1. 29 november − Kijk hier de speech van Mark Rutte op het VVD congres in Amsterdam terug. Lees verder

2. 18 december − Zwakke scholen geven kinderen een valse start in het leven. En dat kan niet in een land als Nederland, vindt VVD Kamerlid Karin Straus. ‘Leerlingen mogen niet de dupe zijn van onderwijs dat ondermaats is.’ Lees verder

3. 16 december − Scholen in het voortgezet onderwijs mogen vanaf augustus 2015 hun onderwijstijd zelf indelen. Dat betekent dat ze niet meer gebonden zijn aan een verplicht aantal lesuren per jaar. Voortaan mogen de scholen de totale onderwijstijd van de opleiding naar eigen inzicht verspreiden over alle leerjaren. Lees verder

4. MBO

15 december − In navolging van het Hoger Onderwijs komt er nu ook voor het MBO een studiebijsluiter. De studiebijsluiter is bedoeld om studenten bij hun studiekeuze te helpen, door een duidelijk en zo objectief mogelijk beeld van de opleiding te bieden. Lees verder

5. 10 december − VVD-Kamerlid Foort van Oosten wil samen met SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen zorgen voor een betere bescherming van ondernemers tegen acquisitiefraude. Vandaag start de behandeling van de initiatiefwet ter bestrijding van deze vorm van fraude en oneerlijke handelspraktijken. Van Oosten: ‘Acquisitiefraude is echt een groeiend probleem voor het midden- en kleinbedrijf.’ Lees verder

6. 01 december − Op 15 december is het 60 jaar geleden dat het Statuut voor het Koninkrijk werd opgesteld, de Grondwet van Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten. Een bijzonder feestelijke gelegenheid wordt dit niet. Nederland heeft in het kader van het Koninkrijk dit jaar verschillende keren ingegrepen in het bestuur van de andere landen. Aruba kreeg een aanwijzing over de overheidsfinanciën, Sint Maarten kreeg een onderzoek naar corruptie en vriendjespolitiek. Ook op Curaçao moest de afgelopen jaren meermaals worden ingegrepen. Lees verder

7. 29 november − En dat zien we in Nederland. Dat hebben we bewezen. “Want we hebben niet 18 miljard, niet 30 miljard, maar 51 miljard moeten ombuigen om Nederland uit de crisis te krijgen. We hebben ook de lasten moeten verzwaren en daarmee ontzettend veel van mensen gevraagd. De maatregelen beginnen nu vruchten af te werpen; het ondernemers- en consumentenvertrouwen stijgt, de export komt weer op gang en de verkoop van huizen stijgt. Stap voor stap komt ons land er weer boven op, onder leiding van de VVD.” Lees verder

8. 29 november − Neelie Kroes is tijdens het VVD najaarscongres in Amsterdam onder luid applaus door de VVD-leden benoemd tot erelid van de VVD. Lees verder

9. 29 november − De politieke ideeën van de VVD zijn actueler dan ooit. De tijdsgeest vraagt om een liberale premier in het Torentje en om een partij die verantwoordelijkheid neemt en verandert wat er veranderd moet worden. De VVD dus. Dat zei VVD voorzitter Henry Keizer op het VVD congres in Amsterdam vandaag. Lees verder

10. 29 november − Vanaf 1 januari hoeven mensen met een zorgbehoefte niet meer “een 0900 nummer te bellen, maar hebben ze een persoon voor zich met wie samen gekeken kan worden naar wat nodig is. Want mensen weten zelf veel beter wat goed voor hen is dan de overheid,” zei Tweede Kamerlid Tamara van Ark vandaag tijdens het VVD congres. Lees verder

11. 29 november − “Het enige dat nog constant is, zijn de constante veranderingen in de wereld”. Dat zei generaal-majoor der Mariniers b.d en VVD Eerste Kamerlid Frank van Kappen op het VVD congres in Amsterdam. Lees verder

12. 28 november − Ondernemers zorgen in ons land voor banen. Zij zijn het motorblok van onze economie. Als we willen dat zij investeren in banen, dan moeten we inzetten op een dynamische arbeidsmarkt, waarin maatwerk centraal staat. We moeten nadenken over een modern stelsel, waarin ruimte is voor vaste en flexibele vormen van werk. Wat de VVD betreft is het echt EN/EN. Lees verder

13. 28 november − De publieke omroep zal in de nabije toekomst een historische verandering ondergaan. Dat is noodzakelijk: het medialandschap verandert ingrijpend en de inkrimping van het budget voor de publieke omroep met 250 miljoen maakt keuzes noodzakelijk. De VVD wil een publieke omroep die belangrijke waarden hooghoudt, kwaliteit levert, verantwoording aflegt en vernieuwing stimuleert. Lees verder

14. 27 november − Op 11 september 2001 stond de wereld stil. Bijna drieduizend willekeurige en onschuldige mensen verloren hun leven. Plotsklaps werd duidelijk dat wij allemaal slachtoffer hadden kunnen zijn. Tot op de dag van vandaag zijn de gevolgen van dat besef voelbaar. Je mag geen vloeistoffen meer meenemen aan boord van een vliegtuig en je moet op het vliegveld door de bodyscan of een vragenlijst invullen. Soms ergerlijk, maar met een hele goede reden: voor onze eigen veiligheid. Lees verder