1. 31 oktober − Zelfstandigen zonder personeel zijn echte ondernemers. Daar kan wat de VVD betreft geen enkel misverstand over bestaan. Zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) zetten hun talenten en creativiteit om in de flexibiliteit en de productiviteit die we nodig hebben om onze welvaart te vergroten. Zzp’ers leveren zo een grote bijdrage aan de welvaart van ons land. Zij ondernemen voor eigen rekening en risico en moeten zelf zorgen voor hun pensioen en verzekering tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid. Daar staan - geheel terecht! - fiscale voordelen tegenover zoals de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek. Lees verder

2. 15 oktober − Afgelopen dinsdag vonden de Algemene Politieke Beschouwingen in de Eerste Kamer plaats. De fractievoorzitters uit de Eerste Kamer gingen in de debat met elkaar en met minister-president Mark Rutte over de kabinetsplannen voor het komende politieke jaar. Loek Hermans, fractievoorzitter van de VVD, hield een pleidooi voor minder regels en voor een rechtsstaat die grenzen durft te stellen. “Het is een illusie dat we onze rechtsstaat in stand kunnen houden, zonder de middelen om haar desnoods met geweld te verdedigen.” Zijn bijdrage is hier terug te lezen. Lees verder

3. 14 oktober − Nederland heeft het de afgelopen jaren zwaar voor de kiezen gehad. Het kabinet trad aan op het dieptepunt van de economische recessie. Onze welvaart bleek minder vanzelfsprekend dan gedacht. De opdracht aan ons was simpel: de economie weer aan de praat krijgen, de koek weer groter maken. Zorgen dat we er weer banen bij krijgen, dat we onze collectieve voorzieningen ook in de toekomst kunnen betalen.
    Nu, twee jaar later, staat Nederland er beter voor. We vinden makkelijker werk. We durven weer een huis te kopen. We richten vaker een eigen zaak op. De overheid heeft het financiële lek weer boven. Onze welvaart wordt groter in plaats van kleiner. We zijn optimistischer over de toekomst. Maar dat heeft wel van de hele samenleving grote offers gevraagd, zeker ook van onze ondernemers. Hun veerkracht en koopmansgeest verdienen grote waardering. Lees verder

4. 13 oktober − Staatssecretaris Dekker (OCW) stuurde de Kamer vandaag de brief over het mediabeleid van het kabinet. Mediawoordvoerder Ton Elias: ”Wie door de wat wollige teksten in de kabinetsbrief over ‚Hilversum’ heen leest, ontwaart een goed begin van het al jaren noodzakelijke openbreken van het verzuilde en vermolmde omroepbestel. Ook anderen dan omroepen krijgen toegang tot de publieke netten – en dat werd hoog tijd. Bovendien gaat voor het eerst sinds jaren de discussie over de inhoud van wat publieke omroep is in plaats van over structuren, poppetjes en gevestigde belangen.” Lees verder

5. 11 oktober − Homoseksuele gevoelens en relaties zijn in ons land gelukkig steeds meer geaccepteerd. Toch blijft het nodig om onder de aandacht te brengen dat iedereen in ons land mag zijn wie hij of zij wil zijn. Dat geldt voor man en vrouw, jong en oud, voetballer of balletdanser. Aanstaande zaterdag 11 oktober, op Coming-out Day, wordt er bij voetbalvereniging VV Unicum in Lelystad aandacht besteed aan homoacceptatie in het voetbal. In aanwezigheid van wethouder Janneke Sparreboom en Michael van Praag gaat de campagne 'Homo! is geen scheldwoord' van het Bureau Gelijke Behandeling Lelystad van start. Op deze dag wordt er door zeven voetbalclubs gevoetbald met regenboogvoetballen en roze aanvoerdersbanden (Respect!-campagne KNVB met tevens logo Bureau Gelijke Behandeling). Ook zal er door medewerkers en vrijwilligers van BGBF en de John Blankenstein Foundation informatie verschaft worden over de campagne 'Homo! is geen scheldwoord`. Lees verder

6. 10 oktober − De VVD vindt dat uitkeringen, zoals de kinderbijslag en een nabestaandenuitkering, zijn bedoeld om mensen te helpen met de kosten die ze hier in Nederland maken. Dit zijn kosten die iemand maakt voor zijn of haar levensonderhoud, bijvoorbeeld de kosten voor boodschappen en wonen. Wij vinden het belangrijk dat we zuinig zijn op onze sociale voorzieningen, zodat we mensen die het echt nodig hebben, kunnen blijven helpen. Daarom willen we dat onze uitkeringen, die worden betaald door de Nederlandse belastingbetaler, zo min mogelijk naar het buitenland gaan. Lees verder