nieuws-image
4 november 2016
Iedereen moet veilig over straat kunnen.

Wij willen dat de overheid aan de kant van het slachtoffer staat en dat de dader wordt aangepakt. Niet andersom. Niemand heeft het recht om feestvierende vrouwen te betasten of uit te schelden voor prostituee, zoals in Keulen is gebeurd. Het is ronduit verwerpelijk dat sommige vrouwen bang zijn om alleen over straat te gaan. In ons land moet iedereen zich vrij kunnen bewegen.

Mensen zelf
Deze normen en waarden zijn echter niet alleen van de overheid, maar komen juist ook uit mensen zelf. Zoals we er nog steeds op moeten letten dat vrouwen niet na een verkrachting of aanranding toch de schuld bij zichzelf zoeken. Al dan niet ingegeven door de omgeving: “Je rok was misschien wel wat kort…” Nee!

Valkuil
Voor eens en voor altijd; degene die de grenzen overschrijdt moet aangesproken worden en zich verantwoorden. Laten we niet in de valkuil stappen dat we dit om gaan draaien. Dus niet zoals de burgemeester van Keulen vrouwen oproepen om een armlengte aan afstand te houden ten opzichte van mannen.

Op z’n kop
Het is de wereld op zijn kop als homo’s naar een safe house moeten omdat ze worden belaagd in asielzoekerscentra door mensen die de in ons land verworven en bevochten vrijheden letterlijk met handen en voeten treden.

Gelijke rechten
Mannen die zich niet kunnen gedragen hebben zelf een afstand te overbruggen. Doen ze dat niet, dan beschermt de overheid degenen die last hebben van hun gedrag. We hebben gevochten voor de emancipatie, voor gelijke rechten voor vrouwen en mannen, voor homo’s en hetero’s. Wie ervoor kiest om hier te zijn, kiest ook voor onze normen en waarden.

Tamara van Ark – vicefractievoorzitter VVD

Laat ons jouw mening weten.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Veiligheid.
De basis verder versterken.
Nederland moet Nederland blijven.
toon meer pijlers >
Nederland veilig houden.
Zonder veiligheid kun je niet echt vrij zijn.
ons standpunt over Binnenlandse veiligheid
Van veiligheid heb je nooit genoeg.
ons standpunt over Defensie
Zonder veiligheid is er ook geen vrijheid.
ons standpunt over Internationaal recht
Altijd het Nederlandse belang bekijken.
toon meer standpunten >
ons standpunt over Straaljagers
De F-35 is de straaljager van de toekomst.
ons standpunt over Veteranen
Wij willen dat alle veteranen de weg naar goede zorg vinden.
toon meer mensen >
Help ons Nederland te verbeteren.
In gesprek met onze Kamerleden? Kom langs in de Tweede Kamer.
meld je aan