WW-export.

WW-export

Er wordt in Europa al een tijdje gepraat over de export van de werkloosheidsuitkering. Er ligt een voorstel waarbij je je uitkering langer mag meenemen, ook al heb je hier korte tijd gewerkt.

Wat vinden wij ervan?

Nu mag je een uitkering na drie maanden exporteren, na een zoektermijn van vier weken hier in Nederland. In het voorstel gaat die periode van drie maanden naar zes. Dit vinden we een heel slecht idee. Zeker gezien het recente nieuws over de fraude met WW-uitkeringen en slechte handhaving in bijvoorbeeld Polen.

WW-export

Europees Parlement afgelopen maandag

Afgelopen maandag werd er in het Europees Parlement gestemd om dit voorstel niet snel te behandelen. Deze stemming is met drie stemmen verloren. Waarom? Omdat GroenLinks, SP en PvdA niet aanwezig waren. Terwijl ook deze partijen zich verzetten tegen het voorstel van de EU. Onvoorstelbaar.

Wat is het proces geweest?

Sinds eind 2016 heeft de Tweede Kamer dit wijzigingsvoorstel in behandeling. Hierop zijn verschillende moties ingediend, en heel veel debatten. Ieder keer zijn wij kritisch geweest. Ook in het regeerakkoord zijn de punten opgenomen. Nederland heeft in de Europese Raad ook tegen dit voorstel gestemd.