Tip 3 Je kunt je premie in één keer betalen.

Dit is natuurlijk een fors bedrag, maar je krijgt daardoor wel een korting van maximaal 3%. Bij een premie van € 1.000,- scheelt dat toch € 30,-. Wij willen voorkomen dat de zorgpremie extreem gaat stijgen. We hebben al maatregelen genomen om de zorg voor iedereen beschikbaar en betaalbaar te houden. Dat zullen we blijven doen.

7 tips bij het kiezen van een zorgverzekering

Tip 4 Maak samen met je gezin de meest gunstige keuzes.

Neem niet zomaar dezelfde polis als je partner. Jullie hebben waarschijnlijk andere zorg nodig. Stel je polis daar op af! Hebben jullie kinderen? Verzeker ze dan bij de partner met de meest uitgebreide polis. Dat is gunstiger.

Tip 5 Kijk of je je aanvullende verzekeringen echt nodig hebt.

Verleng je aanvullende verzekering niet automatisch, maar controleer of je de zorg die erin staat echt nodig denkt te hebben. Kijk meteen of de inhoud van je aanvullende verzekering volgend jaar verandert.

Tip 6 Controleer je eigen risico.

Als je verwacht weinig zorg te gebruiken, kun je kiezen voor een hoger eigen risico. In ruil daarvoor krijg je een lagere premie. Zorg er wel voor dat je het hogere eigen risico kunt betalen, als je het onverwacht toch moet gebruiken.

Tip 7 De gouden tip is en blijft: doe je research!

Op verschillende websites kun je zorgverzekeringen met elkaar vergelijken. Bijvoorbeeld op die van de Consumentenbond. Doe er je voordeel mee!

Laat ons jouw mening weten.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
In gesprek met onze Kamerleden? Kom langs in de Tweede Kamer.
meld je aan
Meedoen met de VVD?