VVD verankert persoonsgebonden budget in wet
De VVD heeft er vlak voor het reces voor kunnen zorgen dat het persoonsgebonden budget spoedig in de wet wordt verankerd.
Woordvoerder Anouchka van Miltenburg: “De VVD waarschuwt al jaren dat het PGB onder druk zal blijven staan zo lang het recht op deze vorm van zorg niet in de wet is vastgelegd. Ik ben blij dat de minister dit nu ook erkent en bereid is dit te veranderen.”
Daarnaast heeft de VVD van de minister de garantie gekregen dat er volgend jaar voldoende geld zal zijn om de wachtlijsten weg te werken, en nieuwe aanvragers te kunnen helpen.
Van Miltenburg: “Het is vreselijk dat mensen nu op wachtlijsten staan voor deze vorm van zorg. Gelukkig dat de minister het benodigde budget heeft toegezegd. Bij de behandeling van de VWS-begroting zal moeten blijken of de minister zich aan zijn woord houdt.”
Het vastleggen van het PGB in wetgeving zorgt niet alleen voor keuzevrijheid voor cliënten, het geeft ook financieringszekerheid aan de aanbieders van zorg in de vorm van een PGB. “De minister heeft beloofd zich hier maximaal voor in te zullen spannen.”, aldus Van Miltenburg.
Reacties (80)
Mooi! En nu nog een zinnige controleerbare eigen- bijdrage-regeling.
7 juli 2010, door Marijke van der Meer
Ik ben erg blij met deze ontwikkeling. Tevens hoop ik dat de criteria voor het verkrijgen van een PGB worden aangepast zodat we de ouderen in onze samenleving uit een sociaal isolement kunnen halen/houden. Die activiteiten vallen namelijk niet onder zorg en dus buiten het huidige PGB. Het is aantoonbaar dat het van groot belang is in de toekomst serieus om te gaan met de vergrijzing. Als ouderen lekker in hun vel zitten en niet vereenzamen omdat familie/vrienden te weinig tijd voor ze hebben zullen zij minder ziekteverschijnselen vertonen en langer zelfstandig kunnen blijven wonen. Uiteraard moet e.e.a. serieus worden doorberekend. Ik vind dat we een sociale plicht hebben t.o.v. de ouderen in onze samenleving. We zorgen tenslotte ook goed voor onze kinderen en onze ouders hebben altijd goed voor ons gezorgd. Zij verdienen aandacht.
7 juli 2010, door Gabrielle Duijkers Granny Care
Gefeliciteerd Anouchka. Hier zullen heel veel mensen je dankbaar voor zijn. 7 juli 2010, door Roely Jans
Alvorens het, bepaald niet fraude- of oneigenlijk gebruik- gevoelige, PGB in de wet te willen verankeren zou de VVD er goed aan doen eerst eens een diepgaand onderzoek in te stellen naar het fenomeen dat het aantal PGB-houders sedert 2003 met 70.000 is gestegen van 50.000 tot 120.000. Stel daarbij dan tevens de vraag of de zorgbehoefte nu is toegenomen of eerder de zorgclaims ? En dit alles ondanks de functie gerichte indicering en de pakketmaatregelen.
Tweede punt waar eerst wel eens aandacht aan zou mogen worden geschonken is die van het alleszins rationele uitgangspunt dat door de gemeenschap betaalde zorg aan minimale kwaliteitseisen zou moeten voldoen. Denk daarbij aan zaken als een verplichte EVC-procedure, BIG registratie e.d. voor PGB-hulpverleners.
En derde dubieuze factor binnen het PGB verhaal is het zelfstandig en verantwoord beheer van het verstrekte PGB en de controle op een adequate besteding daar van.
Primair gesteld sluit ik me aan bij de opvatting dat eenieder waarbij is vastgesteld (middels indicatiestelling) dat er sprake is van een zorgbehoefte en daarmee een recht op zorg ook de benodigde zorg zou moeten kunnen afnemen. Tot zover niets aan de hand. Ik onderschrijf dan ook ten principale de stelling dat het vastgestelde recht op noodzakelijke zorg altijd ‘verzilverd’ moet kunnen worden, hetzij middels ZIN; hetzij middels een PGB.
De discussie welke echter hier aan vooraf zou moeten gaan is die of en in welke mate een vermeende en/of geclaimde zorgbehoefte ook altijd middels gemeenschapsgeld moet worden opgelost. Het lijkt me zinvol om de toegang tot de zorg in algemene zin aan een nader onderzoek te onderwerpen. Daarbij dienen m.i. aspecten als verruiming van de gebruikelijke zorgprincipes, eigen verantwoordelijkheden bij het ontstaan van ‘zorgbehoeften’ en nadere specificering van zorgbepalende beperkingen mee te worden genomen.
Of ga de discussie eerst eens aan of we de AWBZ wel in stand moeten willen houden.
Geen enkele zorgvraag is ten principale onverzekerbaar. Waarom zouden we de cure-zorg (inclusief diagnostiek) niet overhevelen naar de zorgverzekeringswet. De care kan heel goed naar de Wmo zodat integraliteit in optima forma vorm kan worden gegeven.
En voor wonen (zonder behandeling) moeten we allemaal betalen, dus waarom zou dit nog een onderdeel moeten blijven van de zorgfinanciering.
Kortom, alvorens de VVD uit liberale overwegingen het recht op PGB wenst vast te gaan leggen, zou men er goed aan doen uitvoering te gaan geven aan het nog meer prominente liberale uitgangspunt dat belasting- en of premiegeld in ieder geval verantwoord, kwalitatief en adequaat besteed zou moeten worden.
8 juli 2010, door GJ
Ik woon in een ouderenflat, en sta verbaasd over het aantal mensen in het gebouw die mijns inziens onnodig een pgb hebben gekregen. Mijn buurvrouw heeft af en toe rugklachten (wie niet...) en krijgt een gpb.( Ze loopt wel de hele middag in een winkelcentrum te sjouwen.) Kleindochter komt af en toe een keer stofzuigen of de ramen doen, en van het geld wat overblijft gaan ze uit eten of leuke dingen doen.
Ik ken er veel meer die hetzelfde doen. Maar wie werken hier aan mee dat dit mogelijk is?
9 juli 2010, door G.D. Homan
Pgb ja, veel goedkoper dan overheidsbetutteling in natura. Wel de (half)jaarlijkse verantwoording laten uitvoeren en dus ook dit wettelijk vastleggen. Profiteurs ( < 5 % ??) wordt het daarmee moeilijk gemaakt. Controle is echter niet de sterkste kant van politici. In principe vertrouwen, maar in geval van misbruik direct pgb stoppen.
Het huidige betutelingsapparaat kan dan sterk worden ingekrompen. Kost wel tijd, meer dan één kabinetsperiode. 9 juli 2010, door J.Rynja
Er word op grote schaal misbruik van gemaakt dit moet anders ik heb dit van dichtbij meegemaakt bij mijn buren.De hele familie profiteerde ervan. 10 juli 2010, door Dennis
Ga de vele adviesbureautjes en thuiszorgorganisaties eens controleren voordat door wordt gegaan met het PGB. Het is van de zotte dat dit soort bureautjes het PGB voor de client kunnen aanvragen en vervolgens uit dt budget weer 'hulp' kunnen gaan verlenen. Hulp die niet komt of inadequaat is, maar waar wel gemeenschapsgeld voor wordt gevangen! Het systeem is prachtig, maar leent zich echt teveel voor misbruik. 11 juli 2010, door marijke
Offtopic: Bedankt voor het weggooien van mijn stem naar een Paars Plus kabinet. Volgende keer stem ik gewoon Wilders. Dan had je Verhaegen maar moeten dwingen, ze zijn tenslotte de 3e partij. Ik stem Wilders. 11 juli 2010, door John
Er is geen geld,en er is geen hulp...zeggen ze.Ik erger me al jaren gigantisch aan de zg thuishulpen,ongelooflijk hoe proper die ouderen dan worden.De vensters krijgen geen kans om te drogen,dan komt ze weer en wopha weer die zeemlap erover.Er worden voor een habbekrats zoveel mogelijk uren uitgesleept (tenslotte hebben ze er recht op,de buurvrouw heeft het ook) en weten van ellende vaak niet wat ze ze moeten laten doen. 11 juli 2010, door Rena
er zijn zelfs mensen die het geld aan
hun kinderen geven,zonder dat er voor
gewerkt wordt.
Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. 12 juli 2010, door Henk
Het PGB moet niet aan de persoon worden betaald, want heel veel mensen misbruiken dit geld om andere dingen te kopen.
Dus wanneer iemand die in aanmerking komt voor PGB gewoon pas iets betalen wanneer het ook daadwerkelijk voor die persoon zijn omstandigheden wordt uitgegeven, dus niet alvast geld geven. Eerst kijken waarvoor het geld nodig is en dan pas betalen.
Er gaat een heleboel geld de verkeerde kant op. Opeens hebben mensen een nieuwe auto of zo, dat soort dingen. 13 juli 2010, door R.P.
WAARSCHUWING !! . Met paars plus worden er nog 200.000 moslims binnen gehaald . Als er geen moslims op de PVDA hadden gestemd , had de PVDA maar 5 zetels gehad ,en hetzelfde geldt voor groenlinks en D66 14 juli 2010, door Andre
Na 32 jaar VVD stemmen word ik wel echt op de proef gesteld. Indien met links NOOIT meer VVD. PVV kan ik niet stemmen m'n vrouw is Arubaans en van die Brinkman worden wij niet vrolijk, dus het zou de laatste keer zijn dat wij gestemd hebben. Er blijft niets liberaals meer over. Marc AJB stop die farce over links je breekt de VVD harder af dan je hem hebt opgebouwd. 14 juli 2010, door Jan
Heel goed nieuws. Ben alleen wel heel benieuwd wat die wettelijke verankering dan precies gaat inhouden. De zorg in natura aanbieders zijn al geruime tijd met man en macht aan het lobbyen om het aandeel PGB gebruikers binnen de AWBZ te maximeren. Als zij hun zin krijgen wordt die wettelijke verankering een wassen neus.
Waar het om gaat is dat er wettelijk verankerd wordt dat iemand met een indicatie mag kiezen of hij/zij zorg in natura, een persoonsgebonden budget of een combinatie daarvan wil ontvangen.
Alleen dan komen er echte prikkels waarmee zorgaanbieders afgerekend zullen gaan worden op service, klant-tevredenheid en efficiëntie. 14 juli 2010, door Stef
Jammer dat ik op de VVD heb gestemd, zoals altijd, maar dit keer worden onze stemmen verkwanseld aan
de PVDA en Groen Links. Als er weer gestemd moet worden, ben ik bang dat de VVD stemmen gaat verliezen aan de PVDA door die ellendige Cohen-zeurpiet en nog erger aan die doordrammerige Femke Halsema. Dat is precies hun bedoeling. 14 juli 2010, door nen maris
Werken met je luie sodomieter.
Eerst een lege fles inleveren en dan naar het zwembad!
Dat was 1952.
Mag ik de resultaten aub in de familie houden?
Met groet,
Marianne Hofstede 14 juli 2010, door marianne hofstede
Heb ik me jáááren geleden ontworsteld aan het plichtsgetrouwe PVDA stemmen,meegekregen vanuit het ouderlijk huis,zit ik met m'n 72 jaar weer in een dilemma.Kom ik via de VVD toch weer bij die rooie rakkers! 15 juli 2010, door Bert
Stemmen had gewoon geen zin, en dat is nu wel goed naar voren gekomen. Het volk is en word al jaren voor de gek gehouden.
Ik ben een autochtone Nederlander en ik zit momenteel zonder werk, krijg geen ww/bijstandsuitkering/ gewoon nada. Me helpen of bemiddelen voor een baan ho maar. Ik leef al 2 jaar op niks, het is dat me kennissen en familie en vrienden me helpen, anders lag ik al dood in de greppel. Maar wel betalen voor zorg? en maar door sturen naar deurwaarders. Vraag aan de VVD, als ik toch al niet meer als burger word 15 juli 2010, door Mar
weg met die eigen bijdrage , sinds die stomme euro zijn we al flink bij de benen genomen door de regering,je kunt zolangzamerhand je geld wel rechtstreeks overmaken naar de maffia staat in nederland. jan met de pet is zoals altijd weer de dupe. 15 juli 2010, door reint
Ik ben zeer teleurgesteld over de houding van de VVD. Jarenlang heb ik me als enig familielid ontworsteld van de P.V.D.A. cultuur. Er is thuis heel wat strijd geleverd en ik moest altijd het liberale gedachtegoed gaan verdedigen. Nu ik lees dat Mark Rutte zijn hoofd in de schoot van paars + heeft geworpen is mijn strijd ten einde. Ik voel me zwaar te kakken gezet door de VVD als ze met paars + in zee gaan. Voor mij dan nooit meer VVD. Werkelijk onvoorstelbaar, het woord van Mark Rutte is kennelijk niets waard. (Voor de verkiezingen Geen paars Plus !!) 16 juli 2010, door Wapperino
Onbegrijpelijk dat mijn stem verkwanseld wordt aan paars. Bewust gekozen voor rechts gaat uitgerekend de VVD in zee met de partijen die Nederland jarenlang in een neerwaarts spiraal hebben gebracht. Hoe zo democratie, rechts wint en links gaat regegeren. Ik ga dus ook nooit meer stemmen, er wordt toch niet naar het volk geluisterd. Get gaat U goed VVD maar dan zonder mij 16 juli 2010, door A. Vergauwen
Ik ben zeer teleurgesteld. Ik heb op Mark Rutte gestemd. Dus op VVD. En wat krijg ik nu met dat gedoe met paars-plus de linkse Jop en Halsema cadeau bij.
"Bedankt" Mark .Volgende keer stem ik op iemand anders(andere partij) 16 juli 2010, door Jordanov
Wij, en een heleboel vrienden en familieleden gestemd op de vvd, maar het merendeel heeft nu zo,n spijt. Het had toch pvv moeten zijn, want nu krijgen we nog een links kabinet met overwicht op rood. 16 juli 2010, door cleffken
Geachte heer Rutte,
Ik heb u mijn stem gegeven om dat ik een beter nederland wilde met een rechts kabinet. Geert ging me wat te ver. Maar wat gebeurd er tot mijn verbazing. Gaat u praten met al die linkse partijen. Mijn stem krijgt u nooit meer net zoals velen die ik ken die ook op u gestemd hebben. Mijn stem gaat de volgende keer toch naar Geert die niet de kiezer bedriegd. Wees wijs en luister naar uw achterban of het vergaat de vvd net zoals het cda. 16 juli 2010, door Paul
Samen met twee familieleden VVD gestemd. Meer als een fatsoenlijke antilinksstem eigenlijk. Rutte was eigenlijk vrij links volgens de verhalen, je negeerde die signalen maar, gezien zijn goede toon in de debatten.
Als hij doet wat wij juist wilden vermijden, zullen wij voortaan de VVD vermijden..... 17 juli 2010, door Sander
Paars+,een horrorfilm! Stem ik VVD om de liberale invloed te versterken, gaat de VVD met grachten-gordeltiepjes [D66] en linkse milieudoordrammers [groen links] aan tafel, toegevend aan de chantagemethode van de onbetrouwbare PvdA. Zo moet ik wel -helaas- PVV of erger- gaan stemmen. Mijn stem is verkwanseld! 17 juli 2010, door Rob Swaak
Ik ben zeer teleurgesteld in de VVD. Als ze in een Paars+ kabinet stappen gaat mijn stem straks gewoon naar de PVV. Ik voel me belazerd door de heer Rutte. De mensen willen die Paarse puinhopen niet! Wat kan democratie soms wreed zijn.
17 juli 2010, door Jeffrey
Wij gaan voortaan PVV stemmen, wat een slappeling die Rutte, wij willen een rechtse regering en geen paars plus. Linkse demagogen en softies niet aan de macht. Indien we zo doorgaan komt er op den duur een ultra rechtse reactie in Nederland. Rutte kom tot inkeer en recht je rug. Indien je dit niet doet zal de VVd het gaan merken bij de volgende verkiezingen 17 juli 2010, door martin huisman
Altijd VVD gestemd, doch nu niet meer. Bewust voor een rechts bolwerk gestemd en gekozen en nu een ruk naar links. Dit voelt niet prettig aan. 17 juli 2010, door cees
Dacht ik de enige te zijn, die worstelt met dezelfde problematiek als voorgaande schrijver Wapperino.
meer dan 40 jaar stemmen op de VVD door dik en dun. Maar paars + slaat in mijn optiek, de plank volledig mis. 18 juli 2010, door F.J.B
Ik heb het nooit nodig gevonden een reactie te geven, het ergert mij alleen heel erg dat de kiezers in Nederland in de kou worden gezet, waarom nog kiezen. Vorige keer was de SP een grote winnaar (ben geen fan van hun) maar zij kwamen niet aan bod. Nu de VVD en de PVV en waar blijft de PVV? Wij hebben bewust gedeeld om zo op beide partijen te stemmen in de hoop een goed kabinet te kunnen krijgen, nu gaat de VVD in zee met de PVDA, als wij dat hadden geweten hadden wij absoluut geen VVD gestemd, waar wij altijd in het verleden op stemden. Valt ons tegen van Mark Rutten, hadden meer standvastigheid verwacht, zeker zoals de hij groeide en daardoor bewees een goede leider te kunnen zijn. 18 juli 2010, door Elly
VVD denk goed na, voordat jullie met paars in zee gaan, dat gaat jullie heel veel stemmen kosten, ik weet nu al zeker, als dat gaat gebeuren... dat Wilders mijn stem krijgt bij de volgende verkiezingen, en die zullen er snel zijn... als paars doorgaat !!
STOP MET ONDERHANDELEN met pvda , d66 en groen links....en ga met PVV en CDA opnieuw om de tafel !! 18 juli 2010, door Nostradamus
Diep, ja diep teleurgesteld ben ik door de houding van de VVD en de neiging naar Paars+. Ik voel me misleid en bedrogen door de VVD. Mocht paars+ er komen dan zal ik een volgende keer zeker niet meer VVD stemmen, ik kies voor rechts en geen links kabinet. Ik mag dan geen echte voorstander zijn van de PVV, maar wat blijft er nog over om op te stemmen als zelfs de VVD met de PvdA een coalitie aan wilt gaan. Is de drang om de regeren dan zo groot dat hiermee de meeste VVD stemmers nu bedrogen uitkomen.
Kortom medestanders, laat van je horen, laat alle VVD coryfeeën weten dat paars+ niet kan!! Dus hierbij mijn advies aan Mark Rutte: "beste Mark, PAARS+ IS NIET DE REDEN DAT IK VVD HEB GESTEMD EN STOP MET DE ONDERHANDELINGEN! VVD STEMMERS WILLEN EEN RECHTS KABINET EN GEEN OP VOORHAND MISLUKTE COALITIE MET PvdA.
Shame on you Mark!! 18 juli 2010, door Marcel
ik heb VVD gestemd met de veronderstelling dat zij ook voor een rechts georrienteerd kabinet gaan....geen paars plus dus Mark Rutte... beetje slap dit allemaal 18 juli 2010, door bar
Was ooit actief lid van de PPR en ik stem meestal GroenLinks. Aan de VVD zou ik willen zeggen: wil de VVD een liberale partij zijn en blijven, wees dan niet treurig om wie weglopen naar de PVV, een partij die niets met vrijheid van doen heeft en in bepaalde opzichten Groenlinks en de PvdA links passeert. Het is opmerkelijk dat de meeste GroenLinkskiezers wel graag PaarsPlus wensen. Dat is ook heus niet zo makkelijk. De VVD wordt toch gezien als de partij die met heilig geloof in de vrije markt oa richting klasseverschil in de zorg, asfalt en kerncentrales dendert. Degenen die nog steeds vinden: het zou met de PVV moeten, moeten bedenken dat de aversie gigantisch is bij grote delen van het electoraat. Dat zou grote maatschappelijke tegenkrachten geven en ik verwacht zelfs een emigratiestroompje, van mensen die je liever hier zou willen houden. Dat is zeker niet wat je nu moet hebben. Je kunt de kiezers willen hebben die alle kanten op zwalken(die houdt je dus niet), niet verder nadenken dan hun neus lang is en op zijn best een abonnement op de Telegraaf hebben. Of je kunt je liberale beginselen trouw blijven. Dat is de keuze volgens mij Wijsheid toegewenst. 19 juli 2010, door Sjon Kootwijk
Ik ben het helemaal eens met Wapperino we willen niet die linkse zakkevullers in het kabinet die lui hebben al genoeg kapot gemaakt 19 juli 2010, door omerobbie
Het valt mij het heel erg tegen dat nu naar Paars-plus wordt gekeken. Dat is zeker niet de bedoeling geweest van mij om daarom op de VVD te stemmen. Erg erg jammer VVD 19 juli 2010, door Tanja
Als de VVD echt met paars+ doorgaat, zullen ze mijn stem nooit meer krijgen. Laten we dan maar hopen dat het kabinet snel klapt en we opnieuw mogen stemmen. 19 juli 2010, door Roos
Wenst geen lid meer te zijn van de VVD wegens onbetrouwbaarheid en kiezers bedroog. 19 juli 2010, door John
Ik heb PVV gestemd op 9 juni omdat ik voorstander ben om orde op zaken te stellen en ik ging dus voor een rechts Kabinet! Het is bijzonder jammer te zien dat een rechts Kabinet nog steeds geen echte optie is. En inderdaad ben ik van mening dat er meer en dan bedoel ik ook echt meer geïnvesteerd moet worden. Om toch de drie partijen VVD, PVV en het CDA om de onderhabdelingstafel te krijgen. Ons land is nu gebaat bij een sterk en ondernemend Kabinet die de mouwen opstroopt en de problemen aanpakt. Het is idd gezien de uitslag van 9 juni bijzonder moeilijk en minder comfortable om in een rap tempo te komen tot een gefundeerd Kabinet. Maar ik ben er van overtuigt dat er genoeg kansen zijn om rechts een kans te bieden.
De PVV staat te popelen om deel te nemen aan gesprekken om te komen tot een Kabinet. En het CDA is de ideale partij om aan te schuiven bij een dergelijke coalitie. Ik hoop van harte dat dhr. Rutte dit ook ziet en uiteindelijk weer gaat praten met de PVV en het CDA. Wij zijn nu anderhalve maand verder en Nederland is dringend toe aan een nieuwe koers! 19 juli 2010, door Adrian
Voor het eerst van mijn lange leven in plaats van CDA VVD gestemd.In mijn naievieteit gedacht de VVD dat is het.Gaan ze zich overleveren aan de linkse partijen Rutte loop niet blindelings in de val van paars +.Denk nog eens goed na a.ub luister naaar de wooren van oude partijgenoten. 19 juli 2010, door Wim
Ik ben zeer teleurgesteld dat Mark Rutte en dus de VVD, samen willen gaan met de PVDA, Groen Links en D'66. Ik noem dit kiezersbedrog. Ik heb altijd op de VVD gestemd om voor een rechtse coalitie te zorgen echter dit is de laatste keer geweest dat ik op de VVD heb gestemd. Ik stem voortaan op de PVV, een partij waar je wel op aan kunt en die doet wat ze beloven. 19 juli 2010, door Folkert
Het CDA speculeert op nieuwe verkiezingen door geen kabinet met VVD en PVV te willen. Alternatieven zijn er niet.
Paars+ is waarschijnlijk aan het einde van de week ook van tafel. Nu Balkenende weg is gokt het CDA op een forse zetelwinst bij verkiezingen in najaar 2010. De VVD kan niet vroeg genoeg beginnen de PVV van de tafel te vegen. 19 juli 2010, door Frank van Esch
Ongelooflijk, hoeveel mensen in mijn omgeving VVD-stemmers en CDA-stemmers het werkelijk voor gezien houden en nu al gestemd hebben op Wilders, of het in hetvervolg gaan doen.
Vooral de Katholieken van het CDA haken massaal af.
En de VVD wordt weer een klein partijtje.
Luisteren naar de kiezers ? ho maar. 19 juli 2010, door Joke
Geachte heer Rutte, geachte kamerleden,
Ik ben 54 jaar en stem al heel lang VVD, ook in de slechte jaren van de VVD. Ik heb nog nooit een brief of ander bericht aan u hoeven richten. Ik begrijp dat het aangaan van een coalitie een compromis inhoudt. Een coalitie is een afspiegeling van de maatschappelijke verhoudingen zoals kiezers die aangeven met hun stemgedrag. De laatste verkiezingen hebben een zeer duidelijke richting aangegeven. Een duidelijke verwijzing naar meer rechts. Hoe kan het dan zijn dat in de formatiebesprekingen een zwenk naar sterk links wordt besproken. Wat ik nu zie is geen paars-plus maar een soort Rode Kmer plus waarbij de VVD de plus voorstelt. Zelfs van Job Cohen had ik niet verwacht dat hij de verkiezingsuitslag zo aan zijn laars zou durven lappen. Als er een dergelijk kabinet tot stand zou komen dan is de democratie verruild voor Den Haags regentisme dat de burgers niet serieus neemt. Als het terreurachtig links van -je moet het willen mentaliteit- de overhand krijgt, heeft u gefaald. U heeft de democratie dan geweld aangedaan en uw oor laten hangen naar de regenten die van de regering een exclusieve besloten club maken en inhoudelijk en materieel wars zijn van de normale burger. Ik kan mij heel goed voorstellen dat de huidige besprekingen met de Rode Kmer een act de manoevre is, dan houd ik mijn vertrouwen in de VVD. Als het nachtmerrie senario zich echter zou voordoen dan beschuldig ik de VVD van je reinste kiezersbedrog, verlies aan realiteitszin en moet ik ongewild mijn hulde geven aan het linkse schrikbewind. Ik geef de moed en mijn vertrouwen in de VVD echter nog niet op. Ik en vele met mij rekenen op u. 19 juli 2010, door Timo Schoofs
Geachte heer Rutte en geachte kamerleden van de VVD.
Ik heb u zojuist een reactie gezonden. Ik wil nog een ding toevoegen. Wat er ook gebeurt, de democratie verlangt dat alles wat ons financieel kan treffen tenminste in de kamer wordt besproken. Als nu de 7 miljard per jaar aan -noem het vreemdelingenbeleid- die de heer Wilders heeft vastgesteld niet in een open debat wordt besproken dan maakt de politiek zich schuldig aan het aanhouden van een openlijke geheime pot naast de eigenlijke begroting. Ongeacht de uitslag van een debat over die 7 miljard, het moet openlijk ter discussie worden gebracht. Als een kabinet de uitgave handhaaft dan is dat maar zo, daar kan ik vrede mee hebben. Maar verbijzonderen van dat bedrag buiten een begrotingsdebat is een gedrag van een totalitaire staatvorm. Niet alleen u van de VVD, maar alle zichzelf respecterende partijen dienen 7 miljard te bespreken en niet buitenlangs te parkeren over de rug van de belastingbetaler. 19 juli 2010, door Timo Schoofs
Wij voelen ons zo vreselijk genaaid door de VVD.
Mark Rutte je hebt ons zo voorgelogen.
De volgende keer wordt het PVV 19 juli 2010, door luci
Volkomens eens dat als de VVD in een paars plus kabinet stapt ik bij de volgende verkiezingen PVV ga stemmen. IK had mijn vrouw zelfs overgehaald ook VVD te stemmen (zij stemde altijd CDA). IK ga dat haar nu ten zeerste afraden. Bah, Bah en nog eens Bah.
19 juli 2010, door Maarten
Waarde partij, Ik verzoek U vriendelijk het geknutsel aan een kabinet met PvdA, GL en D66 zo spoedig mogelijk te beeindigen.
Er dient een kabinet met de PVV te komen. Het CDA dient hardhandig te worden aangepakt, dwz. de leuterpraat van de heer Verhagen dat VVD en PVV er eerst maar uit moeten komen voordat hij mee wil praten, dient te worden ontzenuwd, wat een onzin!
Dat we nu met deze paarse onzin zitten opgescheept is overigens aan onze lieve Koningin te danken. Ik ben er spontaan republikein van geworden.
Dan nog over de PVV: dat deze partij zo groot is, is de "verdienste" van de oude partijen, de VVD incluis. De enige manier om deze partij hetzij tot bezinning te brengen hetzij te decimeren, is haar mee te laten regeren.
Geachte Heer Rutte, Ik hoop dat U het met mij eens bent, en dat U, ook teneinde de VVD groter te maken en te houden (en mijn stem te behouden),het paarse monstrum laat sneuvelen. De tijd dringt! 19 juli 2010, door T. Plooij
Ik heb altijjd, zolang ik mag stemmen en dat is meer dan 40 jaar, VVD gestemd. Als nu echter de VVD met paars+ in een regering gaat zitten, zal ik de volgende keer geen VVD meer stemmen. Wat dan wel weet ik niet, want een echt alternatief heb ik niet. Dus waarschijnlijk zal mijn stem verloren gaan. Ik heb echter niet op de VVD gestemd om Groenlinks in de regering te krijgen. Dus Marc stop met deze informatie. Dit gaat de VVD de volgende keer enorm veel stemmen kosten. 19 juli 2010, door Rob
ik ben niet alleen teleurgesteld.maar voel mij belaserd
dit is geen democratie. als rutte paars plus,doorduwd
''nooit'noóit meer vvd.maar pvv.immer trouwe kiezer geweest.. 19 juli 2010, door janco
na 30 jaar stemmen op de vvd voel ik mij verraden door rutte,links is voor mij een gruwel widers ???
dan maar nooit meer stemmen.vaarwel.'''('politiek) 19 juli 2010, door smink
Kom uit Volendam, grote familie. Altijd VVD gestemd.
Als de VVD in zee gaat met de linkse kerk van Nederland is dat verleden tijd en gaan alle stemmen naar de PVV. 19 juli 2010, door Jan Veerman
Wij stemden altijd vvd maar met na deze actie met paars plus stemmen wij voortaan op PVV.
Nu kun je niet meer terug Rutte volgende verkiezingen zal PVV ongekend hoog scoren na je samenwerking met die Linkse rakkers.VVD eindigt net als het CDA op deze manier. 19 juli 2010, door Wouter
Geen paars plus Rutte als je samen gaat met hun.. Dan zeg ik en met mijn velen me stem van VVD op.
Ik heb het wel gehad met dat paars kleurtje.
Luister naar de kiezers 19 juli 2010, door Marco
Ik heb voor het eerst VVD gestemd omdat ik Geert nou net een beetje te rechts vond. Wat heb ik hier spijt van! De VVD belazerd de kluit. Een voornameijk linkse regering is een ramp voor dit land. VVD zit weer dik in de minderheid. Dit kan nooit lang gaan duren, Binnen een jaar komt er weer een verkiezing. Volgende keer toch maar weer voor Wilders keizen! 19 juli 2010, door AJ Warren
wat de heer boven mij zegt ben ik het geheel mee eens. Mark Rutte zou wat minder aan zich zelf moeten denken dat hij op deze manier eerder minister president is. Één ding weet ik zeker als paars plus er komt stemmen we binnen een jaar weer, en dan is de grootste angst van links waarheid wilders als minister president, dat heb ik 10 keer liever dan dat we worden geregeerd door paars plus (lang leven links..... niet dus). Ik wens ons rechts toch sterkte toe 19 juli 2010, door erik
Ik heb vanaf mijn 18de bij iedere verkiezing op de VVD gestemd m.u.v. de van de op één na laatste verkiezing, toen ik op de PVV stemde. Nu heb ik weer op de VVD gestemd en heb daar eeuwig spijt van nu ik zie wat er met mijn stem wordt gedaan. U krijgt mijn stem nooit meer! U belazert de zaak! 19 juli 2010, door K.P.L. Meertens
Als Rutte werkelijk met paars plus doorgaat is dit
de laatse keer dat ik VVD stem......helaas!
Dan had ik net zo goed lekker links kunnen stemmen.
Echt niet te bevatten dit..... 19 juli 2010, door R B
als ik dit geweten had beslist geen vvd gestemd. weer verraden door die linkse kliek. volgende keer toch pvv. twijfelde nog in maar nu niet meer!!!!!!!!!!!!!!!
19 juli 2010, door gerrit houtkamp
Ook ik ben zwaar teleurgesteld in de \vvd en als het paars+ kabinet er komt kan meneer Rutte het de volgende keer, en die zal dan vlugger komen dan hij denkt, vergeten. Onze stemmen zijn dan ook voor de PVV
Meneer De Hond heeft het in een tussenpeiling al vastgelegd, 7 zetels verlies voor de VVD en Wilders naar 34.
Geen bindende afspraken maken? Dan is de VVD straks een speelbal van links met aan kop mannetje Cohen. 19 juli 2010, door H. van Dam
Bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen in Roosendaal VVD gestemd. Resultaat VVD net zo groot als de Roosendaalse lijst dus we kunnen er tegen aan zou je denken. Helaas voor de VVD stemmers, door onderling gekonkel en machtsspelletjes geen VVD in de raad. Dus verloren stem geweest ! Nog een keer geprobeerd met de landelijke verkiezingen. Helaas weer mislukt ! VVD veel geluk met je gekonkel maar ik ben helaas gedwongen, door jullie zelf, om de volgende keer PVV te gaan stemmen ! 20 juli 2010, door Rob
Mark, laat je niet in de tang door Job Cohen die wil alleen maar dot of dat. Je weet het PvdA-ers zijn dramneuzen, en willen hun zin doordrijven. Terwijl Halsema en Pechtold een veel te grote mond hebben, wat stellen die partijen nu voor met dat handjevol kiezers. Als CDA en PvdA niet met de VVD willen regeren, geef dan je opdracht terug. Nieuwe verkiezingen...? 20 juli 2010, door gene
Helaas moet ik even aan jullie kwijt dat ik me schaam hoe VVD bezig is zich weg geeft aan linkse partijen.
Hoop dat de standpunten die bij de verkiezingen zijn gegeven van de VVd behouden blijven.
Gezien de noodzaak een kabinet te vormen denk ik dat Mark de beginselen van de VVD aan de kant zal zetten.
Ik ook vind dat de achterkamertjes praktijk van PvdA al is ingezet, baat mij zorgen.
Als het zo is dat de VVD zich heeft uitverkocht zal ik de volgende keer niet op VVD stemmen!
20 juli 2010, door jacob
Ik hoop niet dat de vvd met Cohen en Femke verder gaat met het multiiecultie beleid dit is Nederland naar de afgrond brengen, ik ben zeer teleurgesteld . 20 juli 2010, door yvon
Fantastisch goed. Ik heb ook een PGB.. Met een bijbehorend goed bureau voor Thuiszorg , heb ik gelukkig regio Haarlem eo) komt het dan wel goed. 20 juli 2010, door John Heeres
Het is te hopen dat men deze onderhandelingen met Cohen, Halsema en kereltje Pechtold in gaat voor de vorm, want anders maakt de VVD een zeer ongelofwaardige move. Geloofwaardigheid en betrouwbaarheid staan voorop, anders kan men maar beter direct samengaan met een PVV! 20 juli 2010, door Jan de Vries
N.a.v. Paarse prut:
als ik lid van de VVD was, zou ik nú opzeggen. 20 juli 2010, door Meike
als mark rutte doorgaat met hetgeen hij nu bezig is dan is het voor mij de laatste keer dat ik op de vvd gestemd heb. 20 juli 2010, door g jongens
Iedereen maar denken dat hij of zij een rechts kabinet krijgt als de VVD aan de macht is. Wat een kiezersbedrog. Ik heb op de PVV gestemd en dit soort taferelen bevestigd mijn beeldvorming over de VVD. Slappe partij met een gecamoufleerde linkse mening! 20 juli 2010, door Raymond
Het is een unieke verkiezingsuitslag.Voor het eerst na de tweede wereldoorlog is een liberale premier mogelijk.Ik vertrouw op een levensvatbaar realistisch kabinet met een duidelijk liberale inslag 20 juli 2010, door dicky bloemndaal
Als paars plus doorgaat is het de laatste keer geweest
dat ik , mijn vrouw en de buren en vele anderen in onze straat op de VVD gestemd hebben 20 juli 2010, door R.L.Wegkamp
Wat hebben wij ons uitgesloofd om bij de Gemeenteraads verkiezing de VVD heel veel stemmen te bezorgen En gelukt!! ik voel me nu bedonderd.Landelijk ook.Wens jullie veel wijsheid.Al jarenlang lid.Dat zeg ik met liefde op!!!!!! 20 juli 2010, door riet van Heertum
HOERA ! formatie Paars Plus mislukt.
Veel succes met PvdA en CDA. Wees zakelijk.
De Relies neutraliseren : met de PvdA het godsgeloof en met het CDA socialistische utopia. Moet kunnen met volwassen mensen die ook bestuurlijke ervaring hebben. 20 juli 2010, door Erzo
Hoe is het mogelijk? Het halve land stemt rechts en de VVD gaat nu voor een middenkabinet, omdat, goh, het links niet lukt?? Gaat het niet? Dit was de laatste keer dat ik op Rutte en dus de VVD gestemd heb.
Luister eens naar het volk. 20 juli 2010, door Karen
Paars mislukt.
Nu een ultieme poging met pvv en cda.
Houd je rug eens recht(s) 20 juli 2010, door c dijkers
ik vind wat ze daar in Den Haag allemaal bespreken een slappe hap!! moet dat nou Nederland gaan besturen ??? Ga eerst een kijken of je wel je zelf kan besturen ??? wat een rotzzooiiiii en dan nog wat ga eens wat minder geld naar de eilanden sturen want daar zit nu een man die eerst een paar jaar de bak in zou moeten! zou hier eens een moeten gebeuren dat zou grappig zijn!!!
ik ben mijn gevoel wat betreft in de politiek kwijt want daar zitten gewoon zakkenvullers!
zoek het lekker uit en als ik binnenkort weer mag stemmen ga ik niet meer omdat jullie toch doen wat jullie NIET beloven !
20 juli 2010, door koen
Het Persoonsgebonden Budget wordt niet gecontroleerd. Ronduit schandalig wat voor geld mensen krijgen zonder controle waar het aan uitgegeven wordt. Zelf ben ik doktersassistente en zie helaas dat geld besteed wordt aan andere zaken denk aan vakantie, doorsluizen naar andere rekeningen etc.
De mensen die het echt nodig hebben weten vaak nog geen eens dat het bestaat. De ratten die geld ruiken staan als eerste in de rij. Vroeger was het toch normaal dat je voor elkaar zorgde zonder dat je daar geld voor kreeg. Als mijn moeder ziek is zorg ik voor haar zonder dat ik mijn handje ophou. Schandalig dat de overheid geen controle uitoefend. 21 juli 2010, door Anoniem
Ik heb 5 jaar geleden een heel ernstig ongeluk gehad en er lichamelijk veel schade aan over gehouden.
Dwarslaesie contusio=hersenkneuzing met alle vervelende gevolgen.Ik heb het eerste jaar ZIN gehad,wat vreselijk was die mensen konden helemaal niet omgaan met mij.Het vereist wel een beetje specialiteit om met mensen met een dwarslaesie om te gaan,en er komt meer bij kijken dan een paar steun kousen aantrekken.
Ik was het helemaal zat,en had een enorme hekel aan dat er iedere dag iemand anders kwam ik kon er geestelijk helemaal niet meer tegen.En de tijden dat er iemand kawm of mij in bed liggen met mooi weer ooit s'avonds om 9 uur.Dat wil je toch niet,ik sta nog midden in het leven dan wil je zeggen schap hebben en zelf uit maken wanneer je geholpen wil worden.Het is al er genoeg dat je hulp nodig hebt,dus wij 4 jaar gelden met een PGB begonnen.Het is een verademing zelf kunnen zeggen wie wat en wanneer,en deskundige mensen aan mijn bed.En op tijden die ik beslis en niet zei die er helemaal niks vanaf weten en achter een bureau zitten bij een computer en een telefoon.Ik heb nu verpleegkundige aan mijn bed die er verstand van hebben.En mijn vrouw is gestopt met werken en doet ook een heel groot stuk van de zorg voor mij,en die weet intussen alles over wonden katheriseren darmspoelen en noem maar op.Ik kan mij geen beter hulp voorstellen,en als zei het niet doet moet ik naar een verzorgingshuis wat enorm veel duurder is dan een PGB voor mij.En ik kan er goede en vakkundige zorg mee in kopen,en mijn vrouw krijgt zelfs van het revalidatie centrum vele complimenten dat ze het heel vakkundig doet en met heel veel zorg.Die ik met ZIN nooit gehad heb,en ik heb weer zin in het leven en wil er weer vol tegenaan gaan.
En dat door het PGB,wat door vele van jullie in het verkeerde daglicht wordt gezet.Kom dan maar eens een dag met ons mee lopen als je wil,we laten het graag zien. 23 augustus 2010, door Wim Jaegers
