Voorlichting VVD Delegatie Europees Parlement

Werken in het hart van de Europese democratie

De VVD-delegatie in het Europees Parlement zoekt communicatie & mediaversterking. Als voorlichter voor de VVD in het Europees Parlement is dit een baan midden in het hart van de Europese politiek in Brussel. Geen dag is hetzelfde en elke dag werk je met ons samen om Europa en Nederland nog vrijer, veiliger en welvarender te maken.

Waar mag ik me mee bezig houden?

We zijn op zoek naar een veelzijdige voorlichter die zich thuis voelt in een internationale en dynamische werkomgeving waar snel geschakeld wordt. Via de media en andere kanalen draag jij bij aan de zichtbaarheid van de inzet van de VVD in Europa. Je beseft dat het contact met de Nederlandse kiezer van cruciaal belang is. Je bent als voorlichter een aanspreekpunt voor de VVD-delegatie in het Europees Parlement.

En wat doe ik dan precies?

• Persvoorlichting is een van je kerntaken. Je bent vanuit de delegatie het aanspreekpunt voor de media.
  • Je behandelt persvragen en onderhoudt actief contact met de media over activiteiten van de VVD Europarlementariërs.
  • Je organiseert interviews en mediaoptredens en adviseert de VVD-Europarlementariërs in de voorbereiding hierop, in samenwerking met de beleidsmedewerkers.
  • Je adviseert beleidsmedewerkers en Europarlementariërs in de aanpak van communicatie, media & events op verschillende beleidsterreinen.
  • Je volgt de Nederlandse en Europese media en de politieke- en beleidsontwikkelingen op de voet en speelt in op het laatste nieuws en trends om het werk van de VVD in Europa op de kaart te zetten, maar verliest ook langtermijndoelstellingen niet uit het oog.
  • Je schrijft conceptteksten bestemd voor online- en offline media en schrijft mee aan spreekteksten en briefings.

De standplaats is Brussel, maar je zult soms ook in Nederland zijn voor afspraken bijvoorbeeld om Europarlementariërs te vergezellen tijdens mediaoptredens. Ook ga je eens per maand een week naar Straatsburg, waar het Europees Parlement (in normale omstandigheden) eens per maand vergadert.

Waar moet ik aan voldoen?

• Je hebt een WO werk- en denkniveau.
  • Je voelt je thuis bij de standpunten van de VVD.
  • Je hebt aantoonbaar ervaring in het voorlichtersvak.
  • Je hebt sterke communicatievaardigheden en werkervaring in een communicatierol. Je kunt ingewikkelde beleidstaal over ieder denkbaar beleidsonderwerp gemakkelijk vertalen naar een communicatieboodschap bestemd voor een breed publiek, of dat nu in de vorm is van een persbericht, spreektekst of een tweet. Je schrijft vlot en foutloos Nederlands en Engels.
  • Ervaring met het Europese politieke landschap is een sterke pré, interesse voor (Europese) politiek een must. Je bent bovendien breed geïnteresseerd in beleidsonderwerpen van handel, klimaat, financiën tot veiligheid en migratie en het Europees buitenlandbeleid.
  • Je functioneert het beste in een dynamische werkomgeving waar geen 9 tot 5 mentaliteit heerst. Adrenaline brengt het beste in jou naar boven. Je bent bereid om in de avonden en weekenden bereikbaar te zijn.
  • Je bent sociaal aangelegd, en maakt makkelijk contact met mensen.
  • Je bent creatief, kritisch, proactief en je denkt in oplossingen.

Wat bieden wij jou?

Wij bieden een dynamisch baan waarin je kunt meedenken over de toekomst van Europa, van Nederland. Daarnaast kun je rekenen op veel afwisseling en verantwoordelijkheden, een platte organisatie en leuke collega’s. We bieden een competitief salaris en goede arbeidsvoorwaarden. De aanstelling is fulltime.

Waar kan ik solliciteren?

Ben je enthousiast, stuur dan je motivatiebrief en cv naar jan.huitema@ep.europa.eu en marguerite.overbeek@ep.europa.eu onder vermelding van “Sollicitatie Voorlichting + jouw naam”. Ook voor vragen kun je hier terecht.

Reageren kan tot en met 9 juli 2021 als je geïnteresseerd bent en ons VVD-team in Europa wilt komen versterken!