Geen Nederlands belastinggeld naar Griekenland
VVD-woordvoerder Frans Weekers is geschokt dat de Europese Unie overweegt miljarden euro’s steun aan Griekenland te geven.
“Dit is in strijd met afspraken binnen het Europees Verdrag en slecht voor de Nederlandse belastingbetaler.”
Het Duitse ministerie van Financiën heeft bekend gemaakt dat Griekenland mogelijk tussen de 20 en 25 miljard euro aan financiële hulp van de eurolanden ontvangt, terwijl in het Europees Verdrag is afgesproken dat de Eurolanden elkaar geen financiële steun mogen geven.
Weekers is van mening dat bij het schenden van deze afspraak de geloofwaardigheid van de euro op het spel staat. “De stabiliteit van de euro is van groot belang voor de Nederlandse belastingbetaler en de ‘no-bail-out’-clausule uit het Europees Verdrag is het laatst overgebleven fundament van de bepalingen die de geloofwaardigheid van de euro moeten waarborgen. Er mag wat de VVD betreft geen euro Nederlands belastinggeld naar Griekenland.”
Dat de Griekse premier Giorgos Papandreou beweert dat de EU medeschuldig is aan het feit dat zijn land jarenlang de boekhouding kon vervalsen, noemt Weekers “klinkklare onzin”. “Als een Euroland jarenlang de EU voorliegt, dan moet het niet uiteindelijk zijn hand bij diezelfde EU op komen houden. De regering kan altijd nog bevorderen dat Griekenland zo nodig de aangewezen weg van het IMF bewandelt.”
Weekers roept de minister van Financiën op het matje om zo snel mogelijk opheldering te krijgen over deze kwestie.
Klik hier om het persbericht van 7 mei 2010 te lezen naar aanleiding van het debat in de Tweede Kamer over de steun.
Reacties (31)
Het kan niet zijn dat een land er zelf een financiele puinhoop van maakt en daarna met het vingertje naar anderen wijst. Het lijkt soms wel of je te maken hebt met kleine kinderen ipv politici. Klaarblijkelijk weten ze nog net dat ze zelf op de blaren moeten gaan zitten. We kunnen trouwens ons belastinggeld op dit moment beter besteden binnen onze eigen landsgrenzen. 20 februari 2010, door Monique
Hier gaat de VVD duidelijk te snel door de bocht. Immers als de rest van de Euro-zone Griekenland uiteindelijk niet steunt, vallen de klappen ook in Noordwest Europa en in Nederland. Het wordt tijd dat de VVD begrijpt dat Nederland niet meer alleen kan staan en alleen nog bestaansrecht heeft - for better or worse - in een Europees verband. Daar horen rechten bij maar ook verplichtingen. Wake up, VVD, before it's too late. 20 februari 2010, door g.k. van der mandele
De VVD is doende zich als een anti-Europese partij te ontwikkelen en geeft daarmee toe aan de populistische visie dat Nederland het alleen wel af kan. We zouden juist meer toenadering moeten zoeken tot Europa en tegelijkkertijd proberen een deel van onze normen en waarden door Europa geaccepteerd te krijgen. 20 februari 2010, door g.k. van der mandele
Jaren achtereen de gehele EU belazeren door een te groot te kort verborgen te houden en dan de EU de schuld gaan geven. Dat is al belachelijk maar dat ze er nu geld voor dreigen te krijgen daar heb ik alleen maar woorden voor die niet op deze fatsoenlijke en serieuze website thuis horen.
In Griekenland verdienen ambtenaren 40% meer dan een marktconform salaris en de pensioenleeftijd ligt op 61 jaar. Dan kan je het niet maken naar de Nederlandse bevolking (waarvoor de pensioenleeftijd al hoger lag, onlangs is verhoogd en ambtenaren een lager salaris krijgen) om Griekenland geld te geven. Dan zijn we letterlijk belasting aan het betalen voor de Griekse schatkist om voor Grieken luxe regelingen in stand te houden terwijl hier keihard bezuinigd moet worden. Als 'bonus' zullen allerlei afspraken die de EU maakt gewoonweg in de vuilnisbak liggen. Dat zal het toch al geschonden vertrouwen van de burger in de EU tot 0,0 reduceren.
Meneer Weekers, ik heb simpel weg het gevoel dat ik berooft ga worden. Ik vertrouw er op dat u, en de VVD, zich tot het uiterste zal inspannen om dit niet te laten gebeuren! 20 februari 2010, door Anton
"Weekers roept de minister van Financiën op het matje om zo snel mogelijk opheldering te krijgen over deze kwestie."
En wie mag dat wezen? Want tot zover ik weet neemt de minister van Financien ontslag, dus vraag ik mij af: wie word er tot verantwoordig geroepen meneer Weekers? 21 februari 2010, door Jordi
En hier ben ik het als VVD lid wel van harte mee eens. Dit is nou een voorbeeld van een land waar het een puinhoop is.
Ik zou willen voorstellen denk constructief mee met de IJslanders. Aan dat land heb je veel meer dan aan dit soort landen. 27 februari 2010, door Timo Hartong
Ten aanzien van Griekenland vraag ik mij zelfs af wat een land, met een slechter mensenrechtenbeleid dan Turkije, überhaupt in de EU doet en door welke stommiteit dit land er ooit is in gekomen. Wat mij betreft: graag Griekenland uit de EU, om te beginnen uit de eurozone! en dus a fortiori, geen financiële steun! 28 februari 2010, door J.A.Schulp
Hou maar op jongens, de VVD is alweer gedraaid.
Daarom zullen ze ook nooit boven de 20 zetels uitkomen 26 maart 2010, door Ted
Geef absoluut geen euro aan Griekenland, al valt de EU uit elkaar, want het eind is zoek. En geven wij wel geld dan gaan we alleen later failliet, plus dat we ons geld ook nog eens kwijt zijn!!!!! 13 april 2010, door A.A. van der Kwast
Beste Frans,
Als wij inderdaad Griekenland gaan helpen, laten wij dan eisen, dat zij ofwel haar stemrecht gaat verliezen binnen de EU ofwel dat het aantal gedelegeerden aanzienlijk gaat dalen.
Zodat zij de facto een half landje worden.
Hun bestaansrecht binnen de EU hebben ze met het ontvangen van subsidie - want de leningen zullen niet honderd procent trugbetaald worden aldus de rating agencies - zwaar op het spel gezet.
Maar dat kan tegemoetgekomen worden; als ze hun stemrecht inleveren; dan beslissen wij wel voor hen.
Of ze gaan aan het IMF infuus; ook geen pretje.
Sterkte in de strijd,
Geertjan Jellema
Soest 27 april 2010, door gjellema
Zonet las ik op beurs.nl dat de Jager verwacht dat Nederland ongeveer 5,5 miljard de komende jaren aan Griekenland te zullen gaan lenen.
Ik verwacht dat als de Tweede Kamer hierover nog een beslissing zal gaan nemen, de VVD hiertegen zal stemmen.
Eerst moet Griekenland laten zien dat ze kunnen bezuinigen en niet dat ze het van plan zijn.
Tot het zover is natuurlijk ook geen enkele subsidie meer aan Griekenland uitbetalen, hun stemreacht verliezen totdat ze weer een gezonde begroting hebben en dat verder het aantal gedelegeerden bij de EU met 50% zullen dalen.
Bij de komende verkiezingen zal ik beslist niet op een partij stemmen, die een voorstander is om Griekenland zoveel geld te lenen.
Met vriendelijke groeten,
A. Kampen 2 mei 2010, door Dhr. A. Kampen
Mijn man komt uit Kroatie en afgezien van het feit dat we dit een fantastisch en mooi land vinden, het land is (praktisch) failliet. Een land waar de EU commissie voorzitter Barosso al toezeggingen aan gedaan heeft voor een toetredingsdatum! Het vertrouwen in een sterk Europa en dito Euro is tanende. Zoals voor teveel tot de EU-toegetreden landen geldt dat de gezonde landen (= lees burgers) nu en in de toekomst moeten 'bloeden' voor ernstig financieel mismanagement door regeringsleiders - In dit kader ben ik zeer benieuwd naar een duidelijk standpunt van de VVD inzake de steun aan de zwakkere EU-landen die ongetwijfeld na Griekenland zullen volgen. Dat er meer (zuid-europese) landen gaan volgen is zeker (Spanje, Portugal, Italie staan op de shortlist). Wat is het standpunt van de VVD hierin? Waar ligt de grens in de 'noodhulp' als hier uberhaupt al over nagedacht wordt? De VVD spreekt klare taal m.b.t. de noodzakelijke bezuinigingen. Deze kunnen we m.i. niet serieus nemen indien bezuinigingen in Nederland om het begrotingsfiasco’s van andere EU-leden te dichten - dan is het einde zoek. Laten we het begrotingstekort nog verder oplopen of stelt Nederland een maximum aan de financiele hulp en waar ligt dit maximum dan? Of wordt er nagedacht over andere maatregelen - bijvoorbeeld een keuze om terug te gaan naar de gulden? Ik zie met belangstelling uit naar een reactie of meer duidelijkheid van de VVD inzake deze kwestie die ongetwijfeld steeds meer nederlanders bezighoudt. 2 mei 2010, door Denise
- Het dalen van de euro is alleen maar goed voor de export. Een lage munt is in China al jaren overheidsbeleid.
- IJsland zou ook de internationale paria worden als zij per referendum de leningovereenkomst met NL en de UK zouden afwijzen. Een paar maanden later hoeven zij veel minder terug te betalen, heeft het IMF haar leningen verstrekt en praten ze over toetreding tot de EU.
- Griekenland moet gewoon de huidige leningen eenzijdig verlengen of de schuld afboeken. Als dit gebeurt laten de speculanten het wel uit hun hoofd Portugal of Spanje te testen.
- Laat de PvdA en de andere partijen direct aangeven waar zij die 6 mrd voor Griekenland gaan bezuinigen komende jaren; onderwijs, gezondheidszorg, landbouw, wie het weet mag het zeggen. Je kan een Euro maar een keer uitgeven.
- De beste begrotingsdiscipline wordt afgedwonen door de financiele markten en niet door de Europeese Commissie en haar ambtenaren.
Kortom houd je rug recht en stem tegen steun aan Griekenland. Mocht je willen buigen, roep dan op tot een referendum, dan zal het Nederlandse volk het besluit voor jullie nemen.
3 mei 2010, door Hennie Meijer
Laten we alsjeblieft een einde maken aan deze waanzine en geen geld gaan geven aan een land waar de bevolking niet wil meewerken aan het terugbetalen. 6 mei 2010, door Bert Raamsdonk
Laat die Grieken alsjeblieft hun eigen boontjes doppen. Lekker zelf de geldmachine aanzetten en ons niet lastigvallen. Zo komen we allemaal in de problemen. 6 mei 2010, door Doekle van Veen
Morgen is het debat, het begint er toch op te lijken dat het einde van de euro nadert... Gaan we er nu nog 5 miljard instoppen (als achtergestelde lening!) of willen we nu eerst harde garanties voordat er 1 eurocent die kant op gaat?
Ik denk zelf dat een tegenstem morgen behoorlijk wat zetels bij de verkiezingen zal opleveren, en als Afghanistan laten vallen als 3 gemeenteraadszetels in Appingedam oplevert dan moet het laten ploffen van de euro toch wel de komende verkiezingen opleveren? ;-) 7 mei 2010, door Peter
Er mag wat de VVD betreft geen eh TOCH WEL euro Nederlands belastinggeld naar Griekenland:
http://nos.nl/audio/155670-weekers-vvd-en-irrgang-sp-over-steun-aan-griekenland.html 7 mei 2010, door Vincent
Waaruit na de stemming vandaag maar weer blijkt dat alle politici plucheplakkers en draaikonten zijn. 7 mei 2010, door Henk
Waarom draait de VVD i.c. Frans Weekers nou ineens weer naar wel belastinggeld naar Griekenland?
http://nos.nl/audio/155670-weekers-vvd-en-irrgang-sp-over-steun-aan-griekenland.html
Is dit wat de principes van de VVD waard zijn? Let wel, de winst in de peilingen kan ook zo weer verdampen, zie PVV. Houd nou eens die rug recht. Nee = Nee. En niet op zijn PvdA's het Nee van 2 maanden geleden is nu ineens een Ja. 7 mei 2010, door Gerrit
Ik dacht dat de PvdA de partij van de draaikonten was... http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/05/vvd_liegt_en_draait.html#comments
Aub direct stoppen met dit euro hobby project, trek de stekker er vandaag nog uit en ga weer terug naar de gulden.
Laat de knoflooklanden (PIIGS) het zelf uitzoeken, genoeg is genoeg!
Ik weet het nu zeker, mijn stem gaat naar de PVV. 7 mei 2010, door Pieter
Gedraai komt de VVD duur te staan want Geenstijl stelt het genadeloos aan de kaak
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/05/vvd_liegt_en_draait.html 7 mei 2010, door Willem
Ik ben het volledig eens met Gerrit, niet eerst Nee roepen en dan later er toch een Ja van maken. Dit wordt een gevalletje zoals ABNAMRO en Ijsland waarbij wij weer veel verlies moeten nemen. De EU wordt veel te groot en dreigt onbestuurbaar en onbetaalbaar te worden. 7 mei 2010, door Robert
Van de VVD had ik toch wat meer ruggegraat verwacht. De grieken jarenlang feesten, wij mogen de rekeningen betalen. Mijn stem hebben jullie niet meer. 7 mei 2010, door Anton Nus
Gedraai? Maarja... Ik weet t ni hoor, maar is't soms ook niet gewoon goed dat n partij na verloop van tijd, als blijkt dat de shit gewoon te groot is als je niets doet, besluit om te doen wat gedaan moet worden? Als onze pensioen in gevaar komen, als de euro gaat vallen, als Spanje en Portugal (die ons niet hebben bedrogen) in gevaar komen…
Ondanks dat zo’n move misschien kiezers kost en zeikerds oplevert, ben ik blij dat rechte politici niet altijd naar de pijpen van hun achterban dansen en soms doen wat gedaan moet worden. Jammer voor de zetels, goed voor het land?
Zie trouwens een nw bericht hierover nu: http://www.vvd.nl/actueel/915/vvd-vreest-stabiliteit-nederlandse-pensioenen 7 mei 2010, door Peter Vansteenbergen
Waar is de VVD mee bezig? Het standpunt over studiefinanciering is al geheel tegen de principes van de VVD in, ze gaan met GL en de PvdA in zee in Amsterdam en nu dit gedraai... mijn stem is de VVD ook kwijt. 7 mei 2010, door Jeroen
@Anton Nus:
Het enige juiste dat gedaan moet worden is de regels zoals die in het stabiliteitspact zijn afgesproken toepassen. Daarom zijn regels opgesteld, om de stabiliteit van de euro te waarborgen. Landen die daar niet aan kunnen voldoen moeten boetes betalen of uitstappen. Griekenland zou veel beter de drachme kunnen herinvoeren en een herstart maken, zie Argentinie begin deze eeuw. Die hebben ook de dollarkoppeling losgelaten en zijn er nu weer bovenop. Wat de VVD wil is meer goed geld naar slecht geld brengen. Dat gaat op den duur fout lopen. De stabiliteit van de pensioenen was al bij invoering van de euro te voorzien. Nederland is altijd al een witte raaf geweest in het Europese pensioenlandschap, het is buitengewoon onverstandig geweest om ons pensioengeld uit te leveren aan landen als Frankrijk en nog zuidelijker die via omslagfinanciering werken. Wie heeft Nederland ook alweer uitgeleverd aan de euro? Mijn naamgenoot, ook VVD....
Eigenlijk is de VVD net zo erg als de PvdA maar t wordt een beetje beter verpakt met een liberaal sausje erover. Volgende week de PVV weer omhoog in de peilingen ten koste van de VVD... Is dat wat de VVD wil? 7 mei 2010, door Gerrit
Daar gaat mijn stem voor de VVD aan de PVV.
Eerst "woest zijn" en roepen dat er geen euro naar de Grieken gaat (http://www.vvd.nl/actueel/691/geen-nederlands-belastinggeld-naar-griekenland), maar vervolgens wel voorstemmen? 7 mei 2010, door Harrie Nak
mijn stem gaat NIET meer naar de VVD
gegroet 7 mei 2010, door contentonist
Ik zeg draaikonterij! stemde vroeger VVD maar zeg nu NEE dankjewel 7 mei 2010, door sheikspir
Ben blij met de doordachte reactie op de voorpagina van jullie site. Ik zit ook niet te springen om Griekenland te steunen, maar snap nu wel dat we het alleen doen in het Nederlandse belang. 7 mei 2010, door Maarten van Berken
Mee eens.
Waar komt dit geld vandaan ?
Geen belasting geld ?
9 mei 2010, door Tja
