1. 27 juli − De VVD geeft in haar eerste reactie op de brief van het kabinet om geen grote militaire missie naar het rampgebied van de MH17 aan dit te steunen. Woordvoerder Han ten Broeke: "Ons doel is niet het sturen van een militaire missie, maar een operatie met zo veel marechaussees en forensische deskundigen als nodig zijn om de resterende lichamen en bezittingen van de slachtoffers terug te brengen." Lees verder

2. 23 juli − Het kabinet heeft besloten om vandaag, woensdag 23 juli, een dag van nationale rouw af te kondigen voor de slachtoffers van de ramp met vlucht MH17 in Oost-Oekraïne. Op deze dag geven we ruimte aan de gevoelens van rouw die breed in ons land leven. Onze gedachten gaan uit naar de slachtoffers en nabestaanden van deze vreselijke gebeurtenis. Lees verder

3. 18 juli − De VVD deelt de woorden van premier Rutte dat Nederland niet zal rusten totdat de toedracht van het neerstorten van vlucht MH17 van KLM/Malaysian Airlines vaststaat en de eventuele schuldigen zijn gestraft. VVD-buitenlandwoordvoerder Han ten Broeke: "Dat zijn we aan de nabestaanden van de 193 Nederlanders verplicht." Lees verder

4. 18 juli − De VVD heeft met grote verslagenheid kennisgenomen van het ongeluk met het toestel van Malaysia Airlines. Partijvoorzitter Henry Keizer: "We leven intens mee met de familie en vrienden van de slachtoffers en wensen hen veel sterkte in deze vreselijk moeilijke tijd." Lees verder

5. 11 juli − Voorhuwelijks opgebouwd vermogen, schulden en erfenissen vallen in de toekomst buiten de gemeenschappelijke boedel wanneer mensen trouwen in gemeenschap van goederen. Om dat mogelijk te maken heeft de VVD vandaag samen met de PvdA en D66 een initiatiefwet naar de Raad van State gestuurd. Lees verder

6. 04 juli − VVD Tweede Kamerlid Malik Azmani dient vandaag een initiatiefwet in die moet voorkomen dat migranten na een relatief korte periode van verblijf, een onredelijk beroep doen op het Nederlandse sociale zekerheidsstelsel. Lees verder

7. 02 juli − De Tweede Kamer stemt in met het versterken van de private sector en de verdiencapaciteit van het Nederlandse bedrijfsleven in ontwikkelingslanden. Een initiatiefnota van VVD Kamerlid Ingrid de Caluwé, waar zij stelt dat de Nederlandse overheid meer kan doen om het bedrijfsleven te ondersteunen bij het ondernemen in ontwikkelingslanden, kan op sympathie van veel andere partijen rekenen. Lees verder

8. 01 juli − De Eerste Kamer heeft vandaag ingestemd met de Participatiewet. De VVD is hier zeer over te spreken. Lees verder

9. 30 juni − Het kabinet heeft vandaag de wet ‘Geen Nederlands, geen bijstand’ naar de Tweede Kamer gestuurd. De VVD, initiatiefnemer van de wet, ziet een lang gekoesterde wens in vervulling gaan. Wie geen Nederlands spreekt en dat niet probeert te leren, wordt gekort op de uitkering. Malik Azmani, woordvoerder voor de VVD, ziet de wet liever vandaag nog dan morgen ingaan: "Zit je in de bijstand, dan zet je wat de VVD betreft alles op alles om aan werk te komen. Het lijkt mij niet meer dan normaal dat je je best doet om zo snel mogelijk Nederlands te spreken, want het vergroot de kansen op de arbeidsmarkt." Lees verder

10. 26 juni − Mensen die nog maar net bijstand ontvangen, moeten eerst maar eens actief op zoek gaan naar werk, voordat zij een paar weken met vakantie gaan. Dat vindt de VVD. Tweede Kamerlid Sjoerd Potters kaart de kwestie aan tijdens een debat, vandaag, met staatssecretaris Klijnsma (Sociale Zaken) in het kader van de Wet Werk en Bijstand. De VVD wil dat Klijnsma een onderzoek start naar de problematiek, om de wet op dit punt aan te passen. Lees verder

11. 24 juni − In navolging op de initiatiefwet tegen acquisitiefraude van de SP en de VVD, uit nu ook de Benelux haar zorgen over acquisitiefraude. De Benelux komt – na een enquête onder MKB/KMO-bedrijven – met een reeks aanbevelingen. De organisatie kent geen beslissingsbevoegdheid, maar adviseert de drie regeringen op het gebied van economische en grensoverschrijdende samenwerking. Lees verder

12. 18 juni − Een goede infrastructuur is de ruggengraat van onze economie en draagt bij het verdienvermogen van Nederland. Het geld moet immers wel eerst verdiend worden voordat het kan worden uitgegeven. Door het aanpakken van fileknelpunten en de aanleg van ontbrekende schakels in hoofdverbindingen wordt de bereikbaarheid en de doorstroming verbeterd. We kunnen Nederland alleen bereikbaar houden als we investeren in nieuwe wegen, knooppunten oplossen en bestaande infrastructuur beter benutten. Lees verder

13. 16 juni − ‘Witwassen is een groot probleem en moet fel worden bestreden. Maar de wetgeving om witwassen effectief en efficiënt aan te pakken, moet wel eenduidig zijn.’ Daarvoor pleit VVD Tweede Kamerlid Foort van Oosten nadat de Hoge Raad onlangs met een serie arresten de lagere rechtspraak tot de orde riep. Lees verder

14. 14 juni − Op het Voorjaarscongres van de VVD in Bussum is Henry Keizer met ruim 74 procent van de stemmen tot partijvoorzitter gekozen. Voor een voorstel om de nieuwe voorzitter door middel van een ledenraadpleging te kiezen was onvoldoende steun. Henry Keizer, in het dagelijks leven ondernemer, werd door het Hoofdbestuur van de VVD voorgedragen. Lees verder