nieuws-image
22 februari 2021

Vragen die elke VVD'er weleens op een verjaardag hoort.

We moeten ze alweer een hele tijd missen: verjaardagen. De slingers aan de muur, blokjes kaas en plakjes worst op tafel en minstens een van de gasten die jou eens stevig aan de tand voelt over je lidmaatschap van de VVD.

Hopelijk zitten we straks weer veelvuldig in een kring aan de slagroomtaart, dus zetten wij de meest gestelde vragen in zo’n verhoor op een rij. Mét antwoorden. En dat allemaal met een hele dikke knipoog ;-).

Vragen die elke VVD'er weleens op een verjaardag hoort. 1

Is de VVD niet erg naar links opgeschoven?

Ons nieuwe verhaal in het verkiezingsprogramma gaat over een sterke overheid en het bijsturen van het kapitalisme. Dat is inderdaad wat warmer rechts dan de traditionele sociaaleconomische VVD-standpunten. Maar als je tegen Lilian Marijnissen zegt dat die paragraaf ‘links’ is, dan lacht ze je keihard uit. En de hoofdstukken over veiligheid en migratie zijn al helemaal niet links.

Overigens klonk dit verwijt al ruim voordat we ons nieuwe programma hadden geschreven. Mensen noemen ons links omdat we regeerakkoorden hebben gesloten met partijen als de PvdA en D66. De VVD is nu eenmaal een partij die verantwoordelijkheid neemt voor het land. Daar horen in Nederland compromissen bij.

Waar blijft mijn 1000 euro?

Een klassieker op verjaardagen, sinds Mark Rutte in de campagne van 2012 elke werkende Nederlander dat bedrag beloofde. Oud-minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem (PvdA, dus onverdacht) legt graag uit dat de arbeidskorting tijdens het kabinet-Rutte II met gemiddeld meer dan 1000 euro verhoogd is. Dat is echter nogal een ingewikkeld verhaal, terwijl mensen de indruk hadden gekregen dat het bedrag gewoon naar ze zou worden overgemaakt. Mark Rutte heeft in 2016 dan ook sorry gezegd voor deze belofte. Hij heeft ervan geleerd.

De VVD is er toch alleen voor rijke mensen?

Wij hebben bij de laatste drie Tweede Kamerverkiezingen meer dan 30 zetels gehaald. Als al die mensen schatrijk waren, was de staatsschuld al verdampt en zouden de lantaarnpalen in ons land van goud zijn. De realiteit is dat heel gewone mensen op de VVD stemmen.

Mensen die keihard werken om iets van hun leven te maken, om hun gezin te onderhouden. Politieagenten en accountmanagers en mkb’ers. De middenklasse. De rijken redden zichzelf wel en voor de lagere inkomens zijn er allerlei regelingen. Mensen in middenklasse vallen daar te vaak tussen, terwijl zij ons land dragen. Daarom komen wij juist voor hen op.

VVD FAQ 1

Is de VVD er nog wel voor ondernemers?

Natuurlijk. Steun voor ondernemers zit in ons bloed. Het is onvermijdelijk dat je in de regering soms keuzes maakt die niet bij iedereen op steun kunnen rekenen. En in de praktijk is het helaas niet zo makkelijk om bijvoorbeeld de regeldruk voor ondernemers te verminderen. Maar dat blijven we proberen. En als het erop aankomt kunnen ze op ons rekenen, zoals nu met de coronasteunpakketten. In ons verkiezingsprogramma staat bovendien het mkb centraal. Zo willen we dat deze ondernemers (samen met de middeninkomens) als eerste in aanmerking komen voor belastingverlaging.

Heeft de VVD nog principes?

Heel veel. Een van die principes is dat je verantwoordelijkheid moet nemen. Wij doen dat graag, in de regering. Dat betekent dat je compromissen moet sluiten en soms tegemoetkomt aan de principes van een andere partij. Maar wij staan principieel voor de vrijheid en voor de gelijkwaardigheid van mensen. Bijvoorbeeld de vrijheid om jezelf te zijn. Religie of cultuur mag nooit een excuus zijn om een ander te onderdrukken. Als het om beleid gaat, zijn we liever pragmatisch dan principieel. Maar aan onze grote waarden valt niet te tornen.

Jullie geven toch niks om het klimaat?

Als we gaan, dan gaan we helemaal. Het duurde even voor wij écht inzagen hoe urgent het probleem van klimaatverandering is. Maar wij geven er wel degelijk om en wij willen er iets aan doen. Daarom hebben we nationaal en internationaal akkoorden met ambitieuze doelen gesloten. Wij staan voor onze handtekening en maken daar dus werk van. En, typisch VVD, we zien hierbij ook kansen voor ons door en door innovatieve land. Wij willen echter niet meteen alles verbieden wat het leven leuk maakt. In plaats van een vliegverbod en een vleestaks nemen wij mensen liever stap voor stap mee in de overgang naar een duurzame toekomst.

Klimaatpraat

Hebben jullie de publieke sector kapot gemaakt?

We hebben het hier als vraag geformuleerd, maar in de praktijk is dit meestal een stelling. Het is een nogal makkelijk frame van linkse partijen. Voor hun achterban klinkt dit geloofwaardig: liberalen willen immers een kleine overheid! Toch is het absoluut niet waar. In de kabinetten-Rutte is juist geïnvesteerd in zorg, onderwijs en veiligheid. Misschien minder dan deze partijen hadden gewild (ten koste van belastingverhoging en een hogere staatsschuld), maar dat is iets heel anders dan ‘kapotgemaakt’.

Zonder Mark Rutte stelt de VVD toch niks voor?

We zijn ontzettend trots dat Mark Rutte bij onze partij hoort. Een geweldige premier die ons land al door meerdere crises heeft geloodst en die na tien jaar nog steeds dezelfde hoeveelheid energie heeft.

Wie hem bezig ziet, krijgt de indruk dat hij tot zijn 100e door kan, maar hij zal er ongetwijfeld ooit mee stoppen. Dan barst de VVD van het talent. Direct achter Mark staan op onze kandidatenlijst bijvoorbeeld vier waanzinnige vrouwen. Bovendien is de partij groter dan alleen haar leider: van de gemeente tot Europa leveren wij deskundige en gedreven mensen die ons land nog mooier willen maken. Niet altijd in de spotlights, maar minstens net zo belangrijk.

Nog meer vragen aan de VVD? App ons!