nieuws-image
15 januari 2021

Aftreden kabinet-Rutte III

Kabinet treedt af

Minister-president Mark Rutte heeft aan de koning het ontslag van zijn kabinet aangeboden. Het kabinet-Rutte III is daarmee demissionair. Het kabinet blijft wat betreft de coronabestrijding volledig doorgaan om Nederland uit de crisis te loodsen.

Het ontslag werd aangeboden naar aanleiding van het rapport over de kinderopvangtoeslagen. Daarmee neemt het kabinet de politieke verantwoordelijkheid voor de fouten die daarbij zijn gemaakt.

Verklaring minister-president Mark Rutte

Klik HIER voor de verklaring minister-president Mark Rutte.

Reactie fractievoorzitter Klaas Dijkhoff:

“De harde conclusies van het rapport zijn zwaar genoeg om ontslag van het kabinet aan te bieden. Dat Eric Wiebes aan zijn directe verantwoordelijkheid een nog zwaardere consequentie verbindt verdient respect. Gelukkig heeft het kabinet ook verantwoordelijkheid genomen door eerst een stevige inhoudelijke reactie te geven. Dat is goed.

Wij steunen dat er voor het kabinet niks verandert als het gaat om coronabestrijding en het steunen van ondernemers. Nederland moet kunnen rekenen op een premier en kabinet die volle bak aan het werk zijn om ons door deze crisis heen te loodsen.”

Bestrijding coronacrisis gaat onverminderd door

Aan één onderwerp zal niemand iets veranderen: dat is de coronabestrijding. Het kabinet zal, samen met de Tweede Kamer, alles in het werk blijven stellen om het virus te verslaan.

Mark Rutte: ”Tegen Nederland wil ik zeggen: onze strijd tegen het coronavirus gaat door. Ons werk staat de komende maanden onverminderd in het teken van corona, en het opvangen van de economische en maatschappelijke gevolgen door middel van alle bestaande en aangekondigde steunpakketten.”