Tegenbegroting VVD
Mark Rutte wil forse inkrimping aantal departementen, halvering aantal ministers en 3400 extra agenten.
VVD-fractievoorzitter Mark Rutte wil het aantal departementen beperken tot acht. De overheid is verkokerd en de verschillende departementen werken niet goed samen. De VVD wil toe naar een krachtige, kleine overheid en daar hoort een kleiner kabinet bij. “Als van alle Nederlanders gevraagd wordt de broekriem aan te halen, moet dit ook zeker opgaan voor de overheid.”
Rutte wil dit bereiken door een aantal ministeries samen te voegen en enkele (programma)ministeries op te heffen.
Er zijn in Nederland momenteel dertien departementen, geleid door 16 ministers en 11 staatssecretarissen. De VVD wil dat er per departement maar één minister verantwoordelijk is. Dus geen programmaministers meer en geen aparte minister voor Ontwikkelingssamenwerking. Dat betekent dus: opheffing van de programmaministeries Jeugd en Gezin en Wonen, Wijken en Integratie (WWI). Ontwikkelingssamenwerking kan opgaan in een nieuw op te richten departement: het ministerie van Internationale Zaken.
Mark Rutte: “Deze programmaministeries hebben hun bestaansrecht nog steeds niet bewezen. Integendeel, de wachtlijsten voor de jeugdzorg zijn sinds het aantreden van Rouvoet explosief gestegen en het ambitieuze plan voor de wijkenaanpak van oud-minister Vogelaar is mislukt. Tegelijkertijd blijkt dat een derde van het geld dat wordt uitgegeven aan OS aantoonbaar verkeerd terecht komt. Miljoenen euro’s worden op deze manier door een putje gespoeld. Opheffen dus.”
In het voorstel van Rutte ontstaat ruimte voor de volgende acht ministeries:
- Ministerie van Veiligheid: samenvoeging van de ministeries van Justitie en BZK;
- Ministerie voor Ondernemerschap: samenvoeging van de ministeries van LNV, Economische Zaken en SZW;
- Ministerie van Internationale Zaken: samenvoeging van de ministeries van Buitenlandse Zaken (inclusief Ontwikkelingssamenwerking) en Defensie;
- Ministerie van Infrastructuur: samenvoeging van de ministeries van VROM, het onderdeel Natuur van LNV, Verkeer en Waterstaat en Wonen en Wijken.
Voor de ministeries van Financiën, Onderwijs, Volksgezondheid geldt dat zij in de huidige vorm blijven bestaan. Hetzelfde geldt voor het ministerie van Algemene Zaken, het ministerie van de minister-president.
De VVD verwacht met deze voorstellen in totaal 35.000 arbeidsplaatsen te besparen, terwijl tegelijkertijd extra nieuwe arbeidsplaatsen worden gecreëerd bij de politie.
Het voorstel is, na de Participatiewet, de tweede maatregel die Mark Rutte presenteert in het kader van de vernieuwingsagenda van Nederland, de agenda 2015.
Reacties (85)
Nu maar hopen dat het kabinet het ook leest. Kunnen ze nog wat van leren. 21 september 2009, door Mike vd Werf
Banken moeten bij het reclame maken voor leningen niet voor niets vermelden: Lenen kost geld!
Dat geld dus ook voor banken zelf en andere noodlijdende bedrijven waaronder ook de firma Nederland 25 september 2009, door Tjeerd Nijkerken
Soms is krediet een oplossing om naar een permanente stabiele omgeving te kunnen varen. Duidelijke afspraken over het terugbetalen en termijnen moeten wel in acht genomen worden en bij meevallers moet er verplicht versneld afgelost worden; tevens moet er toezicht zijn op de geldleners. 27 september 2009, door Thorwald van der Tooren
Het vereist moed en visie om dergelijke maatregelen te nemen, als het kabinet net als ik een vaste bezoeker is van deze site, komt het helemaal goed. 28 september 2009, door Wilbert Jaarsma
Nee koop vooral nog een veel te dure koopsompolis naast je krediet!
Robin Linschoten, Ed Nijpels, Gerrit Zalm en Frank de Grave allen VVD coryfeeën. Ook allen (ex) bestuurders van een van de meest besproken kredietbank de DSB. De VVD maakt geen goede sier met dit meer dan onbehoorlijke bestuur door deze leden. Hoe geloofwaardig is het VVD bestuur met dit voorbeeld van wanbeleid bij een kredietbank door haar eigen leden... 1 oktober 2009, door Auke Huisman
Het gaat er maar om aan wie je krediet geeft. Als het aan de banken is, die er vervolgens op blijven zitten, dan schiet het niet op. Maar voor bedrijven zou het gemakkelijker moeten zijn om krediet te krijgen. En daar laten de banken het op dit moment volgens mij aardig afweten. 1 oktober 2009, door Guus van Egdom
D.S.B en V.V.D,WEG ER MEE 2 oktober 2009, door G.Bruinenberg
Het is inderdaad niet de credietcrisis alleen.
Er is Nederland een scheefgroei van normen en waarden ontstaan, die al is begonnen in de jaren '80.
Nu wordt het zaak om de geest weer terug in de fles te krijgen, wat volgens mij zeer moeilijk wordt.
Denk aan b.v. hufterigheid,verwendheid, gemakzucht
en de alles mag maar niets moet-mentaliteit. 2 oktober 2009, door Peter J.E.Mulder
2 zaken:
Het netto verschil tussen bijstand en een laag tot laag/modaal inkomen is inderdaad klein, waar het gezinnen of alleen staande ouders betreft. Daar komt bij dat een baan vaak extra kosten met zich meebrengt (reiskosten, kleding, etc.) die -zeker op dat niveau- niet of niet volledig vergoed wordten. De laagste inkomens (= bijstand) mogen vaak nog op tal van kwijtscheldingen, kortingen, maximale toeslagen en andere gemeentelijke voordeeltjes rekenen. Het verschil van het werkelijk te besteden netto bedrag in harde euro's nog kleiner of zelf negatief!
2) De economische crisis zit vast ingebouwd in ons economisch systeem. Als je maar even nadenkt snap je dat "altijd maar meer en groei" op een bepaald moment altijd wel vast loopt . Het is te vergelijken is met het piramide spel. Daarom is een "reset" nodig. Een ramp, een oorlog, of, zoals nu, een crisis zorg voor zo'n "reset". Echter, globalisering en de snelheid van de globale economie zorgen voor een korte "reset" periode. Daarin zit het werkelijke probleem. 2 oktober 2009, door Ernst Walraven Borst
Die kop vind ik jammer boven het artikel. Ambtenaren zijn het gevolg van politieke keuzes, een soort output zeg maar. Noem het dan kiezen voor minder overheid! En maak dus keuzes in beleid, snij daar in, dan komen er ook minder ambtenaren als resultaat 2 oktober 2009, door Jan Ambachtsheer
Een overheid mag best investeren in tijden van nood. Doe dit dan in infrastructurele projecten die ten goede komen aan allen. Niet in Vogelaarwijken! Duitsland heeft in de jaren '30 laten zien hoe je uit een economische crisis moet komen. 2 oktober 2009, door Alwin
@ Jan Ambachtsheer HELEMAAL EENS.
Het gaat nooit om de ambtenaren; zij doen wat de politiek wil. En zeker ook hoeveel.
Het goedekope bureaucrat bashing van de VVD is levensgevaarlijk. Kost je zo wat stemmen en misschien ook leden en levert electoraal niks op. Ga maar eens praten over het snijden in de politieke hobby's. Want dié zijn de oorzaak van de omvang van het ambtenarenapparaat.
2 oktober 2009, door Maarten
@Jan Ambachtsheer, @Maarten Zelf ambtenaar? 2 oktober 2009, door Robert
Meer krediet = meer overheid. Meer overheid kan nooit een oplossing zijn voor economische problemen. Korte bijstand om de erger te voorkomen kan ik nog in komen. Daarna moet de overheid vooral een stapje terug doen en ondernemers de mogelijkheid geven om te investeren en te handelen.
Dus: Minder overheid = meer omzet! 4 oktober 2009, door Kaye
Klinkt erg als een proefbalonnetje. De namen van de ministeries staan me ook niet aan. Misschien ben ik te ouderwets.
Toch vind ik beperking van het aantal ministeries -en de bijbehorende waterhoofden aan Rijksambtenaren een goed idee! Volgens Elsevier werkt het maar beperkt, maar dat is op te lossen.
Een Liberaal moet durven dromen van een betere, vrijere wereld met minder overheid, toch!? 4 oktober 2009, door Krijn
Als de VVD nou voorstelt om met een minimumaantal ambtenaren (bijvoorbeeld aantal van juli 2009) flexibele organisaties te ontwikkelen die elkaar niet dwarsbomen op bepaalde terreinen zou dat al een flinke verbetering zijn. Ik zie het als volgt:
Het rijk bestaat uit de kaderministeries die Rutte voorstelt. Deze kaderministeries zullen moeten bestaan elk uit drie directies (taken) die onderling samenwerken, namelijk: (grond)wettelijke taken, strategische taken en vernieuwende taken.
Naast de kaderministeries worden 12 structurele, maar flexibele organisaties opgericht waar, per kabinetsperiode, invulling wordt gegeven aan projecten die het kabinet wil bereiken. Deze 12 sectoren vallen niet onder verschillende ministers, maar onder Kamercommissies. Deze sectoren zijn resultaatverantwoordelijk voor hun eigen onderwerp en worden ondersteund door de kaderministeries om hun doel te bereiken. Op deze manier houdt het Rijk zijn structuur als geheel met een minimumaantal ambtenaren (in de ministeries), terwijl ze, door deze 12 organisaties, op flexibele basis invulling kan geven aan haar personeelsbestand. Men moet het zien al het creëren van een fundament (8 kaderministeries) waarbij men maximaal 12 duidelijke speerpunten neemt die voor een bepaalde periode uitgevoerd worden.
4 oktober 2009, door paladinhunter
Nou reageer ik keurig op de stelling over de kredietcrisis, blijkt dat alle reacties geplaastst wordem onder ee nstuk over de reorganisatie van de overheid. Beetje rommelige aanpak. Maar goed. Hoiezeer ik het ook toejuich dat het mes gezet wordt in de omvang van het ambtenarenapparaat, het is toch wel een beetje tekentafelpolitiek dat hier bedreven wordt. Er zijn in ieder gevasl drie lastige punten:
1. Het verandervermogen van overheden is gering, en dit soort grootschalige veranderingen vragen een lange adem en de inzet, vrees ik, van een heel peleton aan dure organisatie-adviseurs;
2. De "opbrengst" is 35.000 ambtenaren minder, maar als die voor een belangrijk deel in een wachtgeldregeling terechtkomen, dan duurt het wel een paar jaar voor je kunt cashen;
3. Het ontstaan van ministeries is vaak een resultaat van coalitie-onderhandelingen, waar elke partij een redelijk gewicht aan departementen moet krijgen.
Maar electoraal zal de boodschap wel lekker vallen, en dat is volgens mij de enige bedoeling.
Trouwens: worden al deze mooie reacties door onze politieke voormannen en -vrouwen gelezen en serieus genomen? 5 oktober 2009, door Guus van Egdom
Minder Beleids- en regie-ambtenaren, minder bureaucratie. Het huidige kabinet bezuinigd vooral op uitvoerende ambtenaren. Pim had gelijk: Minder beleidsambtenaren bij de (rijks)overheid, gemeenten en politie en meer uitvoerende ambtenaren. Er moet gewerkt worden aan een efficient functionerende overheid i.p.v. te kijken naar aantallen. Kijk naar de kosten, het werk moet nl. nog steeds gedaan worden. 5 oktober 2009, door Hendrik van Leeuwen
het zijn gewoon een soort ballonnen die je opblaast.het wordt eventjes heel groot en mooi.maar dan boem en blijft er niks van over.zo gaat het met de economie ook. 5 oktober 2009, door evert
Mooi streven maar onhaalbaar. Te veel ambtenaren die hun plaats willen verdedigen. Tegen hun vechten heeft weinig zin omdat ze alle tijd van de wereld hebben om alle voorstellen te bestrijden. Dit zal geen einde brengen aan de dictatuur vanuit Den Haag. Begin eerst met het bevrijden van en luisteren naar de bevolking. Waarom belastingen betalen als je niet eens veilig over straat kan? Waarom stemmen als er toch een coalitie gevormd moet worden? Waarom politie als ze toch niet mogen ingrijpen? 6 oktober 2009, door Bas
Ambtenaren wiilen verantwoordelijkheid, en daarvoor betaald worden. Op het moment dat er verantwoordelijkheid genomen moet worden zijn zij niet thuis of aanspreekbaar. Houdt mensen binnen de overheid meer persoonlijk verantwoordelijk voor fouten en het in mijn ogen Ambtenaren overschot zal in snel tempo slinken, er zullen veel mensen door niet of slecht functioneren afvloeien. Dit is gebruikelijk in het bedrijfsleven, wat toch de financieele moter is onder onze economie, en zou bij de overheid ook toegepast moeten worden.We hebben toch het gelijkheids beginsel, geld dat hier, moreel gezien, ook niet voor? 8 oktober 2009, door P van Nieujwenhuyzen
VVD-corifeeën bestuurden een bank. Motto een kale kip kun je nog kaler plukken. Dat is de reden dat ik de kritiek op het huidige kabinet absoluut niet vertrouw. 12 oktober 2009, door michel
Vandaag in al het gekrakeel over de dsb bank gaat mijn sympathie uit naar Rutte.
De imagoschade van de VVD lijkt geen grenzen te kennen. Na Rita Tovernaar nu een reeks prominenten die bewijzen dat de foute koers van de VVD - het economisch Liberalisme - de echte waarde (&) van de partij volledig in discrediet heeft gebracht.
Ik vraag me af of de partij de onafwendbare val van Zalm en wat bijfiguren zoals van Linschoten en Nijpels gaat overleven.
Mark .... geloof je nog in de gezonde werking van de vrije markt?
Of ga je je daar nu eindelijk eens van distanciëren?
PVV gaat natuurlijk pleiten voor terug naar een staats energiebedrijf, een staats spoorwegen en veiligheid voor de hardwerkende Nederlander..... 13 oktober 2009, door Frank ten Horn
Herschikking van het huidige budget is eerste prioriteit en waar het absoluut niet anders kan beperkte extra financiering.
Waar ik mij al veel langer druk om maak is de moraal van oud VVD politici die nu via hun verbinding met b.v. de DSB bank de VVD imago van de partij van het kapitaal weer versterkt hebben. Een oud en hudig VVD politicus moet zich beter bewust zijn van zijn maatschappelijke rol en zich niet inlaten met instanties die als dubieus te boek staan.
Hoe geloofwaardig is Zalm en Nijpels nu nog en wat voor schade lopen we nu nog meer op
Wij moeten nu wel als 1 blok achter mark gaan staan 13 oktober 2009, door Pim van Dort
Het wordt tijd dat de politiek nu eindelijk wat gaat doen voor Huiseigenaren die financieel in de problemen zitten, obligatierente is veel goedkoper dan consumptieve rente een krediet crisis los je op door in een land in totaal minder te hoeven betalen aan krediet, zo blijft er meer te besteden over en kan iedereen in zijn huis blijven wonen. Mark zou daar voor moeten gaan. 14 oktober 2009, door Louis Moolhuizen
Geweldig filmpje, goed bewaren! Veel mensen om mij heen weten dit allemaal precies, en beamen dat Bos en Balkenende totaal ongeschikt zijn om een land economisch richting te geven. Helaas leggen die mensen om mij heen niet de link met de VVD om Nederland een betere economische toekomst te geven. Ik zal harder mijn best doen mijn dat onder de aandacht te brengen, evenals heel de VVD beter naar voren moet brengen dat de VVD nog steeds DE partij is voor ondernemend Nederland. 16 oktober 2009, door Rolf vd Berg
Helemaal mee eens minder ministeries en ministers.
Er lopen teveel vegadertijgers rond. Komt de bezuiniging ten goede. Het is allemaal te log.
Wel aandacht voor die arme huizenbezitters welke in de problemen zijn gekomen door failliete ban DSB. 19 oktober 2009, door Benno
Deze regering zal niets meer doen, dan alleen zoveel mogelijk alles voor zich uit te schuiven. De crisis waarin we terecht zijn gekomen is te danken aan de mensheid zelf. Het is jarenlang te goed gegaan & in die tijd is er niets, maar dan ook niets, achter de hand gehouden, voor als het eventueel wat minder zou gaan. Ik zie dit zelf meer als een goede les. We moeten inzien dat niet alles vanzelf gaat. Het wordt tijd dat de bezem er door heen gaat! 20 oktober 2009, door Sander
Goede tegenbegroting. VVD 2e kamerfractie, ga zo door!!!! 20 oktober 2009, door W. Pauw van Hanswijck de Jonge
Dit is echt een supergoede reclameboodschap en ik hoop dat vele Nederlanders dit ook zien. Kan echt kwaad worden om Bos zo te zien praten, pretenderende voorbereid te zijn.... Goed werk VVD! 27 oktober 2009, door Kevin
Gefundeerde kritiek is prima maar kijk ook een naar eigen partijleden die niet bepaald een voorbeeldfunctie zijn voor de VVD.(zie DSB bestuurders).Dus niet alleen kritiek op Bos. 2 november 2009, door R.Massee
Helemaal eens met bovenstaand. Maar denk dat we zo langzamerhand wel op moeten houden met het alleen hebben over de credietcrisis. Maatregelen zijn nodig maar er zijn meer dingen in ons eigen land. Kijk naar het nieuwe nederlander probleem, wilders die opkomt en waar ook door de vvd verkeerd op wordt gereageerd enz enz. Iedereen sluit wilders buiten en neemt hem niet serieus. Daardoor denken mensen. Alleen de PVV ziet ons probleem. Volkomen verkeerde tactiek. Alle probleemwijken in de grote steden. Dan hoor ik weer op de tv we gaan praten. Helemaal niet meer praten. We zijn in nederland slachtoffer van onze eigen flexibiliteit. Als iemand geen Nederlands praat praten we engels. Als ik in frankrijk of duitsland kom en ik kan de taal niet wordt je niet serieus genomen. We moeten dus juist wat minder flexibel zijn. Geen taal kennen is geen werk, geen werk is uitkering, uitkering is thuis zitten en hangen, criminaliteit en verveling. Gewoon de uitkering aan voldoendes op de taalcursus hangen. Geen cursus of onvoldoende is geen uitkering. Moet je opletten hoe snel men dan de taal spreekt. 2 november 2009, door Elwin de Vries
Eens met de stelling maar VVD doe toch eens wat. Nederland schreeuwt om protest acties tegen dit slapende kabinet dat alleen uit/invoert wat NIET in de resp. verkieziengsprogramma's stond. Wij kunnen dit niet alleen en de VVD zal vele stemmen krijgen als zij landelijk acties op start. 3 november 2009, door Monique
Laten we trouwens ook eens ophouden met de ontwikkelingssamenwerking. Dat is ooit eens begonnen zodat wij na het ontwikkelen zouden kunnen profiteren van de handel. Die handel is er nog steeds niet. Er gaat ook geen enkele stimulerende factor vanuit. Die regeringsleiders lachen zich rot. waarom een drinkwater systeem aanleggen als iedereen de vaten met miljoenen tegelijk voor de deur komt afzetten. Gewoon dat geld in onze eigen ontwikkelingsproblemen steken. Met dat geld kunnen we bij wijze van spreken onze hele staatsschuld aflossen. 4 november 2009, door Elwin de Vries
Fascinerend hoe er gereageerd wordt op het onvermogen van banken. Wat ik mij bij ieder verzinsel afvraag is in hoeverre het bekent is hoe banken uberhaubt functioneren en dat dit helaas ook in de media nooit tot uiting komt. De mensen die op dit moment in de betalingsproblemen komen en bij de DSB client waren hebben volgens mij nooit een pistool op het hoofd gericht gehad om te tekenen, het was zover ik weet de welbekende kortzichtigheid en hebberigheid van de DSB clientele waarbij een AFM norm van 4,5X bruto jaarsalaris werd overschreden, echter als dat het punt is kan ik nog wel wat banken geven die daar een grote hand in hadden. De woekerpolissen en zogeheten koopsompolissen worden al sinds jaar en dag gesloten door alle verzekeraars en geloof mij maar, dit deden zij niet voor het welbehagen van diens clienten. Over het punt dat banken geen geld meer geven kan ik ook vrij eenvoudig zijn, de bedrijven draaien cijfermatig dusdanig desastreus dat een extra financiering of een in stand houding van een bestaande financiering de solvabiliteit van de bedrijven teniet doet wat weer een conflict met de AFM gaat opleveren. Over partiiculieren kan ik vrij kort zijn, de particulier koopt geen huizen en dat ligt in zijn geheel niet aan de banken en diens verstrekkingsbeleid, er wordt alleen meer gekeken naar pensioendata, 1 keer raden waarom.
Wie echt wil weten waarom lenen goed is, moet zich maar eens gaan verdiepen in Euribor sturing.
4 november 2009, door Mark Vogel
Mark Rutte wil forse inkrimping aantal departementen!
Misschien kan/wil men ook eens kijken naar het steeds weer oprichten van nieuwe organisaties die nog voor dat ze bestaan al ideeën van burgers buiten de deur te houden.
Zie en lees onderstaand voorbeeld.
Geachte heer IJsselstein,
Wij hebben van u een e-mail ontvangen met betrekking tot het landelijk EPD. Hierin vraagt u hoe de communicatie tussen zorgverleners verloopt via het landelijk EPD. Om te voorkomen dat patiëntgegevens op straat komen te liggen, wordt gewerkt met een besloten en beveiligd netwerk voor de zorg. De communicatie tussen zorgverleners gaat inderdaad niet via internet.. Dit besloten netwerk heeft beveiligde tunnels naar zorginstellingen die het stempel hebben gekregen van 'goed beheer'. De tunnels zorgen ervoor dat de gegevens worden versleuteld en alleen te lezen zijn in de zorginstelling die ze ontvangt.
Verder wilt u weten of het EPD geraadpleegd kan worden in het buitenland. Zorgverleners kunnen uw medische gegevens alleen opvragen als zij een persoonsgebonden pas gebruiken. Met deze pas wordt vastgesteld wie een zorgverlener is en welke rechten hij heeft voor het inzien van gegevens. Een dergelijke pas wordt alleen uitgegeven aan een zorgverlener die geregistreerd staat in het register voor beroepsbeoefenaars. Dit is een Nederlands register. Het is daarom niet mogelijk dat zorgverleners buiten Nederland uw gegevens kunnen inzien via het landelijk EPD-netwerk.
U geeft aan dat u een alternatieve oplossing heeft voor de uitwisseling van uw medische gegevens. Hartelijk dank voor uw suggestie. Wij nemen uw suggestie mee in de verdere ontwikkeling van het EPD. Wij attenderen u er ook op dat het plaatsen van uw medische gegevens op bijvoorbeeld een pas, minder veilig en controleerbaar is dan het uitwisselen van gegevens via het EPD-netwerk.
Hopelijk u hiermee van dienst te zijn geweest.
Met vriendelijke groet,
Het is fantastisch dat mijn idee meenomen wordt in de verdere ontwikkeling van uw EPD systeem zonder dat bij u bekent is wat het idee is laat staan hoe het werkt!
Nogmaals ik wil u er opwijzen dat mijn idee (een persoonlijk patiëntendossier) voor chronisch zieken en voor hen met een verhoogd risico dit de snelste, beste, goedkoopste oplossing is!
Hiervoor hoeft geen nieuwe dienst te worden opgericht zijn geen extra ambtenaren nodig, daar waar de overheid het meer en meer heeft over eigen verantwoordelijkheid is mijn oplossing daar zeker uitermate geschikt voor.
Omdat 12.000 slachtoffers jaarlijks in ons land en 1700 in het buitenland te betreuren zijn!
Doordat eerste hulpverleners niet over de juiste gegevens van de patiënt te kunnen beschikken.
Citaat van website ambulancezorg Nederland.
Ambulanceorganisaties voeren ruim 900.000 ritten uit. 62% daarvan is spoedeisend.
Daarbij gaat het om situaties die voor patiënten levensbedreigend zijn of die ernstige gezondheidsschade kunnen betekenen.
Mocht er belangstelling zijn, te willen weten hoe mijn systeem werkt in de praktijk, dan zal ik die informatie gratis ter beschikking stellen.
6 november 2009, door K.IJsselstein
Beste VVD, Beste Marc,
Ik zag je filmpje op TV over de kredietcrisis. Laat ik vooropstellen dat ik nooit reageer heb op "dit soort filmpjes/programma's", maar voor deze maak ik graag een uitzondering. Wat een fantastisch goed filmpje!! Geweldig! Dit is precies de toon waar ik als gefrustreerde (en daardoor zwevende kiezer) naar op zoek; een combinatie van assertiviteit (oprechte boosheid?) en feiten (waar het bij Wilders aan ontbreekt). Ik kan niet wachten op gelijksoortige filmpjes waarin onderwerpen als Integratie, Veiligheid, Onderwijs of Ontwikkelingshulp op dezelfde manier aan de kaak worden gesteld. Hulde! 6 november 2009, door M. Meijers
Reagerend op "mate van betrokkenheid van de overheid".
Sommige collectieve voorzieningen zijn dusdanig belangrijk dat ze maar beter in handen van de overheid kunnen blijven dan (uiteindelijk) in handen te komen van een of andere rare ondernemer/investeerder met vage connecties. Je kunt dit willen wegpoetsen met "control bodies", maar waar waren de rating offices toen de subprimes opdoken? We kunnen in Nederland niet zonder banksysteem, net zomin als dat we niet zonder wegen, elektriciteit, of communicatienetwerk kunnen. Ik pleit dan ook voor een splitsing in de financiële wereld vergelijkbaar met de energie en telecomsector; infrastructuur in handen van de overheid, financiële diensten in handen van de markt. Valt er een bank om, dan is de schade minder groot en beter op te vangen. Systeembanken zullen dan ook minder pervers risicogedrag tonen want ze zullen als het misgaat niet meer gered worden.
6 november 2009, door M. Meijers
Beste Marc,
Op enkele details na strookt jouw beeld van het departementale stelsel met mijn visie. 8 Ministeries waarbij Klimaat & Energie een vooraanstaande functie dienen te vervullen.
35.000 arbeidsplaatsen besparen is wellicht erg optimistisch, maar er moet hoog ingezet worden. Bij maximale kruisbestuiving en samenwerking tussen Defensie en Politie is het misschien haalbaar om substantiele vergroting van de politiemacht te vermijden, maar de mate van veiligheid is een bepalende factor in deze.
Tot slot wil ik toevoegen dat de visie van dhr M. Meijers & Peter Blom (directievoorzitter Triodos Bank) voor wat betreft het splitsen van functies binnen het bankwezen en het bij de overheid onderbrengen van de infrastructuur door mij gedeeld wordt.
Benieuwd ben ik hoe de heer Wellink hierover denkt, maar die zal ons op korte termijn van repliek gaan voorzien.
Voor wat betreft najaar 2011:
Minimaal behoud van aantal zetels en de target dienen we volgende zomer vast te stellen.
Deze uitgesproken moderne liberaal zal op het juiste moment opstaan!
11 november 2009, door Prins Willem
Het is één grote luchtbel. Ik hoop dat er uiteindelijk geen geld meer is. Dit op de letterlijke manier. Geld is dit moment nmmr 1 in de wereld, nog boven het belang van mensen. De economie is álles, dit moet veranderd worden naar de mens. Wanneer geld weg is veranderen de belangen van mensen van geld naar mens. Het zal héél veel problemen oplossen omdat daar nu geen geld voor is, of geld juist de boosdoener is (bv. criminaliteit)
Zoiets mag van mij wel eens uitgezocht worden op hoger niveau. Dit zal echter niet gebeuren zolang geld de wereld regeert. Dit doordat de machthebbers geilen op macht en de banken de macht hebben. Corruptie en belangenverstrengeling is aan de orde van de dag.. Het geld is belangrijker dan het volk.. dat zie je in VS nu wel. Mensen wonen zelfs in tenten daar nu! GELD GELD GELD.. en maar zeggen dat ze zoveel doen voor de mens.. achja.. ik hoop dat ik het nog mee kan maken dat geld eindelijk onder de mens komt te staan. 12 november 2009, door Marco
ja echt wel 16 november 2009, door Napoleon
Goed dat de VVD met een goed verhaal komt op een aantal punten, maar volgens mij kan het nog beter of anders gezegd concreter waardoor de kiezer het beter begrijpt.
Kom als VVD bijvoorbeeld met een concreet plan welke snelwegen, rails, waterwegen er moeten komen. Laat de financiering plaatsvinden door de particulier sector en betaal als overheid of lees de gebruiker een vergoeding.
De 3400 agenten meer aangeven waar ze voor ingezet gaan worden. Is dat alleen het achterland of ook aparte teams voor lading diefstal en vermogensdelicten.
Hoe gaat de regionale overheid er uit zien. Blijven de provincie bestaan.
Het kan allemaal veel concreter en dan bereiken we er meer mee als VVD-ers.
16 november 2009, door Fred
Goed verhaal, actueel. Maar waar blijft de mening van de VVD over het huidige voorstel betreffende rekeningrijden? 17 november 2009, door ES
Meer krediet is volgens mij wel de oplossing voor de krediet crisis. Maar dan wel kredieten van hoge kwaliteit. Nu komen gezonde bedrijven in de problemen omdat ze moeilijk aan krediet kunnen komen.
Het zou beter zijn als de overheid banken zou steunen met lagere percentages dan de nu gehanteerde 8 %, met als voorwaarde dat het geld door de banken geïnvesteerd moet worden in hoogwaardige kredieten aan gezonde bedrijven. 19 november 2009, door Michiel
Oneens. De crisis is ontstaan door het - niet geheel ten onrechten - wegvallen van krediet. Krediet afgeleid van credit / 'credere'.. geloven, vertrouwen. Er is sprake van een vertrouwenscrisis. Meer vertrouwen zou wel degelijk helpen. Helaas zijn reclamejongens (en hun opdrachtgevers) vaak goed met woorden, maar minder sterk in het doorgronden van de werkelijkheid. 20 november 2009, door Ruben Smit
@Ruben Smit:
Voorafgaand aan dat 'wegvallen' van krediet was het ongelimiteerd verschaffen van krediet.
Wat betreft het vertrouwen: Waarop zouden we vertrouwen? De Euro heeft geen intrinsieke waarde! Moeten we vertrouwen op vertrouwen?
Geen enkel papiergeld systeem draait stabiel. Simpel voor de reden dat het fraude is. Waar we hier mee te maken hebben is gelegaliseerde fraude: de overheid forceert door middel van de politiemacht mensen het geld van een stel centrale bankiers (Euro's) te accepteren in ruil voor hun goederen en diensten.
Een tweede fraude is het fractional reserve banking: onder andere te zien bij DSB: je klanten beloven dat ze hun geld op elk moment kunnen opnemen, terwijl je het hebt uitgeleend. Zoiets heet fraude. Maar in de bankensector is dat gelegaliseerd.
Leuk weetje: De Nederlandsche Bank is opgericht door Koning Willem I
Meer vertrouwen in deze luchtbel zou het circus alleen maar verder opblazen en een des te rampzaliger uitkomst tot gevolg hebben.
Rente is wat men betaald voor geleend geld. In een vrije markt zou dat percentage bepaald worden door het aanbod (spaargeld) en vraag (leningen). Nu wordt dat percentage echter gemanipuleerd door een (in Europe) de ECB. Deze kunstmatig lage rente heeft een kleinere hoeveelheid spaargeld en een groter volume aan leningen tot gevolg. De discrepantie hiertussen wordt dicht geprint; inflatie.
Terwijl bedrijven extra investeringen gedaan hebben met het oog op de toekomst -misleid door de lage rente-, wordt er echter meer in het nu en heden geconsumeerd -mede omdat de lage rente sparen ontmoedigd en lenen aanmoedigd-. Vroeg of laat klapt dat circus uit elkaar, we zagen het bij de NASDAQ crash in 2000, en we zien het nu weer in de huizenmarkt.
Het klinkt misschien hard, maar de huidige crisis is de kuur voor de kwaal die de afgelopen jaren door kunstmatig lage rente is gegraven. Door middel van het aangaan van extra schuld door overheden om de kuur tegen te houden wordt de ziekte alleen maar verlengd.
Echter: Nederland is maar een klein land. Als alleen wij onze poot stijf zouden houden, zou dat niks uitmaken, omdat we afhankelijk zijn van handel en export.
Maarja, het lijkt erop dat Wouter Bos veel heeft geleden van het onderwijs dat zijn eigen partij verprutst heeft. De term 'struisvogel' waarmee Mark Rutte hem aanduidde in zijn ontkenning van de komst van een crisis is dan ook terecht.
Dit is echter een decennia lange trend: rood aan de macht = pot verteren, staatsschuld vergroten 21 november 2009, door Coen Verbruggen
Hoe lang horen we dit niet al? Bij Lubbers hebben ze het geprobeerd, bij dit kabinet hebben ze het geprobeerd het aantal departementen en ambtenaren te verminderen. Maar bij geen van de kabinetten, ook niet die waar de VVD in zat, is het ook daadwerkelijk en substantieel gebeurt. Het zal wel weer bij bla, bla, bla blijven, omdat erbij de VVD mensen zitten die als het werkelijke werk moet gebeuren slappe knietjes krijgen. 22 november 2009, door Marco van der Voorn
Ik denk dat men even heel goed moet kijken hoe kapitaal tot stand komt en waarvan het kapitaal is afgeleid. Dit zijn namelijk arbeid en natuur (lees; bijvoorbeeld grondstoffen)
Als je van krediet af wilt, had men het niet moeten uitvinden in de eerste plaats. Het bestaat nu eenmaal, en is zo sterk verbreid in de werking van onze economische systemen, dat inkrimping ervan direct invloed zal hebben op een van de twee factoren arbeid en natuur. En ik verwacht zelf dat de grootste impact merkbaar zal zijn op arbeid.
Maar wat mijn gevoel betreft schaffen we krediet onmiddelijk af. Net als beursen (waar ook gespeculeerd wordt met "geleend en niet bestaand" kaptiaal) en bij voorkeur zelfs het geld zoals wij dit nu kennen in de vorm van i owe you's zonder enige aantoonbare tegenwaarde. Geloofwaardigheid en betroubaarheid, daar draait het om. En die punten zijn al jaren ondergeschikt in de samenleving. 24 november 2009, door Erwin
ik vind dat rekening rijden absulute onzin.Ben zelf jaren gepensioneerd en mijn vrouw heeft nu pre-pensioen.Moest voorheen 3 maal per week van nijkerk naar schiphol rijden,dan moest zij 's morgens om kwart over vier de deur uit om de files op de A1 te ontlopen wilde zij bijtijds op haar werk zijn maar als zij dan 'smiddags naar huis reed duurde dat vaak 2 tot 2.5 uur om thuis te komen.. Gelegenheid om met openbaar vervoer te gaan is er niet want de treinen rijden zo vroeg niet,dus laat de minister eerst maar eens zorgen dat het openbaar vervoer en het wegennet beter word 26 november 2009, door G.Klaver
Het krediet probleem van de banken is alleen verschoven naar de overheid. Die heeft de schulden en risicos feitelijk overgenomen van de marktsector. Dat betekent dat uiteindelijk de burger uiteindelijk betaalt. 26 november 2009, door O.postma
Hangt er vanaf waarvoor je dat extra krediet gebruikt. Herfinanciering van bestaande schulden tegen betere voorwaarden lijkt mij geen probleem. Maar dat structureel de broekriem aangehaald moet worden, is mij evengoed duidelijk. We moeten maar eens af van het idee dat we hier per definitie rijker zijn dan mensen in India, terwijl ze daar hetzelfde werk doen. Dus, klaar met (verre) vliegvakanties 2x per jaar. Sparen voor grote uitgaven en boodschappen doen i.p.v. uit eten gaan. Dat is allemaal misschien een zure appel, maar slechter worden we er heus niet van. 27 november 2009, door C. Wildschut
Ik vind het tijd worden dat het huidige corrupte financieel-economische systeem volledig instort. Banken vallen allemaal om, aandelen en obligaties worden 0,00 waard, alle landen worden failliet verklaard en het huidige geld bestaat niet meer. Zo verdwijnen alle schulden en begrotingstekorten, omdat al het geld gewoonweg waardeloos is geworden en niet meer bestaat. Het enige wat je met je Eurobiljetten kunt doen, is je kont er mee afvegen.
Zo kunnen wij weer met een schone lei beginnen, waarbij alle (staats)schulden en begrotingstekorten als sneeuw voor de zon zijn verdwenen. Een volledige inéénstorting (reset) is vele malen beter dan met het huidige systeem lopen door blijven modderen met alle pijnlijke bezuigingen en lastenverzwaringen van dien. 27 november 2009, door M
Allemaal wel leuk. Een stelling waar je alleen op EENS kan klikken; is niet democratisch volgens mij.
En dan meesteroplichter en zakkenvuller Stefan Hulman toch maar weer aanstellen als burgemeester!!! Iemand waar Ivo Opstelten van zei dat hij NOOIT meer een openbare functie mocht bekleden...
Ik ben geen VVD stemmer, maar zo zal ik het ook nooit worden ook. Met andere woorden; de VVD is NIETS maar dan ook NIETS beter dan de andere partijen waar het zo tegen aan schopt. 27 november 2009, door Dave
Ooit nagedacht over wat de gevolgen zijn als het financiele systeem instort?? Duidelijk iemand die geen verstand heeft van de economie en eerder een stelling van een SP'er. Hoe moeten we dan omgaan met de 65 plusser die geen pensioen meer krijgt (Ga jij je oma in huis halen?) Hoe kan je je boodschappen betalen bij de supermarkt. (of neem je een stoel mee om te ruilen?). Nee alles draait om vertrouwen. Dat er nu tijdelijk minder vertrouwen is lijkt mij meer dan logisch. Het probleem zit hem in het feit dat banken geld elektronisch kunnen creeren. Als nog geen 20% van de klanten van een willekeurig bank zijn geld morgen gaat ophalen dan is iedere willekeurige bank failliet (zelfs de Rabo). De regels voor banken moeten wel verscherpt worden, maar banken en regering slaan hier nu in door waardoor er geen rode cent uitgeleend wordt wat weer slecht is voor de consumptie. Nederland is sterk afhankelijk van de wereldhandel (sterker conjuntuur gevoel dan andere europeesche landen) daarom moet de overheid anticyclisch investeren waardoor we dit dempen.
27 november 2009, door J. Emmink
Er moeten weer eenvoudige banen komen voor de kansarme mensen. Op nu.nl staat dit:
Kansarmen gebaat bij laagbetaalde banen'
Uitgegeven: 26 november 2009 17:27
Laatst gewijzigd: 26 november 2009 18:33
DEN HAAG - Zorg voor meer banen op of net boven het niveau van het wettelijk minimumloon. Dat biedt meer kansen voor de vele honderdduizenden kansarmen die nu nog aan de kant staan en op eigen kracht moeilijk werk kunnen vinden.
© Chris Heijmans
Dat zei UWV-voorzitter Joop Linthorst donderdag op een bijeenkomst over kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt van de Sociaal-Economische Raad (SER) en uitkeringsinstantie UWV.
De kwetsbaren zijn bijvoorbeeld langdurig werklozen, mensen met een bijstandsuitkering en arbeidsgehandicapten.
De groep is heel divers, aldus Linthorst en er is volgens hem dan ook maatwerk nodig.
Geschikt
Maar het helpt volgens hem wanneer er meer laagbetaalde functies komen ''die bij hen passen of waarvoor zij gemakkelijk geschikt gemaakt kunnen worden''.
De lagere schalen in cao's worden volgens hem vaak niet benut.
Minimumloon
''Tot voor kort spraken we van goed sociaal beleid als de werkgever boven het wettelijk minimumloon betaalde'', aldus Linthorst.
''Maar vanuit dit perspectief is dat niet goed. Want dat betekent dat hij kansen heeft laten liggen om banen te creëren waarop kwetsbaren kunnen instromen.''
Koffiejuffrouw
Het gaat om ''echt werk'' benadrukte Linthorst. Veel eenvoudige banen zijn de afgelopen jaren verdwenen, stelde hij. ''Nu doen duurbetaalde mensen dat eenvoudige werk erbij.'' Hij pleit voor terugkeer van functies, zoals de koffiejuffrouw.
Een deel van de groep kwetsbaren kan dan voldoen aan de functie-eisen en in die banen aan de slag. Van het bestaande reïntegratiebudget blijft dan bovendien meer geld over om anderen te begeleiden naar werk.
Werkgevers moeten volgens Linthorst een grotere rol krijgen bij het aan het werk helpen van de kansarmen. Hij is ervan overtuigd dat de bereidheid er bij hen is en hij stelt voor hen een vrij te besteden reïntegratiebudget daarvoor te geven.
Regeling
Voorzitter René Paas van Divosa (vereniging van directeuren van sociale diensten) pleitte op de conferentie voor ''één regeling voor de onderkant van de samenleving''. Zo zijn er nu de bijstand, de Wajong (voor jonggehandicapten) een regeling voor werken met loonkostensubsidie.
Al die regelingen lijken op elkaar en zijn bestemd voor groepen die veel op elkaar lijken. Dat is nodeloos ingewikkeld.
De problemen in de samenleving moeten in samenhang met elkaar worden bekeken'' aldus Paas. ,Er is een knetterhard verband tussen allochtonen, dropouts en grote steden''.
Wijkniveau
''Als wij er niet in slagen op wijkniveau de zaken aan te pakken, ontstaat er een kruitvat. Dan komt er een vertrouwenscrisis die veel heftiger is dan de economische crisis die we nu meemaken",' zo waarschuwde hij.
© ANP
De politiek, ook de VVD, wil toch dat uitkeringsgerechtigden meer aan het werk gaan? Dan moet zij er ook voor zorgen dat er een ruim aanbod is aan eenvoudige banen en dat die banen zijn aangepast aan de beperkingen van de kansarmen. De arbeidsmarkt moet niet van die idioot hoge functie-eisen stellen (ratrace), waardoor onnodig veel mensen uitvallen en met een uitkering aan de kant blijven staan, maar moet veel meer rekening houden met de kansarmen in de samenleving. Zodat de kansarmen ook meer kansen krijgen dan het nu het geval is.
Misschien is het zorgen voor meer eenvoudige banen wel iets voor het verkiezingsprogramma van de VVD bij de eerstvolgende Tweede Kamerverkiezingen. 27 november 2009, door M
Een mooi agenda puntje tijdens deze zogenaamde crisisperiode.
De kosten zijn gewoon de pan uitgerezen sinds de invoering van de euro. Er is een schulden- betaalcrisis ontstaan. Niet meer en niet minder.
Steeds meer en meer worden individuen geisoleerd in onze samenleving. Zeker de kansarme en onderlaag.
Zij verdienen te weinig om huur te betalen.
Voorbeeld:
Indien een kind van 20 jaar een contract heeft van 32 uur bij Albert Heijn dan verdient hij/zij +/- 670 euro per maand.
Als het kind nog bij de ouders/vader/moeder woont die een uitkering geniet dan wordt deze groep gekort.
Kind moet bijdragen en is de helft van haar/zijn inkomen kwijt.
Datzelfde zie je bij AOW'ers gebeuren die gaan samenwonen of inwonen. Korten, korten en nog eens korten.
Indien anders dan hijgt de belasting weer in je nek.
Hoezo sociaal maatschappelijk?
Laat mensen bij elkaar wonen ongeacht het inkomen!
Laat mensen voor elkaar zorgen ongeacht het inkomen!
Dat bevordert de economie en het sociaal maatschappelijk leven!!
ZET DAT MAAR EENS OP DE AGENDA dan zul je zien dat allerlei schulden zichzelf oplossen. Dat de economie weer gaat groeien omdat men meer te besteden krijgt. Zo ook dat mensen hun huizen niet uit hoeven. 30 november 2009, door Jacqueline
Schaf de kinderbijslag af en maak onderwijs gratis zodat studiefinanciering niet meer nodig is en iedereen gelijke kansen heeft maar wel met een maximum aan studiejaren. 2 december 2009, door P. Verkuijlen
Helemaal mee eens. Voordeel het geld wordt alleen gebruikt voor kinderen. Een probleem is er wel. Veel (eerlijke) mensen hebben deze kinderbijslag ook nodig voor andere zaken dan studie. Denk aan de nog jonge kinderen. Bij zonder meer afschaffen onstaan heel grote problemen voor erg veel moeders. 2 december 2009, door Ferry Klerkx
de studiefinanciering moet wel gratis worden maar om dat via de kinderbijslag te doen vindt ik slecht
de kinderbijslag is al zoveel gekort, als je in duitsland kijkt is hij heel wat hoger als in nederland
doe het dan via inkomen iemand die een hoog in komen heeft mee laten betalen met een laag inkomen niet 3 december 2009, door van der burgt lm
YES! De sint is gearriveerd! 4 december 2009, door Joop
Natuurlijk lossen we de kredietcrisis niet op met nog meer krediet.
De overheid is een bedrijf en in het bedrijfsleven is het heel normaal dat men minder uitgeeft dan dat er binnenkomt zodat de kosten en de salarissen etc betaald kunnen worden.
Het dubbeltje moet op zijn kant.
Inkrimping van het aantal departementen, halvering aantal ministers en 3400 extra agenten.
35.000 arbeidsplaatsen besparen en geen krediet voor uitgaven die niet echt nodig zijn zodat de teller van de staatschuldteller eens afneemt...de overheid moet maar eens de broekriem aantrekken i.p.v. de hardwerkende burgers en ondernemers het te laten betalen doormiddel van de belasting verhoging en de nieuwe belastingschijf van 60 %....ze zijn Gek..
PVV aanhangers en alle zwevende kiezers redt het zinkende schip..."De Nederlanden" en wordt lid van de VVD ... NU VVD volkspartij voor vrijheid en democratie.
Belastingverlaging dat is wat we willen en geen kilometerheffing of andere uit de duim gezogen belastingen...
4 december 2009, door M.R.J. van den Bergh
Huishouden is erg simpel. Als je teveel schulden hebt moet je je schulden verminderen.
Zuinigheid en vlijt bouwt huizen als kastelen, heb ik altijd geleerd. 9 december 2009, door A.M. Pijnacker
maar zon crisis los je ook niet op door zo te doen als vvd en cda altijd gedaan hebben, economie gaat goed als mensen kunnen kopen bijvoorbeeld ,de AUTO, de vvd en cda hebben de laatste jaren de arme werkman arm gemaakt dat die niets meer kan kopen, plus die groep groter gemaakt, dus nog minder mensen die iets kunnen kopen, daarbij hebben ze de rijken veel rijker gemaakt, en dat helpt ook niet want men ken de gezegde hoe rijker een mens word hoe zuiniger hij wordt. 1 februari 2010, door m de groot
Kredieten vanuit de overheid mogen marktwerking niet belemmeren ,nooit zwakke organisaties en verkeerd beleid belonen en zeker geen sectoren en ondernemingen overeind houden omdat ze verkeerd geleid werden en er niet geïnvesteerd werd in de toekomst.Een crisis legt dit vaak bloot. Marktwerking kan blijven helpen de belangen van consumenten en burgers daadwerkelijk voorop te stellen en de macht van instituten en belangengroepen tegen te gaan.Het helpt de overheden om de rol van faciliterende regisseur op afstand waar te maken. Door leiderschap te tonen kunnen degenen die beslissen en regeren de negatieve gevolgen van een crisis effectief oplossen. Wanneer zij hun eigen belangen of deelbelangen niet voorop stellen, de volledige verantwoordelijkheid nemen en ook pijnlijke keuzes durven te nemen om hun organisaties en de samenleving sterker te maken voor de toekomst verdienen ze steun. Een crisis is immers ook een moment voor kansen om een basis te leggen voor verandering en toekomstige groei. Kredieten kunnen daarbij wel helpen maar mogen niet meer zijn dan een heel selectief middel zijn in resultaat gericht sociaal-economisch beleid en moeten alleen met harde garanties over hun rendement en de terugbetaling ingezet worden. De belastingbetaler moet zonder voorbehoud het vertrouwen behouden dat elke overheid betrouwbaar en verstandig blijft omgaan met zijn belastinggeld en met kredieten investeert in de toekomst. 1 februari 2010, door internet burger
Dit is een heel logies voorstel. Regels worden verminderd, verandwoordelijkheid word bij burgers en bedrijven neer gelegd. Dan zijn er dus minder mensen nodig bij de overheid en ministeries. Een goed bedrijf en/of huishouden moet zich zelf een spiegel voor houden. Kijken naar zijn uitgaven, inkomsten vaak worden dan de uitgaven aangepast aan de inkomsten. De overheid past GEWOON de inkomsten aan d.m.v. belastingverhogingen.
2 februari 2010, door W. Bekendam
Schuif de rekening niet door op onze kinderen!
Een mooie slogan,echter niet reëel. Ik ben pas vooraan in de 50,maar dit is al mijn derde "crisis" in mijn arbeidzaam leven waar ik de beurs voor kan trekken.Hoe zit het dan met mijn rekening??
NL is het Saudi Arabië (olie en gas) van west Europa,maar NL heeft schuld,al jaar en dag.
Het geld is door al die linkse ideeën en kabinetten verkwanselt aan subsidies en uitkeringen. Iedereen die niet wilde werken vond wel een of andere uitkering,van beeldend kunstenaar tot beroeps ww-trekker en ziekvierders.En dat is 40 jaar lang door de overheid gefaciliteerd.
Werken was,en is voor sommigen in dit land nog steeds,een vies woord,en nu..nu krijgen de mensen die het langste en meeste aan al die flauwekul betaald hebben( wao,ww,bkr,vut,pre-pensioen enz enz) straks het minste en mogen ook nog doorwerken tot 67jr,..als dank.
Over doorschuiven naar onze kinderen gesproken! Wie heeft zich ooit opgewonden of mijn generatie iets doorgeschoven heeft gekregen? De VVD misschien?
8 februari 2010, door Hans
Vanmiddag weer (kort) naar een zinloos symposium van socialistisch geneuzel van linke hobbyisten geweest over duurzame ontwikkeling van ambtenaren, bekostigd door het huidige kabinet (Senter Novem). Nog steeds weet dit kabinet niet op de kleintjes te letten, en daar worden onze kleintjes inderdaad als het zo doorgaat de dupe van. 11 februari 2010, door Ruud
Beste Hans,
Dat er klaplopers zijn die misbruik van onze uitkeringen maken, klopt! Die moeten ook hard aangepakt worden om weer te gaan werken, of om andere maatschappelijk nuttige zaken te doen als vrijwilligerswerk.
Maar er is ook een groep uitkeringsgerechtigden die door ziekte, handicap, ongeval arbeidsongeschikt zijn geraakt en helaas niet meer kunnen werken! Die groep verdient een goede uitkering waar je als chronisch zieke/gehandicapte nog goed van kunt leven. Zij hebben bovendien ook nog vaak met hoge zorgkosten te maken!
Dus maak in de Sociale Zekerheid een duidelijk en een rechtvaardig onderscheid tussen mensen die wel kunnen werken, maar het gewoon niet willen en mensen die door ziekte, handicap of ongeval helaas niet meer kunnen werken! 12 februari 2010, door M
Ik ben het eens met de stelling, maar zou het niet een taak zijn voor de vvd, het aan pakken van de uitgaves van onzinnige projecten, zowel in de den haag dan wel in de gemeentes. er gaat zoveel geld verloren dat moet opgebracht worden door een paar Nederlanders die nog wel werken.
15 februari 2010, door Jorgen
Ach, ik hoor dit al jaren. We moeten onze kinderen niet het slachtoffer laten worden van de recessie. We gaan nu echt werk maken van het reduceren van het ambtenarenapparaat. (Kabinetten Lubbers)..... etc. Maar komt er wat van terecht....? Alle keren is er niks van terecht gekomen, in tegendeel het aantal ambtenaren is sinds Lubbers alleen maar toegenomen. Maar ja, het is verkiezingstijd hè. Ze denken zeker dat we gek zijn hier in Nederland. Veel mensen met mij prikken hier doorheen. Daarom het verzoek aan de VVD(niet alleen de VVD maar nu alleen de VVD omdat ik toevallig op de site van de VVD zit), gooi uw ideologische veren af en ga regeren vanuit een zakelijk perspectief. Stel het belang van Nederland voorop, gooi de grenzen helemaal dicht voor kansloze migranten, laat de mate van talent bepalen of je hoger of universitair onderwijs mag volgen in plaats van de grootte van iemands portemonnee(dus schaf het collegegeld af, schaf de basisbeurs af, is namelijk onnodig rondpompen van geld, kost ook geld, schaf de studenten ov jaarkaart af, waarom ver studeren als het ook om de hoek kan, schaf de pretopleidingen af (zoals kunstgeschiedenis, doe dat maar in je eigen tijd en op eigen kosten)) En ga alleen vredesmissies aan als dat in direct belang is van Nederland. Het is goed dat we uit Afghanistan vertrekken want de hulp die wij bieden wordt niet gezien als gewenst door de locale bevolking, in tegendeel zelfs, we worden daar gezien als indringers. En zolang de ontwikkeling van buiten wordt opgelegd en de ontwikkeling niet van binnenuit komt, heeft het geen zin om hulp te bieden (zie het boek van Dambisa Moyo; Dead Aid)
En verder wil ik aan die politici die zeggen dat we door onze terugtrekking uit Afghanistan schade oplopen in onze relatie met de internationale gemeenschap en in het bijzonder met de VS, dat de enigen die schade oplopen, die politici zijn die een carrière ambiëren bij een internationale organisatie.
En wat betreft het VVD leiderschap, voor mij is de heer Rutte niet de gewenst leider. Ik verlang terug, net als een PvdA’er terugverlangt naar de tijd van Den Uyl, naar de tijd van Wiegel of Bolkestein. De laatste stelt in ieder geval meer het belang van Nederland voorop en is voor mij meer de natuurlijk leider van de VVD dan de heer Rutte. Maar ja, dat is verleden tijd en we hebben het maar te doen met de heer Rutte, en in de tussentijd maar hopen dat er een betere leider opstaat binnen de VVD.
24 februari 2010, door Marco van der Voorn (ex VVD)
Allereerst stoor ik mij er aan dat het zo veel moeite kost om mijn mening te kennen te geven aan de VVD. Weinig transparant. Het optreden van de heer Rutte vanavond in Nova vond ik helaas onfatsoenljjk en zou inhoudelijk veel beter kunnen.
24 februari 2010, door Juan Nstet
"De VVD verwacht met deze voorstellen in totaal 35.000 arbeidsplaatsen te besparen" Er verliezen dus 35000 mensen hun baan, er worden 3400 banen gecreëerd bij de politie, dan blijven er dus veel werklozen over. Wat gaan we hiermee doen? Het aantal werklozen loopt al zo snel op met de huidige gebakken-lucht-crisis... 26 februari 2010, door Tijmen
Er wordt hier veel gezegd over de VVD coryfeeën en de rol die zij spelen bij de bekende problemen. Het lijkt mij goed als de VVD afstand neemt van deze mensen. De VVD moet van het imago af dat de top wordt geleidt door een ouwe-jongens-krentenbrood clubje. Ik denk dat wanneer je VVD'er bent je een grens moet trekken als je geld verdiend over de rug van mensen die blijkbaar leningen nodig hebben.
Dan de uiteindelijke discussie. Stuur nu eens mensen uit het bedrijfsleven naar de departementen om eens in kaart te brengen hoe efficiënt of juist inefficiënt ze daar werken. We horen steeds er moeten minder ambtenaren komen, maar niemand die mij kan vertellen of deze mensen echt niet nodig zijn. Indien er een grote groep is die niet nodig is dan kunnen deze mensen mijn inziens beter tot alleskunner worden omgeschoold om zodoende bij te springen bij departementen waar problemen zijn.
Daarnaast moet de gehele overheid meer als bedrijf gaan functioneren. BV Nederland. De beste mensen op plaatsen die mits ze het beleid van de overheid willen voeren gewoon kunnen blijven waar ze zijn zonder dat de politieke voorkeur een rol speelt. Van mij part kan dat door worden gevoerd tot zelfs de ministers. Waarom een minister die prima werk heeft verricht eruit gooien vanwege de politieke voorkeur, mits deze bereid is het gekozen beleid uit te voeren lijkt mij er niet zoveel aan de hand. 26 februari 2010, door Nico Nijman
De oplossing wordt al door ambtenaren gedragen. Hoe zeer ik ook bijvoorbeeld VVD en D66 (als meerderheidskabinet, immers PVV'ers moeten VVD stemmen en PVDA'ers D66) zou zien regeren. Lijkt voor dit probleem een samenwerking met de PVV de uitkomst. Leest u mee:
http://www.nu.nl/politiek/2193744/ambtenaar-wil-niet-pvv-werken.html
Een derde stapt op als PVV in kabinet zit. Is dit ook weer opgelost. Nog goedkoop ook, want ze stappen zelf op!
En ja, dit is met enig sarcasme geschreven. Zie namelijk mijn vorige reactie op dit onderwerp. 26 februari 2010, door Nico Nijman
Ik ben het zeker lang niet altijd eens met de PVV.
En ik hoop dat de VVD zonder ze kan regeren. 1 maart 2010, door arjan van der Gragt
Wat een zeldzaam domme stelling:
Verspillen van geld kan meer of minder zijn in verhouding met een bepaald bedrag, of relatief, welk deel is terzake besteed, en welk deel verspild. Dat staat beide los van de hoogte van de totale bedragen. Ik hoop oprecht dat de VVD bestuurders over meer intelligentie beschikken dan de bedenker(ster) van deze flauwekul stelling. 1 maart 2010, door Jan de Winter
Ik denk dat de tijd van praten voorbij is wij moeten pijnlijke maatregelen accepteren de maatschappij drastisch hervormen waarbij iedereen ! zijn steentje moet bijdragen , dat kan alleen als Nederland kiest liberaal V.V.D./D66 als minderheidskabinet met gedoogsteun de Denemarken variant dat land gaat in een recordtempo op naar de top 10 van rijkste landen onder alle! lagen van de bevolking het beleid wordt al meer dan 8 jaar met succes uitgevoerd, na meer dan 20 jaar socialistische overheersing!
Onderwijs is de pijler waarin onze maatschappij moet groeien en bloeien .
Met vriendelijke groet,
Koos van Delft 3 maart 2010, door koos van delft
Iedere partij heeft wel min punten. De speerpunten van de VVD liggen mij wel.
Afschaffing rekening rijden, en hypotheek aftrek moet er nooit en te nimmer door heen komen, er zijn miljoenen huishoudens die een hypotheek hebben, als dit bv zou gaan gebeuren dan is het leek niet meer te overzien, dus stem VVD 3 maart 2010, door Tim uit Dordrecht
Reactie op "26 februari 2010, door Tijmen"
Wat een onzin redenatie. Echt de denktrant van de PvdA. Liever 30,000 mensen zinloze zaken laten doen (incl de kosten die de uitvoer van dit nutteloze werk met zich meebrengt: kantoren/papier/etc) dan ze op zoek te laten gaan naar een zinnige baan. Er zijn nog altijd 1000-den banen beschikbaar op monsterboard, etc !!! 10 maart 2010, door Martijn
Wel één punt tav het Rutte voorstel hierboven: integratie/immigratie valt makkelijk tussen wal en schip. IND valt bijv. nu onder justitie maar heeft sterke banden met Buitenlandse Zkn.
Denk dat immigratiepolitiek bij internationale zkn hoort en integratie bij onderwijs (tenslotte gaat het hierbij mn om dat immigranten Nederlands leren en zich kwalificeren voor de arbeidsmarkt) 10 maart 2010, door Martijn
@Martijn, wat dacht u ervan om de grenzen gewoon helemaal dicht te gooien voor kansloze migranten? Gewoon het systeem hanteren zoals men in de Verenigde Arabische Emiraten gewend is. Men mag zich als migrant daar alléén vestigen wanneer men bij binnenkomst een baan heeft, verliest men die dan moet men binnen 6 weken weer een baan hebben gevonden, lukt dat niet dan terug naar land van herkomst.
Dit lijkt me een veel beter idee dan slechts de eis te stellen dat men bij binnenkomst iets van ons land hoeft te weten en dat men een beetje Nederlands hoeft te spreken. Zo maak je echt serieus zaak van het indammen van de instroom van kansloze migranten tot nul. Doen we dit niet dan vrees ik het ergste en verandert er niks, en blijven onze grenzen wagenwijd openstaan voor kansloze migranten die ons land alleen maar armer zullen maken in de vorm van lagere salarissen en schralere sociale voorzieningen. Verder moeten we ons ook niet teveel aantrekken van het Hof van Justitie in Luxemburg die dit ons mogelijk zou verbieden. De verdragen die dit ons zouden verbieden moeten dan maar opengebroken worden en zo worden heronderhandeld dat er in ieder geval geen kansloze migranten meer binnenkomen. Doen we dat niet dan is dit dweilen met de kraan open zoals de heer Rutte terecht opmerkte tijdens het verkiezingsdebat op de Erasmus universiteit in Rotterdam.
Daarom hoop ik ook dat de VVD hier een hard punt van maakt en nu ook eens voet bij stuk houdt, zodat ik misschien ooit een keer dat wat tussen haakjes achter mijn naam staat weg kan laten.
10 maart 2010, door Marco van der Voorn (ex VVD)
Mark Rutte gefeliciteerd met je benoeming tot lijsttrekker voor de Tweede Kamer verkiezingen. We doen het goed in de peilingen, de trend naar boven is gezet. Helaas zien veel mensen waaronder ik zelf Rutte géén kabinet leiden. Zet daarom snel in op Opstelten of Kroes als premierkandidaat.
Richard 13 maart 2010, door Richard
Mag ik eenieder eraan herinneren dat er verkiezingen zijn op 9 juni? Dat is over minder dan 3 maanden.
Ik zie alleen maar het hoofd van Cohen in beeld en geluid, en "Yes we cohen" op internet.
Positioneer Rutte tussen 'veel te rechts' (Wilders) en 'veel te links' (Cohen) ipv CDA.
Kom op, draaien die PR machine!
16 maart 2010, door Ron
VVD neem de leiding in het aangeven waar bezuinigd moet worden en waarom. Het is tijd voor duidelijkheid en oprechtheid. Laat mensen de consequenties zien van bezuinigingen en geef aan deze door te willen voeren.
Laat zien dat de VVD een plan heeft en de bevolking aan de hand kan nemen naar een betere toekomst. Duidelijkheid en eerlijkheid omtrend de toekomst moeten centraal staan in de nieuwe campagne! 16 maart 2010, door Dirk Dijksma
Zorg er a.u.b. ervoor dat de chronisch zieken en gehandicapten niet keihard de dupe worden van al die bezuinigingen. Ook moeten er voor Wajong'ers meer aangepaste werkplekken komen. Vanaf arbeidsmatige dagbesteding kader AWBZ t/m een aangepaste werkplek op het vrije bedrijf.
Ik ben wel voor een algehele nulijn voor alle lonen en uitkeringen, dat levert al flink wat miljarden op. Ook kan er op de defensie fors bezuinigd worden. 16 maart 2010, door M
