Het basispakket in de zorg is uitgebreid!

Door VVD op 17 december 2015

In 2016 verandert het basispakket van de zorg. Er komen maar liefst 9 nieuwe behandelingen, medicijnen en vergoedingen bij. Bijvoorbeeld het opereren van een open ruggetje, nog vóór de geboorte van de baby. En de vergoeding van de sportarts, wanneer je een blessure hebt. De nieuwe ontwikkelingen in de medische wereld zorgen ervoor dat iedere Nederlander kan rekenen op de allerbeste zorg. Zorg die gewoon in het basispakket zit.

Zorg kost geld. Die kosten worden sinds jaar en dag door alle Nederlanders samen gedragen. Wie gezond is, betaalt mee aan de zorg van mensen die ziek zijn. Dat vinden we wel zo solidair. De nieuwe behandelingen, medicijnen en vergoedingen zorgen er samen met de vergrijzing voor dat onze zorgkosten verder zullen stijgen. Om die stijging te kunnen betalen, gaat voor iedereen de premie met een paar euro per maand omhoog. Want we willen de allerbeste zorg natuurlijk wel kunnen blijven betalen. Nu, en in de toekomst.

De volgende behandelingen, vergoedingen en medicijnen zijn in 2015 toegevoegd aan het basispakket of worden per 1 januari 2016 toegevoegd:

1. Prenatale chirurgie: het opereren van foetussen met een open ruggetje
  2. Prenatale screening (NIPT-test)
  3. Viekirax: medicijn tegen hepatitis C
  4. Exviera: medicijn tegen hepatitis C