Kiezers moeten tussentijds orde op zaken kunnen stellen.

Gemeenten en provincies.

Gemeenten krijgen er steeds meer taken en verantwoordelijkheden bij. Het is in het belang van de inwoners dat ze die taken goed en efficiƫnt kunnen uitvoeren. Taken die van de gemeente zijn, zijn ook echt van de gemeente. Daar bemoeien andere overheden zich niet mee.

Als gemeenten te klein zijn om de taken nog aan te kunnen, is het nodig om ze samen te voegen met andere gemeenten. Het mooiste is als gemeenten hier vrijwillig aan beginnen. Als het noodzakelijk is, mag de provincie de samenvoeging in gang zetten.

Tussentijdse verkiezingen
Als een kabinet valt, volgen er meestal snel nieuwe verkiezingen voor de Tweede Kamer. Zo kan de kiezer oordelen over wat er gebeurd is. Wij willen dat dit ook mogelijk wordt in gemeenten en provincies.

Nu zijn er nooit tussentijdse verkiezingen op lokaal of provinciaal niveau. Als het bestuur vastloopt, moet er met dezelfde samenstelling van de gemeenteraad of Staten een nieuw college worden gevormd. Dat is niet alleen onnodig ingewikkeld, maar het ontneemt de inwoners ook de kans om zelf in het stemhokje orde op zaken te stellen. Met tussentijdse verkiezingen kan dat wel.

Sluit je aan bij de VVD!