twijfel

"Ik ben bezorgd over de zorg in Nederland."

Het is logisch dat je daar bezorgd over bent. Goede zorg is iets waar je in een beschaafd land als Nederland op moet kunnen rekenen. En we horen te veel verhalen over dingen die niet goed gaan in de zorg.

Maar laten we beginnen met het goede nieuws: als je ziek wordt, krijg je in Nederland de beste zorg van Europa. Of je nu even naar de huisarts gaat of een gecompliceerde behandeling in het ziekenhuis ondergaat. En of je nu rijk bent of arm. Dat is iets waar we trots op mogen zijn.

Ouderen

Maar er zijn ook dingen die gewoon beter moeten. Met name in de ouderenzorg, terwijl daar de afgelopen jaren niet op bezuinigd is. Plascontracten, slechts 2 keer douchen in de week, geen warme maaltijden in het weekend. Onaanvaardbaar.

Dat ligt niet aan het personeel. Zij werken hard en geven liefdevolle zorg. In sommige verpleeghuizen gaat het ook fantastisch. Maar in andere verpleeghuizen is er door slechte directies onvoldoende tijd voor zorg, liefde, warmte en aandacht.

Weg met slechte directeuren

Wij zien ook dat een beetje extra geld heel veel verschil kan maken. Daarom willen wij 2 miljard euro reserveren voor de ouderenzorg. Maar directies krijgen dat geld alleen als ze kunnen laten zien dat ze het goed besteden. Directeuren van verpleeghuizen die het slecht blijven doen, moeten opstappen. Het geld gaat dan naar de nieuwe directie.

Kapotbezuinigd?

We krijgen vaak het verwijt dat we de zorg kapot hebben bezuinigd. Het is waar dat op sommige dingen bezuinigd is. Dat was niet leuk en populair zijn we er ook niet van geworden.

Toch kon het niet anders. Want de Nederlandse zorg is goed, maar ook duur. Mensen klagen niet voor niets dat ze veel geld kwijt zijn aan hun zorgpremie en eigen risico. Daarom zullen wij op de kosten blijven letten. Anders kunnen onze kinderen en kleinkinderen straks niet op dezelfde goede zorg rekenen die wij nu krijgen. Dat zou oneerlijk zijn.

Mark Rutte:
Laat ons jouw mening weten.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Help ons Nederland te verbeteren.
In gesprek met onze Kamerleden? Kom langs in de Tweede Kamer.
meld je aan
Meedoen met de VVD?