Vaccinaties

VVD over vaccinaties

Laat dit eens doordringen: het is 2019 en er zijn uitbraken van mazelen in Nederland.

Mazelen. Een ziekte waarvan we dachten dat ze was uitgeroeid. Een ziekte die ook makkelijk uitgeroeid had kunnen zijn, dankzij de geweldige medische wetenschap. Als alle ouders in Nederland hun kind een simpel prikje zouden geven, hoefden we ons hier nooit meer zorgen over mazelen te maken. Of over polio, kinkhoest, difterie, tetanus, rodehond en de bof.

Inenten

Ouders willen het beste voor hun kind. Daarom is het voor de overgrote meerderheid vanzelfsprekend om hun kinderen te laten inenten. En toch doen steeds meer ouders dat niet. Omdat het van hun geloof niet mag, of omdat ze geloven in spookverhalen op Facebook. Daardoor keren nu dodelijke ziektes terug uit een donker verleden.

Vaccinatiegraad omhoog

Het is erg genoeg dat je je eigen kinderen in gevaar brengt. Maar als de vaccinatiegraad nog verder daalt, worden ook gevaccineerde kinderen bedreigd. En zeker kinderen die nog te jong zijn voor de inenting.

Dat mag niet gebeuren. We willen onze kinderen koste wat kost beschermen. Daarom onderzoeken we nu wat we moeten doen om de vaccinatiegraad omhoog te krijgen. Wij willen maatregelen die dat doel daadwerkelijk bereiken. Geen maatregelen die leuk klinken, maar averechts werken.

Inentingen verplichten

Uiteindelijk kunnen we misschien niet anders dan besluiten inentingen te verplichten. Maar het is te gek voor woorden als het zover moet komen.

Vaccinaties

Klaas Dijkhoff over vaccinaties

Klaas Dijkhoff heeft een statement geschreven over vaccinaties. Als fractievoorzitter, maar bovenal als vader. Bekijk zijn longread hier.

Online petitie

Mark is in actie gekomen tegen de anti-vaxxers met een petitie. Bekijk de video waarom hij dit zo belangrijk vindt.

VVD standpuntenoverzicht

Wil je andere standpunten bekijken? Klik hier voor het standpuntenoverzicht.

Eens met dit standpunt?

Vind jij het ook belangrijk dat kinderen worden ingeënt en de vaccinatiegraad niet verder daalt? Help de VVD om dit voor elkaar te krijgen. Doe mee.

Heb je een vraag over vaccinaties? App ons!