Niet nog eens zo'n grote stroom asielzoekers.

Nog niet zo lang geleden brak door de oorlog in Syriƫ de vluchtelingencrisis uit. Honderdduizenden mensen sloegen op de vlucht en kwamen in gammele bootjes naar Europa.

Vluchtelingen

Het maakte veel Nederlanders bang: zo veel mensen die opeens hierheen komen, dat kunnen we toch helemaal niet aan? Wat gebeurt er met je vertrouwde buurt als daar plots een asielzoekerscentrum komt met allemaal jonge mannen uit een andere cultuur en zonder baan? Door de verschrikkelijke beelden die we dagelijks zagen, voelden we bijna allemaal wel dat we iets moesten doen om de echte oorlogsvluchtelingen te helpen.

Afspraken

Toen Nederland voorzitter van de Europese Unie was, hebben we de vluchtelingenstroom onder controle gebracht. Binnen Europa werden afspraken gemaakt over de bewaking van de grenzen en de verdeling van de vluchtelingen. En met Turkije sloten we een belangrijke deal, waardoor de Turken asielzoekers tegenhouden die illegaal naar Europa willen vertrekken.

Gelukszoekers

Nu moeten we zorgen dat het op orde blijft. We weten dat er uit Afrika steeds meer mensen naar Europa willen komen. Daarom willen ook met andere landen deals sluiten over het tegenhouden van asielzoekers. Echte vluchtelingen helpen we, maar voor gelukszoekers hebben we geen plek.

Wij zijn benieuwd naar jouw mening over asielzoekers.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Heb je een vraag over asielzoekers?