nieuws-image
23 juni 2017
“We weten nauwelijks nog hoe we iemand die rouwt kunnen bijstaan.”

Hanneke (39), uitvaart- en rouwbegeleider

Als vrijwilliger in een kinderhospice merkte Hanneke (39) hoe verschraald wij in onze cultuur met de dood omgaan. “We hebben de dood verstopt en veel van onze rituelen overboord gegooid. Het liefst zijn we er zo min mogelijk mee bezig. Maar daardoor weten we nauwelijks nog hoe we iemand die rouwt kunnen bijstaan.”
Hanneke besloot daar zelf iets aan te doen. Ze werd uitvaart- en rouwbegeleider. “Huwelijken en vriendschappen gaan kapot omdat mensen elkaar niet begrijpen in die periode. Mensen wachten tot de ander iets doet en raken dan teleurgesteld. Het is daarom belangrijk dat je zelf aangeeft wat je wel en niet fijn vindt. Want mensen kunnen niet in je hoofd kijken.”

Toch zijn er dingen die vrijwel iedereen waardeert, merkt ze. “Spontaan langskomen met een pannetje eten. Iemands kinderen een dagje meenemen. Dichtbij blijven, aandacht blijven geven, gewoon blijven bellen en appen. En blijven praten over de overledene. Laat de nabestaanden weten dat hun dierbare ook door anderen gemist wordt. Dat betekent heel veel voor mensen.”

Hanneke blijft trouw aan haar eigen visie. Daarom begeleidt ze in principe maar één uitvaart tegelijk. “Ik wil er volledig voor een familie kunnen zijn. Oprecht betrokken. Dat houdt ook in dat ik soms zelf geraakt word door de emoties van nabestaanden. Als dat niet meer zou gebeuren, vind ik dat ik moet stoppen. Maar het gaat nooit zo ver dat ik mijn werk niet meer kan doen, en ik neem het verdriet niet mee naar huis.”

Een deel van haar werk is ook het coachen van managers, docenten en zorgprofessionals. Hanneke hoopt in die rol haar boodschap te verspreiden, zodat rouwende mensen de oplossing niet meer hoeven te zoeken in psychologen en antidepressiva. “Als wij er voor elkaar kunnen zijn, hebben we dat helemaal niet nodig. Vrijwel alles wat je voelt en meemaakt na een overlijden is normaal. Daar hoef je niet van in paniek te raken.”

Laat ons jouw mening weten.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

actie-overview
Denk mee over Nederland
Wat zijn jouw ideeën voor Nederland? Hoe denk jij dat we Nederland nog mooier kunnen maken? Wij zijn benieuwd naar jouw mening!
DOE MEE
actie-overview
Doe mee
Ga jij ons helpen om Nederland nóg beter te maken? Kijk snel hoe je ons kunt helpen.
DOE MEE
Help ons Nederland te verbeteren.
In gesprek met onze Kamerleden? Kom langs in de Tweede Kamer.
meld je aan
Meedoen met de VVD?