Op school begint de toekomst van iedere jonge Nederlander.

Scholen

Op school begint de toekomst van iedere jonge Nederlander. Scholen krijgen terecht veel ruimte om zelf keuzes te maken met het belastinggeld dat zij krijgen. Maar we willen wel kunnen zien wat dat oplevert. De visie van scholen op goed onderwijs en de resultaten daarvan horen openbaar te zijn, zodat ouders de beste keuze voor hun kind kunnen maken.

De onderwijsinspectie moet streng controleren op de verantwoordelijkheid van scholen om kwaliteit te leveren. Wij hebben ervoor gezorgd dat slechte scholen sneller kunnen worden gesloten. Goede scholen verdienen daarentegen juist een beloning. Dat doen we door de kwalificatie ‘goed’ of ‘excellent’ te geven aan scholen die dat hebben verdiend.

Scholen waarvan we weten dat ze goed of excellent zijn, willen we de kans geven om met minder regels te werken. Dat geeft hen de kans om nieuwe lesmethoden uit te proberen. Zo kunnen we het onderwijs blijven verbeteren en belonen we goede resultaten.

Wat vind jij hiervan?
Denk en beslis mee tijdens de Thematische Netwerken van de VVD. Hier bepalen de leden samen met bewindspersonen, Kamerleden en experts de koers van ons land: Ik doe mee.