Veel Nederlanders kiezen iedere dag de auto als vervoersmiddel. Dat moet kunnen, want mensen hebben de vrijheid zelf te beslissen hoe ze van A naar B gaan. Daarnaast is er soms geen andere optie dan de auto. We gaan het de automobilist dus niet moeilijk maken.
Op dit moment betalen de tankers voor de laders. Daardoor betalen sommige automobilisten fors mee aan de aanleg en onderhoud van wegen en anderen veel minder. Dat is niet eerlijk. Daarom introduceren we in 2030 een systeem van Betalen naar Gebruik voor alle automobiliteit gebaseerd op de motorrijtuigenbelasting.. Je betaalt dan op basis van het aantal kilometers dat je in een jaar rijdt, zodat iedereen meebetaalt aan het weggebruik. Een spitsheffing voor mensen die naar hun werk moeten, willen we absoluut niet. De belastingen op autorijden worden hierbij per saldo ook niet hoger.
We vinden dat vervuiling bij de bron moet worden aangepakt. We kunnen dus beter schone auto’s en vrachtwagens ontwikkelen dan in allerlei gemeenten ingewikkelde milieuzones instellen. Als gemeenten hier toch voor kiezen, moet dit geleidelijk en in overleg met de branche gebeuren. Uniforme categorieën en borden zijn dan noodzakelijk, zodat het voor de automobilist duidelijk is.