twijfel
"Ik heb het gevoel dat Nederland minder veilig is."

100% veiligheid bestaat niet. Hoe graag we dat ook zouden willen. Maar: we kunnen er wel alles aan doen om zo dicht mogelijk bij die 100% in de buurt te komen.

Cijfers en gevoel

Als je naar de cijfers kijkt, is Nederland een van de veiligste landen ter wereld. En in de afgelopen jaren is Nederland bovendien nog veiliger geworden. De cijfers van zware criminaliteit als overvallen, straatroven, inbraken en seksuele misdrijven zijn flink gedaald.

Cijfers zeggen echter niet alles. Veel mensen hebben het gevoel dat ons land juist onveiliger is geworden. Dat gevoel nemen wij serieus. Want dat is natuurlijk niet zomaar ontstaan.
Van treiterjeugd tot terrorisme
Zo voelen mensen zich steeds vaker onveilig in hun eigen buurt. Door groepjes treiterjeugd bijvoorbeeld, die mensen lastigvallen of intimideren.

Daarnaast zijn er natuurlijk die vreselijke terreuraanslagen die we in onze buurlanden hebben gezien. Het is logisch dat mensen daar angstig van worden. Het zou immers ook in Nederland kunnen gebeuren.

Oplossingen

Wij gaan door met maatregelen om het land veiliger te maken én het veiligheidsgevoel te verbeteren. We doen er alles aan om terreuraanslagen te voorkomen. We blijven zware criminaliteit bestrijden. We investeren in defensie en veiligheidsdiensten. We maken geld vrij voor meer wijkagenten. En we willen zwaardere straffen voor moord, verkrachting en terreur.

Dat is slechts een kleine greep uit onze plannen. Van Nederland vragen wij ondertussen één ding: wees waakzaam, maar blijf vooral gewoon je leven leiden!

Mark Rutte:
Help ons Nederland te verbeteren.
In gesprek met onze Kamerleden? Kom langs in de Tweede Kamer.
meld je aan
Meedoen met de VVD?