1. 20 augustus − De meeuwenoverlast is een groot probleem in vele kuststeden, van Den Helder tot diep in Zeeland. Zelfs de wekelijkse Kaasmarkt in Alkmaar moet de kazen met hand en tand verdedigen tegen de aanvallen vanuit de lucht. Maar door de beschermde status van de meeuw kan er vrijwel niets tegen de overlast gedaan worden. De VVD wil dat de meeuw van de lijst van beschermde diersoorten afgehaald wordt, zodat meeuwenoverlast in de kuststeden effectief kan worden aangepakt. Lees verder

2. 14 augustus − Het Kabinet heeft vandaag in een brief aan de Kamer laten weten dat zij verschillende maatregelen gaat nemen om de humanitaire situatie van minderheden in Irak te verbeteren. VVD-Tweede Kamerlid Mark Verheijen: "Nederland moet samen met de partners blijven kijken naar mogelijkheden om de humanitaire nood te verlichten en de opmars van ISIS te stoppen". Lees verder

3. 14 augustus − Vandaag maakten het CBS en CPB de economische cijfers en ramingen over het afgelopen kwartaal en het komende jaar bekend. Volgens VVD-Tweede Kamerlid Mark Harbers ligt Nederland op koers: ,,Het overheidstekort wordt verder teruggedrongen en de economie groeit weer licht. Tegelijkertijd moeten we rekening houden met de internationale spanningen." Lees verder

4. 13 augustus − De VVD steunt het besluit van de Nederlandse regering om hulp te bieden aan de Yezidi’s in Noord-Irak. In combinatie met de Amerikaanse luchtaanvallen moeten de Nederlandse hulpacties deze bevolkingsgroep in nood beschermen tegen de barbaren van ISIS. ,,Wat de VVD betreft houdt de steun hierbij niet op en moet Nederland blijven zoeken naar mogelijkheden om te kunnen bijdragen in de bescherming van Yezidi’s en andere bevolkingsgroepen tegen de terreur van ISIS”, aldus VVD-Tweede Kamerlid Mark Verheijen. Lees verder

5. 07 augustus − Het vorige week door Europa, de VS en Japan overeengekomen sanctiepakket is noodzakelijk om Rusland duidelijk te maken dat zij niet ongestraft aan de grenzen van Europa kan morrelen en daarmee grote instabiliteit veroorzaken. VVD-Tweede Kamerlid Han ten Broeke (buitenlandse zaken): ,,De militaire dreiging die uitgaat van de samentrekking van enorme troepenaantallen aan de grens van Oekraïne en het voortdurend leveren van wapens aan rebellen zijn een direct gevaar voor de stabiliteit en vrede op ons continent”. Lees verder

6. 03 augustus − Ook dit jaar gaf de VVD boot tijdens de Gaypride Canalparade de wereld weer een duidelijke boodschap mee: "Homohaat? Wij trekken de streep!" Lees verder

7. 27 juli − De VVD geeft in haar eerste reactie op de brief van het kabinet om geen grote militaire missie naar het rampgebied van de MH17 aan dit te steunen. Woordvoerder Han ten Broeke: "Ons doel is niet het sturen van een militaire missie, maar een operatie met zo veel marechaussees en forensische deskundigen als nodig zijn om de resterende lichamen en bezittingen van de slachtoffers terug te brengen." Lees verder

8. 23 juli − Het kabinet heeft besloten om vandaag, woensdag 23 juli, een dag van nationale rouw af te kondigen voor de slachtoffers van de ramp met vlucht MH17 in Oost-Oekraïne. Op deze dag geven we ruimte aan de gevoelens van rouw die breed in ons land leven. Onze gedachten gaan uit naar de slachtoffers en nabestaanden van deze vreselijke gebeurtenis. Lees verder

9. 18 juli − De VVD deelt de woorden van premier Rutte dat Nederland niet zal rusten totdat de toedracht van het neerstorten van vlucht MH17 van KLM/Malaysian Airlines vaststaat en de eventuele schuldigen zijn gestraft. VVD-buitenlandwoordvoerder Han ten Broeke: "Dat zijn we aan de nabestaanden van de 193 Nederlanders verplicht." Lees verder

10. 18 juli − De VVD heeft met grote verslagenheid kennisgenomen van het ongeluk met het toestel van Malaysia Airlines. Partijvoorzitter Henry Keizer: "We leven intens mee met de familie en vrienden van de slachtoffers en wensen hen veel sterkte in deze vreselijk moeilijke tijd." Lees verder

11. 11 juli − Voorhuwelijks opgebouwd vermogen, schulden en erfenissen vallen in de toekomst buiten de gemeenschappelijke boedel wanneer mensen trouwen in gemeenschap van goederen. Om dat mogelijk te maken heeft de VVD vandaag samen met de PvdA en D66 een initiatiefwet naar de Raad van State gestuurd. Lees verder

12. 04 juli − VVD Tweede Kamerlid Malik Azmani dient vandaag een initiatiefwet in die moet voorkomen dat migranten na een relatief korte periode van verblijf, een onredelijk beroep doen op het Nederlandse sociale zekerheidsstelsel. Lees verder

13. 02 juli − De Tweede Kamer stemt in met het versterken van de private sector en de verdiencapaciteit van het Nederlandse bedrijfsleven in ontwikkelingslanden. Een initiatiefnota van VVD Kamerlid Ingrid de Caluwé, waar zij stelt dat de Nederlandse overheid meer kan doen om het bedrijfsleven te ondersteunen bij het ondernemen in ontwikkelingslanden, kan op sympathie van veel andere partijen rekenen. Lees verder

14. 01 juli − De Eerste Kamer heeft vandaag ingestemd met de Participatiewet. De VVD is hier zeer over te spreken. Lees verder

15. 30 juni − Het kabinet heeft vandaag de wet ‘Geen Nederlands, geen bijstand’ naar de Tweede Kamer gestuurd. De VVD, initiatiefnemer van de wet, ziet een lang gekoesterde wens in vervulling gaan. Wie geen Nederlands spreekt en dat niet probeert te leren, wordt gekort op de uitkering. Malik Azmani, woordvoerder voor de VVD, ziet de wet liever vandaag nog dan morgen ingaan: "Zit je in de bijstand, dan zet je wat de VVD betreft alles op alles om aan werk te komen. Het lijkt mij niet meer dan normaal dat je je best doet om zo snel mogelijk Nederlands te spreken, want het vergroot de kansen op de arbeidsmarkt." Lees verder