nieuws-image
10 november 2020

Veilig jezelf kunnen zijn.

In Nederland zijn er scholen die vooraf verklaringen vragen aan ouders waarin staat dat ze homoseksualiteit afwijzen. Bizar.

Stop met verklaringen vragen aan ouders waarin staat dat ze homoseksualiteit afwijzen. Je moet veilig jezelf kunnen zijn. Zeker op school.

Onderwijs moet moderner.

De vrijheid van onderwijs is belangrijk. Deze mag alleen nooit misbruikt worden om Nederlandse waarden te ondermijnen. Jezelf kunnen zijn is één van deze belangrijke Nederlandse waarden.

Wat doet de VVD?

Allereerst vindt de VVD dat een einde moet komen aan deze verklaringen voor afkeuring van homoseksualiteit. Voor discriminatie is in Nederland geen plaats, dus ook niet op scholen. Ook willen wij verdere stappen nemen, wat ook in ons verkiezingsprogramma staat. De komende jaren willen we gaan inzetten op:

• Een grondwetswijziging die bepaalt dat de vrijheid van onderwijs (artikel 23) het gelijkheidsbeginsel (artikel 1) niet mag ondermijnen.
  • Acceptatieplicht van leerlingen voor bijzondere scholen. Zo kunnen deze scholen leerlingen niet meer weigeren op basis van de levensovertuiging van hun ouders.

Zo zorgen we ervoor dat, ook in het onderwijs, iedereen gelijk is en iedereen veilig zichzelf kan zijn.

Vragen over het verkiezingsprogramma?