Vaccinaties

VVD over vaccinaties

Laat dit eens doordringen: het is 2020 en er zijn uitbraken van mazelen in Nederland. Je kind vaccineren tegen dit soort ziektes zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn. Voor de gezondheid en veiligheid van je eigen kind(eren) en die van ons allemaal.

Vaccinaties 7

Vaccineren = doen

Mazelen, polio, kinkhoest, difterie, tetanus, rodehond en de bof. Ziektes waar kinderen nog geen 100 jaar geleden aan stierven. Nu hebben we vaccins ontwikkeld om ons tegen die ziektes te beschermen.

Vaccinatiegraad daalt

Door spookverhalen op Facebook, anti-vaxxers die elkaar ophitsen, religieuze dogma’s en sinds vorige week winacties onder ouders die hun kinderen niet vaccineren, wordt de groep ouders die hun kinderen niet vaccineert groter. Dit raakt direct aan onze veiligheid. Aan het beschermen van de gezondheid en veiligheid van onze kinderen en ons allemaal. Die moeten we beschermen. Dat staan wij voor.

Vaccinatiegraad omhoog

Het is erg genoeg dat je je eigen kinderen in gevaar brengt. Maar als de vaccinatiegraad nog verder daalt, worden andere kinderen ook bedreigd. En zeker kinderen die nog te jong zijn voor de inenting.

Dat mag niet gebeuren. We willen onze kinderen koste wat kost beschermen. Daarom onderzoeken we nu wat we moeten doen om de vaccinatiegraad omhoog te krijgen. Wij willen maatregelen die dat doel daadwerkelijk bereiken. Geen maatregelen die leuk klinken, maar averechts werken.

Veelgestelde vragen

Hoe zit het met vaccineren in Nederland?

In Nederland hebben we onze vaccinaties goed geregeld. Vaccinaties worden aan elk kind aangeboden via het Rijksvaccinatieprogramma (RVP). Die vaccinaties beschermen hen tegen 12 ernstige infectieziekten. Mede dankzij het RVP, dat al bestaat sinds 1952, komen veel gevaarlijke infectieziekten nauwelijks meer voor in Nederland. Gevaccineerde kinderen zijn beschermd tegen de ziektes én zorgen ervoor dat de ziekte zich niet verder verspreid.

Hoe meer mensen in een groep zijn ingeënt, hoe beter de groep als geheel beschermd is; dit wordt ook wel groepsbescherming genoemd. Die groepsbescherming is vooral belangrijk voor kinderen die nog te jong zijn om gevaccineerd te worden en de mensen die zich om medische redenen niet kunnen laten inenten. Gelukkig vaccineert de overgrote meerderheid van de Nederlandse ouders gewoon.

Wat is het probleem?

De vaccinatiegraad is op dit moment te laag. De Wereldgezondheidsorganisatie streeft naar een vaccinatiegraad van 95% (dit percentage dat gaat over de vaccinatiegraad mazelen, de meest besmettelijke ziekte). In Nederland zitten we op een graad van 92,9%. Die lage graad verhoogt de kans op uitbraken. Dat zagen we ook in 2019, toen zowel Urk als een kinderopvang in Den Haag getroffen werden door een mazelenuitbraak.

Helaas is er een groep mensen die op het internet twijfel en angst over vaccinaties zaait. De anti-vaxxers. Op de sociale media verspreiden ze onderzoeken, waarvan al lang is aangetoond dat die niet kloppen. Delen ze verhalen die niet te verbinden zijn aan de vaccinaties. En ja, het verloten van blenders onder moeders die niet vaccineren is daar nu bij gekomen.
Doe normaal. Vaccineren is juist een kwestie van veiligheid, van zowel je eigen kinderen, als anderen.

Wat gaan we doen?

In debatten spoort de VVD het kabinet aan om ervoor te zorgen dat meer kinderen hun vaccinaties krijgen. Daar hoort bijvoorbeeld goede voorlichting en communicatie bij, maar ook het actief tegengaan van onjuiste informatie. Vooralsnog lijkt dat niet genoeg te zijn. Daarom moeten we volgende stappen zetten en werkt de VVD samen met Maarten Hijink van de SP aan een initiatiefvoorstel.
Binnenkort meer daarover!

Vaccinaties

Klaas Dijkhoff over vaccinaties

Klaas Dijkhoff heeft een statement geschreven over vaccinaties. Als fractievoorzitter, maar bovenal als vader. Bekijk zijn longread hier.

Online petitie

Mark is in actie gekomen tegen de anti-vaxxers met een petitie. Bekijk de video waarom hij dit zo belangrijk vindt.

Steun onze strijd

Vind jij het ook belangrijk dat kinderen worden ingeënt en de vaccinatiegraad niet verder daalt? Help de VVD om dit voor elkaar te krijgen. Samen beschermen we de veiligheid van onze kinderen. Steun onze strijd!

✅Steun onze strijd samen met andere VVD’ers.

Heb je een vraag over vaccinaties? App ons!