VVD vs lokale partijen

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan: in maart mag je weer stemmen. Misschien weet je al voor welke politieke partij je kiest, maar misschien twijfel je nog. Twijfel je bijvoorbeeld tussen VVD en een lokale partij in jouw woonplaats? Wij zetten graag wat verschillen op een rij: VVD vs. lokale partijen.

Lokaal stemmen vs. landelijk stemmen

Lokaal stemmen is iets anders dan landelijk stemmen. Waar het landelijk gaat over grote thema’s als corona, klimaat en terrorisme, beslist de gemeenteraad over heel concrete dingen in jouw eigen buurt. Bijvoorbeeld veiligheid op de weg en een groene leefomgeving.

Verkiezingsprogramma

Op Schiermonnikoog spelen andere onderwerpen dan in Amsterdam. Het is dus onmogelijk om elke lokale afdeling van de VVD hier te vergelijken met de vele lokalen partijen die er bestaan. Via sites als Stemwijzer en Kieskompas kun je wel een indruk krijgen van de verschillen. En natuurlijk vind je op de site van de VVD in jouw gemeente altijd het verkiezingsprogramma vol plannen voor jouw woonplaats.

Landelijke partijen

Soms denken mensen dat alleen lokale partijen het beste voor hebben met hun woonplaats. Dat is niet zo: de kandidaten die voor landelijke partijen zoals de VVD op de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen staan, zijn net zo goed betrokken inwoners. Het zijn dus in zekere zin jouw buren, die precies weten wat er in jouw buurt speelt.

Lokaal betrokken, landelijk netwerk

Sterker nog: een landelijke partij als de VVD heeft een belangrijk voordeel ten opzichte van lokale partijen. Als de gemeente een probleem zelf niet kan oplossen, is er soms hulp van de provincie of de landelijke regering nodig. Dan helpt het dat jouw VVD-gemeenteraadslid een groot netwerk heeft en snel de juiste mensen kan bellen. Zo heb je het beste van twee werelden: lokaal betrokken gemeenteraadsleden met landelijke contacten.

Ga naar de pagina van de gemeenteraadsverkiezingen 2022 om meer te lezen!

Vind jouw gemeente