nieuws-image
3 november 2020

Persconferentie 3 november.

Op de persconferentie van 3 november sprak premier Mark Rutte over de ontwikkeling van het Coronavirus. Want hoewel de cijfers beginnen te dalen, gaat dit nog te langzaam. Het is belangrijk dat het aantal besmettingen daalt om het ziekenhuispersoneel niet te overbelasten. Ook moet de kwaliteit van de zorg voor alle patiƫnten gegarandeerd kunnen worden. Daarom zijn er een aantal extra maatregelen genomen om deze daling nog sneller te laten gaan. Juist nu moeten we volhouden en ons houden aan de maatregelen, voor jezelf en voor je naasten. Om zo snel mogelijk de vrijheden in ons dagelijks leven weer terug te krijgen. Deze extra maatregelen gaan in vanaf woensdag 4 november 22:00 en gelden voor twee weken tot en met 18 november.

Basisregels voor iedereen

• Blijf bij klachten thuis en laat je testen;
  • Houd 1.5 meter afstand van anderen;
  • Was vaak je handen en hoest en nies in je elleboog;
  • Werk thuis, tenzij het echt niet anders kan;
  • Vermijd drukte;
  • Draag vanaf 13 jaar een mondkapje in de publieke binnenruimte en het OV;
  • In het voortgetzet onderwijs (VO), MBO en hoger onderwijs (HO) draagt iedereen een mondkapje buiten de les.

Groepen:

• Thuis ontvang je maximaal 2 personen per dag;
  • Binnen (niet in de thuissituatie) en buiten bestaat een groep uit maximaal 2 personen van verschillende huishoudens;
  • Bij uitvaarten geldt vanaf 9 november een maximum van 30 personen;
  • Bij huwelijksvoltrekkingen geldt een maximum van 20 personen.

Het dagelijks leven:

• Alle publiek toegankelijke locaties zijn gesloten. Zoals musea, theaters, sexclubs, bioscopen, pretparken, dierenparken, zwembaden en bibliotheken;
  • Sporten is alleen nog beperkt mogelijk.

Reizen naar het buitenland:

• Maak en boek geen reizen naar het buitenland tot medio januari, tenzij strikt noodzakelijk.

Bekijk hier op de website van de Rijksoverheid alle maatregelen.

Heb je een vraag? App ons!